Sko barfotahäst vintertid?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 856
S

Sveipur

Min häst har gått barfota sen 20 månader tillbaka. Eftersom vi har ganska isigt underlag under vintern, kommer han att skos igen. Han kommer att vara skodd fyra månader. Nu är frågan om han kommer att klara av att bli barfotahäst igen, utan en jobbig övergångsperiod.

Som läget är nu rids han utan problem på ängar och i skog, men ömmar lite på grus. Det har vi nu löst med Boaboots som han verkar gilla. Hade det inte varit för isen så hade han fått förbli barfotahäst. Han är 20 år och rids inte speciellt ofta och då väldigt lugnt.

Det som gör mig tveksam att sko av till våren igen är att omställningen till barfotahäst var otroligt jobbig och svår. Man ska ju vara beredd på att härda ut första tiden, men det är ju inte lätt att veta i förväg hur lång och svår den kan bli. Vad tror ni, hur mycket kommer en fyramånadersperiod med skor att påverka hovarna? Jag vill absolut inte att utsätta honom för en svår omställning igen.

Sv: Sko barfotahäst vintertid?

Jag kan bara tala för hur mina hästar reagerat. Jag skor barfotahästar vintertid av samma anledning som dig (även om jag i vinter planerar att försöka ha honom avskodd så länge det går).

Men jag drar då av skorna när tjälen går ur marken, dvs när det är mjuuukt i backen. Och det har inte varit några större problem vid omställningen. Dock har mina då aldrig haft speciellt svåra omställningsperioder.

Är det för is i hagen eller is när du rider som du ska sko?

Vill sko både för is i hagen och vid ridning plus att det är en kilometer mellan stall och hage och den vägen brukar vara väldigt isig hela vintern.

Det som gör mig så tveksam till att sko av till våren igen är just att han hade det så otroligt jobbigt när vi tog av dem för 1 år och 8 månader sen. Det vill varken han eller jag vara med om igen. Men om det nu är så att en fyramånadersperiod med, skor inte påverkar så mycket, kan jag tänka mig att försöka igen.

Det är ju så individuellt. Andra hästen som kommer att ridas mer och är av "lite sämre virke" har jag tidigare inte haft några tankar på att ha barfota. Så fick han bärrandsröta på försommaren och då togs bakskorna av och det har funkat hur bra som helst. Var även oskodd fram under en kortare tid p g a en operation och det gick också bra.

Som det känns nu kommer båda hästarna att vara oskodda bak iallafall när isen försvunnit i vår.

Varför inte pröva med boots som du kan sätta broddar i? Det har min väninna på sin häst och det fungerar alldeles utmärkt..

Jag tror inte att övergångsperioden kommer att vara lika hemsk efter en vinter av skor eftersom han faktiskt gått barfota ett ganska bra tag innan.
Se bara till att du hittar en bra hovslagare och skor hästen med tunna, lätta skor, "travarskor", samt att du undviker sulor. Öppna snöklampskydd är bättre för sulan.

Men allt beror på vilken slags vinter man förväntar sig att bo i och hur hästen är. Har man konstant blåis hela vintern är det kanske bättre och bekvämare att sko med broddar, har man som jag en kort period med is och sedan bara härlig snö känns det mycket bättre att bara ha broddbara boots. Barfota är ju dessutom oslagbart mot snöstyltor ;)
Viktigast också är ju hur hagen ser ut, är den bara is hela vintern är det ju inte så kul, men är det bara vid vissa ställen kan man ju sanda.

Jag vet en kvinna som skor AV under vintern eftersom det är hästarnas semester. Så kan man också göra ;P

Om det bara hade varit is vid ridning hade det varit ok, men nu är han omgiven av is hela tiden. Bootsen ska ju bara användas vid ridning och inte dygnet runt.

Jag hoppas ju att övergångsperioden skall gå lättare nu.

Bra hovslagare är inte så lätt att hitta, när man har känsliga hästar. Nu är jag så himla nöjd att jag äntligen har hittat en kvinnlig sådan. Hon är ganska färsk, men noggrann. Sulor måste vi ha eftersom de får enorma styltor annars, men de vi har är som små rör som ligger längs kanten på skon.

Sanda hagen är inte aktuellt, eftersom det är på 3 ha + en kilometer halkig väg mellan hage och stall.

Har du funderat på att sko med Hippogrip? Det tänker jag prova om det blir för isigt i vinter... info finns på www.softlife.se

Sveipur skrev:
Jag hoppas ju att övergångsperioden skall gå lättare nu.

Bra hovslagare är inte så lätt att hitta, när man har känsliga hästar. Nu är jag så himla nöjd att jag äntligen har hittat en kvinnlig sådan. Hon är ganska färsk, men noggrann. Sulor måste vi ha eftersom de får enorma styltor annars, men de vi har är som små rör som ligger längs kanten på skon.

Sanda hagen är inte aktuellt, eftersom det är på 3 ha + en kilometer halkig väg mellan hage och stall.

Har du provat s.k. flappskor? En sula som fästs med en enkel tåsko, hindrar inte hovens naturliga mekanism och finns med rejäla broddar. Hade det på min förra och det funkade perfekt, han var barfota sommartid och arbetade mycket (1,5-2,5 timmar/dag) :)

Det är de där rören jag menar som är bättre för sulan än hel sula. Min häst har dock så små hovar att det blir instängt vad man än gör. Hon skall dock gå barfota även den här vintern, så jag är inte så brydd i snöklampar numera ;)
Men man måste ju skydda mot styltor på något sätt!

Nej, det har jag inte tänkt på. Vet bara att jag hört mycket negativt om dem, men inte varför. Ska diskutera detta med hovslagaren.

Ja det är ju klart, en häst som halkar runt som Bambi i hagen är ju inte vidare kul. Jag har en i stallet som har barfotahäst utan broddar eller boots. Den går ute tillsammans med de andra hästarna som vanligt och hittills har det fungerat bra. Hur det blir då all snö och is kommer är dock en annan fråga eftersom det är första vintern hennes häst är utan skor.

Min pålle går barfota vår,sommar och höst, skos enbart vintertid då det är omöjligt att rida utan snösula o brodd.... var orolig som du när dojjorna skulle av (vår första vinter för 2 år sedan) men det funkade kanonfint märkte ingen skillnad alls :)

mvh Arabizar

Sveipur skrev:
Vill sko både för is i hagen och vid ridning plus att det är en kilometer mellan stall och hage och den vägen brukar vara väldigt isig hela vintern.

Det som gör mig så tveksam till att sko av till våren igen är just att han hade det så otroligt jobbigt när vi tog av dem för 1 år och 8 månader sen. Det vill varken han eller jag vara med om igen. Men om det nu är så att en fyramånadersperiod med, skor inte påverkar så mycket, kan jag tänka mig att försöka igen.

Det är ju så individuellt. Andra hästen som kommer att ridas mer och är av "lite sämre virke" har jag tidigare inte haft några tankar på att ha barfota. Så fick han bärrandsröta på försommaren och då togs bakskorna av och det har funkat hur bra som helst. Var även oskodd fram under en kortare tid p g a en operation och det gick också bra.

Som det känns nu kommer båda hästarna att vara oskodda bak iallafall när isen försvunnit i vår.

Vet precis hur det är med den där isen =/ Och som du också insett funkar det ju då inte med broddade boots, för de är inte gjorda för att ha i hagen också.

Jag ska ju försöka ha valacken oskodd i vinter, men då får det bli SNÖ och inte is. Blir det den där jäkla isen lär skorna åka på igen (känsn en aning onödigt att sko en promenadhäst dock, men promenadhäst eller ej så vill jag ju inte han ska spänna sig i hagen hela dagarna pga att det är halt. Det mår han knappast bättre av). Men kan unghästen klara sig barfota borde han göra det, men det beror som sagt helt på hur det tänker bli med underlaget i hagen.

Att sko på honom nu och sko av bak i vår tror jag inte blir NÅGRA problem alls. Bak brukar nästan alla hästar kunna gå barfota ( t ex mitt extremt ömfotade sto).

Men om han varit avskodd 1 år och 8 månader - hur gjorde du och hur gick det förra vintern? *nyfiken*

Alexandra_W skrev:
Att sko på honom nu och sko av bak i vår tror jag inte blir NÅGRA problem alls. Bak brukar nästan alla hästar kunna gå barfota ( t ex mitt extremt ömfotade sto).

Men om han varit avskodd 1 år och 8 månader - hur gjorde du och hur gick det förra vintern? *nyfiken*

Nej, jag är inte lika orolig för bakfötterna som fram. Förra vintern var en vånda. Alltid denna ständiga oro för att han skulle halka, problem med att rida under långa perioder. Aldrig mer en oskodd ridhäst under vintern.

kan delge dig min erfarenhet.

red en häst innan som alltid gick barfota sommar, o skor på vintern, hon har aldrig ömmat speciellt mycket merän på makdam och på rullgrus.
var noga med traktstöden när du skor av bara.

Jag har nyss satt på skor på min, känns skönt att veta att hon inte ramlar o slår ihjäl sig så vild som hon är i hagen, o ute, o i boxen o ja..suck :love:

här uppe är vintern bra mycket längre än 4 månader, vill hem till skåneland nu
:cry:

Jag har en i stallet som har barfotahäst utan broddar eller boots.

Och det är väl inte något problem om hästen inte är tänkt för ridning under vintern, iså fall skall hästen ha ett halkskydd under arbete enligt djurvårdslagen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 581
Senast: Liten
·
Träning Jag har haft min häst barfota i några år. Vilket har fungerat bra, då vi mest bara ridit lite då och då. Nu har vi dock kommit igång...
Svar
14
· Visningar
3 795
Senast: Lycanthrope
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 315
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka