Sko en 1 åring...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Hovis
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sko en 1 åring...

Nja, i den skattebok som används för de skatteregler när man deklarerar, som företagare, så står det mkt tydligt vad som gäller. Vad det gäller Värdet som det ska beräknas på när det gäller, åring, 1 åring , 24 månaders individ, 3 åring osv. Ernest och Young har gett ut denna.

Men vet inte om ni som påstår något annat, är egen företagare, deklarerar för sina hästar, eller har det som hobby sas.

Men men, tur är det att vi får beräkna på de sätt vi anser är det mest lämpliga för oss.

Ernst och Young är en revisionsfirma, vad de har skrivit i sin bok om deklarationer stämmer uppenbarligen inte med hur hela avelssverige (och då alla raser inkluderade) benämner sina unghästar. Och att använda en revisionsfirmas bok som referens till att årsföl ska kallas åring känns inte riktigt trovärdigt i mina ögon.
Jag har aldrig hört någon uppfödare använda åring till något annat än ettåringar.

Nja, i den skattebok som används för de skatteregler när man deklarerar, som företagare, så står det mkt tydligt vad som gäller. Vad det gäller Värdet som det ska beräknas på när det gäller, åring, 1 åring , 24 månaders individ, 3 åring osv. Ernest och Young har gett ut denna.

Men vet inte om ni som påstår något annat, är egen företagare, deklarerar för sina hästar, eller har det som hobby sas.

Men men, tur är det att vi får beräkna på de sätt vi anser är det mest lämpliga för oss.

Jo jag deklarerar för mina hästar och flera med mig här på forumet.

Men redan vid hänvisningen till ordlistan tidigare i tråden borde du väl ha insett att de som skrev boken är bättre på skatt än häst?

Jo men de kan inte vara hur mkt som helst ute o cyklar. ;)

Sedan är det också så att skattemyndigheten har också godkänt och vissa använder sig också av denna, har vi förstått. Just om man beräknar och tar upp värdet på åring-1 åring-2 åring osv.

Men det kanske är olika och inte samma, ( det har vi förresten vara
utsatta för själva).

Men det är väl som allt annat, vi har olika uppfattningar, men när vi deklarera så är detta vad vi får använda sig av. Har pratat med skattemyndigheten om detta och de håller med.

Så det är nog så att det är olika.

Men skulle nu vara trevligt om vi kan återgå till tråden som skapats, eller!?!

Rätt skor och en duktig hovslagare = inga problem bara se till att du verkligen har en bra hovis och inte en som vill använda någon form av lugnande eller snaror/nyp i näsan då får du bara problem sen lär dom rätt från fel från början.

Rätt skor och en duktig hovslagare = inga problem bara se till att du verkligen har en bra hovis och inte en som vill använda någon form av lugnande eller snaror/nyp i näsan då får du bara problem sen lär dom rätt från fel från början.

Men lugnande är ju inte fel på en rädd liten. En del kan ju tycke att en främmande människa som kommer och ska slå på fötterna är helt skräckinjagade.

Det har vi gjort vid något tillfälle när det inte gått på annat sätt och det behövdes bara en gång.

Och senaste året till nu innan sommaren har vi behövt droga treåringen för hon trodde att det skulle bli besvärligt för hon kom ihop sig med förra hovis.

Till ghost också;

jag skor och balanserar själv, och kan ju säga at han stod som en gammaö häst och höll upp hoven och bara accepterade fakta; nu ska jag få skor på fötterna, för attt det inte ska göra ont. Han e och är en supersnäll och super intelligent individ.

9 gången i vagn så körde vi ut i skogen. Sprang och var glad och skyggade inte för något. Han litade blint på mig där och som han brukar.

Men lugnande är ju inte fel på en rädd liten. En del kan ju tycke att en främmande människa som kommer och ska slå på fötterna är helt skräckinjagade.

Nej ghost jag tycker det är en dålig hovslagare om man måste ge lugnande. Min hovis skodde min häst när jag fick hem henne (aldrig hanterad på 1 år) utan lugnande och tog det lugnt hästen stod efter 10 minuter som om hon aldrig gjort annat.

Det har för det mesta med hovisen att göra ger dom ut en känsla av att dom är tids pressade eller trötta eller irriterade så går det åt Hvette direkt. Sen finns det ju alltid rädda/dumma/dåligt hanterade hästar med.

Jag säger inte att alla behöver det, det har faktiskt bara hänt oss EN gång. Helt normal häst som blev skitarg så fort man skulle spika i fötterna på henne. Hovis måste ju få förutsättningarna att göra ett bra jobb när det är bäbis-fötter som ska skos.

Och hittills har jag inte sett nån lyckats få dit skorna utan hammaren.

Lugnande en gång och nästa gång funkade det utan. Tror märr-skrället var född -91 kanske.

*delvis kl*

Har passat en 2 års tyska som vi blev tvugna o ge lugnande för att öht kunna lyfta bakbenen. Fram gick okej men på hennes nåder. Hon va riktigt hemsk. Tyvärr för hennes del så råkade hon ut för mig som skötare, lika hemsk :p Samma visa när det gällde skydd bak... Innan hon åkte hem till sitt hemland på hösten samma år accepterade hon snabb skoning, bandage bak o skydd vid träning. Lugnande hjälpte oss alla till stor del där. Och inte hade PL nån dålig hovis inte, inte heller hade hon haft nån dålig uppväxt/hantering.

Samma sto svalde ett kedjegrimskaft under resan Tyskland-Solvalla, så hennes tillvaro i Sverige påbörjades med en buköppning.. :angel:

Haha, Anton Komet fick både lugnande och upphängd i en vagga....för allas säkerhet :angel:

Va skönt att de inte hänt på så länge :D

Nä inte med en förstagångare, men jag har drogat treåringen i nästan ett år utan dåligt samvete. Att jag inte tog upp henne beror på att tråden handlar om första gången. Treåringen skodde nykter från början men blev förbannad på hovis.

Jag fick ett bättre jobb utfört och pållan slapp att bli arg när vi drogade lätt, på slutet innan vi lade av med lugnande var vi nere på "pudel-dos".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka