Sko en 1 åring...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Hovis
  • Startdatum Startdatum
H

Hovis

Kört min 1 åring nu 7 ggr men insåg efter det att nu hade han slitit ner hovarna så pass att jag var tvungen att sko honom:grin:.

Har någon annan här på buke också fått sko era 1 åringar, för att de slitit på sina fötter.

Kör på grusvägar, och när jag var ute med honom den 8 ggn så vart han pigg och jag var stundtals tvungen att hålla igen honom.:D

Vad månde det bli av lille skrutten. hehe

Sv: Sko en 1 åring...

Vi skodde första ggn, som åring, augusti-september efter betet om jag inte minns fel. Då man började köra mer. Bara grusvägar här ute nästan tyvärr :(

Vi skodde första ggn, som åring, augusti-september efter betet om jag inte minns fel. Då man började köra mer. Bara grusvägar här ute nästan tyvärr :(

Ok då är vi i samma sits. Hur går det för er då, nu?

Jag brukar sko åringarna när halkan kommer.

Så länge man har en vettig hovis funkar det bra, har man en kass kan det bli besvärligt.

Jag brukar sko åringarna när halkan kommer.

Så länge man har en vettig hovis funkar det bra, har man en kass kan det bli besvärligt.

Jaha, redan innan de fyllt 1 år. Det blir ponny skor då,:p.

Nu fick jag använda 2*0: or på min plutt. Väligt runda och fina hovar fram och mer avlånga och lite smala bak. Men 2 :or runt om. E så gullig så:love:.

Vi har vid något tillfälle fått börja sko så tidigt. Det har faktiskt gått helt utan problem. Givetvis ska hästarna som alltid skos väl. Vi brukar dessutom ge barfotaperioder så ofta det går med alla hästar.
De vi har börjat sko tidigt har haft kanonbra hovform hela tiden, och har det fortfarande i vuxen ålder.
Vi har däremot under åren fått in ett antal hästar utifrån med riktigt ihopträngda hovar. Jag tror dock inte att det beror på att man börjar sko tidigt, utan att man skor tidigt på ett felaktigt sätt. Tre av de hästarna vi har fått in har den felaktiga hovformen inte gått att korrigera trots flera års arbete, utan där är troligtvis hovbenet deformerat.

Jaha, redan innan de fyllt 1 år. Det blir ponny skor då,:p.

Nu fick jag använda 2*0: or på min plutt. Väligt runda och fina hovar fram och mer avlånga och lite smala bak. Men 2 :or runt om. E så gullig så:love:.

Oj, var jag otydlig? Det brukar skos när halkan/när det fryser efter inkörnngen kommer. Typ oktober kanske.

Oj, var jag otydlig? Det brukar skos när halkan/när det fryser efter inkörnngen kommer. Typ oktober kanske.

Nej det var du inte, men vi har aldrig behövt att sko dem såpass tidigt med alla de fölisar vi haft. Inte förren till halkan som 1 åringar.

För 20 år sedan hade jag dem i vagn innan vintern kom som åringar föddes feb-mars. Men eftersom jag nu föredrar att ta föl så de föds på sommaren maj-juni så får de bli inkörda som 1 åringar. Köde nu idag min 1 åring för 9 ggn och det ute i skogen. Han myste som bara den.:p:love:

Men ghost menar att h*n kör in dem som åringar, och att de alltså är 1,5 ungefär när de skos.

Våran åring går på bete nu, kommer hem i september. Vi har varit och verkat han vid ngt tillfälle. Har ej börjat inkörning med honom ej så skor väntar vi nog med tills man börjar med vagn!? Min tvååring var redan inkörd innan betet så på henne blev det skor efter betet då vi körde mer.

Ok, men ser man på skattemässiga reglerna, så innebär det att åring är det de år de föds samt det efterkommande året är de 1 åringar. Vilket är ganska logiskt.

Så oj va det kan bli missförstånd.

Sorry om jag tolkade det tokigt.

Årsföl och åring är ju samma sak. 1 åringar är de när de passerat 31/12 varje år, då blir de ett år äldre.

Det är ju viktigt om man ser till de omständigheterna att man har rätt benämning. För det ska värderas olika. Men men det är ju en annan sak.

Årsföl och åring är ju samma sak. 1 åringar är de när de passerat 31/12 varje år, då blir de ett år äldre.

Nej, det är det inte.

Årsföl - det året fölet föds
Åring - det efterföljande året

En ettåring och en åring är lika gammal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka