Sv: Sko 1,5 åring fram ?
Det är inte optimalt, men det finns ju anledningar där man måste. Jag skulle i ditt fall dock hellre se om det finns annan möjlighet, t ex att du filar till kanterna en gång i veckan och ser om de inte fnasar och trasar lika mkt då? Eller korta intervallet än mer.
Men som sagt, måste man så måste man. Jag fick sko en 1½ åring runt om jag. Halkat och gått omkull i hagen, muskelskada. Som inte läkte då hon gick och spände sig för det var halt i hagen. Tillslut fanns ingen annan råd än att sko henne runt om för att ge henne broddar och fäste.
Och i vintras fick jag sko en 1½ åring en skoperiod, fram 'bara' dock, men med sulor. Påfruset knäggel och plattfotad ponny gav en fruktansvärt halt häst med sulinflammation BF, så även där fanns tillslut ingen annan råd. Han gick dock bara en period (eller inte ens en hel, han var HOPPLÖS på att plocka av sig skor, hade 4 tappskor på lika många veckor).
Det är inte vanligt men inte unikt. Men KAN man undvika det så gör man det så långt det går, då det är långt från optimalt. Men man får ställa fördelar mot nackdelar helt enkelt och se vad som överväger. I ditt fall skulle JAG dock diskutera och prova att verka var tredje vecka t ex, och fila till lite mellan verkningarna. Summan blir densamma som satt sko, men man slipper skornas nackdelar, så absolut vad jag skulle prova först och hovis tror det kan gå.