Sko eller inte sko?

J

Johanna-79

Min häst går barfota nu, var skodd i våras då hon reds in men skorna togs av inför sommarbetet. Jag har alltid haft barfota hästar tidigare, dock vanliga storhästar men jag vet att det är lite annorlunda med islänningar.

Så nu är frågan, sko eller inte?

Hon är fyrgångare, hur funkar det att exempelvis bara sko fram på en sådan häst?

Är det bättre att sko på alla fyra om man ändå ska sko?

Om jag låter henne gå oskodd, kan jag få problem med töltsättningen? Och kan jag vänta med att sko tills jag ska börja med tölten i så fall?

Sv: Sko eller inte sko?

Jag har en fyrgångare som i perioder gått skodd och i perioder oskodd. Det beror på hur mkt han rids, på vilket underlag, mm. Nu har han gått oskodd i nästan två år, första året för att han då inte reds alls, och sedan har han ridits igång ganska lugnt. Har ridit kanske 2-3 gånger/vecka på varierat underlag, och det har gått bra utan skor. Red alla fyra gångarterna utan problem. Men nu så börjar vi komma igång mer och han rids hårdare och oftare (5 gånger/vecka). Dessutom så sliter han mycket på hovarna på sommaren när det är torrt och grusvägarna är hårda.
Men man får vara beredd på att när man skor på efter att länge ridit utan skor, eller om man tar av skorna efter att ha ridit med, så kan det ske tillfälliga förändringar när det gäller gångarterna. Hos min pålle är det tölten som påverkas negativt av att han plötsligt fick skor, medan traven blev bättre eftersom han vågar ta för sig mer med skor. Men inte heller tölten har försvunnit helt, nu efter en månad så har vi lyckats arbeta fram den igen.
SKulle nog aldrig sko honom bara fram, han är en fyrgångare med mycket trav och ibland sitter tölten långt inne. Då gör man det ännu svårare genom att ha vikt fram men inte bak.

Har du en bra hovslagare som du litar på?
Fråga h*nom isf!

Mina hästar går alltid barfota när de vilar, går på bete eller bara skruttas runt i skogen med. När jag däremot tränar och tävlar så vill jag ha de skodda, pg.a att de får en helt annan gång så fort man slår på skor.

Har en fyraåring nu, riden ett halvår, som jag hade tänkt låta gå oskodd ett tag. Enligt hovslagaren hade dock pållen så extremt SMÅ hovar, så han ville sko så att hovarna skulle få chans att växa till sig ett par storlkar. Så trots att hästen bara rids ett par-tre gånger i veckan, går han med skor. Så, ja, mitt tips är att kolla med hovslagaren. Klart man inte behöver sko om hästen klarar att gå barfota, men ska du börja på att tävla sen skulle jag absolut slå på skor. Det gör stor skillnad i gången, även om hästen inte är ömfotad barfota!

Håller fullständigt med i vad Muninn säger, skor gör att hästen tar för sig mer i alla gångarter. Jag skulle inte träna en häst för tävling eller tävla utan skor! Dessutom, om de är det minsta ömfotade och man pressar på utan skor så riskerar man att få en häst som spänner sig.

Tjejen som äger stallet där jag har min häst är mycket duktig hovslagare så det blir nog inga problem där, hon är dessutom van att sko islänningar.

Men eftersom min häst är precis inriden så är det ett tag kvar tills töltsättning, så jag tänkte ha henne utan skor tills dess och hovslagaren tyckte heller inte att det fanns någon anledning att skynda på med skorna ännu. Just nu är det bara arbete från marken ett tag framöver då jag bara har haft henne en vecka, ledarskapsövningar, longering, tömkörning och så.

Jag har en unghäst som nu är 6 år. Han har varit oskodd hela tiden. Han har 4 fina gångarter och jag ser ingen anledning att sko.
Skor löser inte på något mystiskt sätt gångartsproblem.......

Min töltsattes oskodd, inga problem. Har tränat henne till tävling, både gångarter och distans, och även tävlat henne barfota :idea:

Nej, men det är det väl ingen som påstått heller?
Går hästen bra utan skor så är det praktiskt att slippa sko dem. Däremot vill jag sko mina tävlingshästar, eftersom jag behöver de tiondelarna extra som skor kan ge. Hästen vågar helt enkelt ta ut steget mer med skor.
Men, det är ju inte att på "något mystiskt sätt lösa gångartsproblem", utan det är bara ren fakta.

Jag hade ditt huvudbry för inte alls länge sedan. Mina bägge hästar gick barfota och hade gjort hela sina liv (5+12år). Men för att rida här hemma på våra grusvägar krävdes easyboots skyddsboots, våra vägförening har tyvärr en förkärlek för makadam på vägarna (=idioter :mad:). På vanligt grus gick det bra, men efter att jag lät sko unghästen såg jag ju skillnad i steget på henne...

Jag valde alltså efter mycket om o men att chansa på att sko Kveikja, hon skulle töltsättas hos en tränare och jag tröttnade på att easybootsen är så klumpiga i jämförelse med skor. O vilken tränare vill fippla med såna dojjor? Jag vill ju kunna komma ut o träna/tävla, utan att bekymra mig om hur underlaget på banorna är. O om det berodde på skorna eller enbart tränaren vet jag inte men på två veckor så töltade Kveikja runt som om hon aldrig gjort annat. Hon har en helt annan schvung i rörelserna.

Det finns fördelar och nackdelar med bägge sätt, jag såg det så att jag skall ha kveikja i 30år så kan jag kosta på mig att chansa iaf! Trivs jag intemed skor så skor jag av henne o skulle det ta tid för hnne att återhämta sig så får det göra det. Men jag måste säga att det funkar jättebra med skor! Men Andi vill jag inte sko, ännu iaf. Skall man bara lufsa runt hemma på skogsvägarna så känns det som onödiga pengar när hästen ändå fungerar bra som den är född.

Jag hade inte skor på jorunn när jag red in henne. hon fick skor på sig första gången som 4½ åring ochdå hon åkte iväg på tillridning 2 månader.
När hon kom hem åkte skorna av igen..
Men när jag började rida ut mer och mer ömmade hon bara hela tiden och gick och spände sig.
Så jag var tvungen att slå påskorna igen så nu har hon skor och går hur bra som helst!

Frågan om man ska eller inte ska ha skor är en sak som hästen avgör.
Klarar hästen av att gå barfota utan att ömma eller spänna sig så tja varför slå på skor då??

Rider man mkt på grusvägar långturer så kanske hovarna slits mer än vad dom växer och pga detta kan va bra och ha skor!

Det beror ju alldeles på vilken hovkvalite din häst har?
En del funkar jättebra oskodda med alla gångarter andra inte.

Min pålle är ömfotad så där blir det skor men visst hade det känts skönt att kunna ha henne barfota.

Min "unghäst" är sju han har "världes bästa" hovar enligt min hovslagre.Hans mamma har också jättebra hovar!
Han går barfota och fyller sju i år.Han går utan skor pga att han blir aldrig inriden ordentligt och nu är han på djursjukhus med en komplikation efter tandoperation.

Vi har mycket asfalt och det känns faktiskt mera skonsamt att rida barfota på det.Men det sliter ju om han inte lyfter på sina ben ordetligt.

Nu är det inte lönt att sko och så är det en lite pengafråga för det är ju dyrt att helsko.Jag är mammaledig så ekonomin är ju inte på topp.Då hovslagaren tar 900 kr för en helskoning.Har en häst till som måste gå med skor!Han är inte ridbar utan!

Men till nästa år ska han väl vara friskförklarad och inridningen kommit längre så funderar jag på sko han fram då han är ektremt passtaktig och sedan ta bak!

Tävla så måste väl hästen vara helt barfota eller helskoddhar jag för mig.

När jag hade hbl så var hon tvungen att alltid ha skor för hon hade så dåliga hovar...

När ajg gick över till isis så tänkte jag wiii baj baj skor denna ras ska ju kunan gå oskodd..
Visst gick det bra tills ajg började rida ut, lilla minsta sten och Jorunn nickade till.. de gick så långt att Jorunn en dag när vi skrittade tvärstannade och när ajg hoppade av hoppade hon ner i diket och gick där hela vägen hem:rofl:

Så några dagar senare fick hon skor och då kunde vi rida ut igen så hon är mkt ömfotad hon kan gå utan skor om man inte ska rida eller bara rida i paddock eller ute på åkrar men vem gör bara de?=)

Så hon har haft skor på sig från sommaren 2008=)

Lyssna på din häst tycker jag. Går den fram villigt och glatt på de underlag du väljer så skulle inte jag sko iaf.
Om den börjar slita mycket i tån bara så har den för höga trakter, jag märker att vår 6-åring gärna växer till i trakterna och då börjar han slita tå. Håller man bara efter med raspen lite så funkar det kanon.

Se till att hovis tittar på hästens hovar regelbundet så ska ni nog se när/om det är dags att sko.:idea:

Knapplån
Det finns ju utmärkta alternativ till järnskor. Troligen behöver de flesta hästar bara extra skydd ibland när man rider på grus mm. Oskott så mycket som möjligt ger friskare hov och leder.
claus_glove_450px1.jpg

Knapplån
Det finns ju utmärkta alternativ till järnskor. Troligen behöver de flesta hästar bara extra skydd ibland när man rider på grus mm. Oskott så mycket som möjligt ger friskare hov och leder.
claus_glove_450px1.jpg

Vad är detta?

Såg ju ut som om dom skulle sitta kvar på hoven!

Easyboots nya modell, easyboot glove. Det är nästan dubbelt så många storlekar som innan att välja på med bara några mm skillnad mellan storlekarna, just för att man just ska kunna få en tajt passform.
Läs mer om dem på tillverkarens sida http://www.easycareinc.com/

Det blir ju snyggare också än de andra bootsen som finns, villket inte är någon nackdel precis ;-)
...och lättare utan spännen och grejer.

Jag ser fram emot att prova dem. Två svenska återförsäljare har jag sett som ska sälja dessa och har dem i sina webshopar.

Easyboots nya modell, easyboot glove. Det är nästan dubbelt så många storlekar som innan att välja på med bara några mm skillnad mellan storlekarna, just för att man just ska kunna få en tajt passform.
Läs mer om dem på tillverkarens sida http://www.easycareinc.com/

Det blir ju snyggare också än de andra bootsen som finns, villket inte är någon nackdel precis ;-)
...och lättare utan spännen och grejer.

Jag ser fram emot att prova dem. Två svenska återförsäljare har jag sett som ska sälja dessa och har dem i sina webshopar.

Ser bra ut...Ända jag tycker ät lite knasigt är att det bandet runt karleden verkar brett..Tänkte om det blev för brett och hindrar hästen från att röra sig.

Det är i elastisk neoprene och sitter även på easyboot epic som jag använder. Det hindrar ingenting.

Det är i elastisk neoprene och sitter även på easyboot epic som jag använder. Det hindrar ingenting.

Aha...Funderade på om hästen hade små karleder..
Nu blev jag sugen på att göra mig av med mina gamla easyboots som inte funkar på min häst och inte passa på den andra och skaffa såna här vantetofflor.

Var hittar jag webbshopparna?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka