morning glory

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ska vara här, men jag tror det...

Jag har ett 13 årigt New Forest sto. Hon har gått barfota nästan hela sommaren men behöver få skor bak...
Problemet är att det nästan är omöjligt att sko henne bak, hon har sparkat hovslagaren en gång och är allmänt omöjlig. Att sko framhovarna går relativt bra, men när man kommer till bakhovarna vägrar hon lyfta och kastar sig åt sidan. Om jag lyfter hovarna så går det rätt så bra, om än lite motvilligt.
En sak som jag märkt är att hon ogillar män, och alla hovslagre häromkring är män... Det går rätt så bra att kratsa hovarna annars, fast hon är lite rädd om bakhovarna.

Jag har funderat på om hn har ont någon stanns men om jag lyfter på samma sätt när jag kratsar hovarna och bankar med hovkratsen så är hon lugn...

Något tips?

Sv: Sko bak

Endel hästar kan ju vara benägna att inte gilla en viss typ av kön. Men din häst kan ju kanske ha ont, har du kollat upp det hos veterinär kiropraktor etc?

Sv: Sko bak

Låt någon annan lyfta hovarna bak, och knacka på hovarna, ofta, flera ggr per dag. Det blir en vana för hästen till slut!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästhantering Tjena! Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa...
Svar
8
· Visningar
2 501
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV