Sko 1,5 åring fram ?

Charlotte1975

Trådstartare
Min lilla tjej som nu är 1,5 år har haft lite problem med att framhovarna går sönder/ trasar sig snabbt efter verkning. Detta trots att hon verkas ofta (4-5 veckors intervall). Hovis funderar nu på att sätta på henne skor fram. Vad säger ni om det ? Hur vanligt är det att man gör det på en sån ung häst ?

Sv: Sko 1,5 åring fram ?

Är det en erkänt duktig hovslagare så har kanske just din häst behov av detta. Kan inte tänka mig att det är så vanligt, men händer väl. Kanske skulle jag velat ha en second opinion innan jag skodde...

Funkar det inte heller om du är där och jämnar till kanterna emellan verkningarna? Är det just bara kanterna som blir trasiga, eller blir hon öm också?

Det är inte optimalt, men det finns ju anledningar där man måste. Jag skulle i ditt fall dock hellre se om det finns annan möjlighet, t ex att du filar till kanterna en gång i veckan och ser om de inte fnasar och trasar lika mkt då? Eller korta intervallet än mer.

Men som sagt, måste man så måste man. Jag fick sko en 1½ åring runt om jag. Halkat och gått omkull i hagen, muskelskada. Som inte läkte då hon gick och spände sig för det var halt i hagen. Tillslut fanns ingen annan råd än att sko henne runt om för att ge henne broddar och fäste.

Och i vintras fick jag sko en 1½ åring en skoperiod, fram 'bara' dock, men med sulor. Påfruset knäggel och plattfotad ponny gav en fruktansvärt halt häst med sulinflammation BF, så även där fanns tillslut ingen annan råd. Han gick dock bara en period (eller inte ens en hel, han var HOPPLÖS på att plocka av sig skor, hade 4 tappskor på lika många veckor).

Det är inte vanligt men inte unikt. Men KAN man undvika det så gör man det så långt det går, då det är långt från optimalt. Men man får ställa fördelar mot nackdelar helt enkelt och se vad som överväger. I ditt fall skulle JAG dock diskutera och prova att verka var tredje vecka t ex, och fila till lite mellan verkningarna. Summan blir densamma som satt sko, men man slipper skornas nackdelar, så absolut vad jag skulle prova först och hovis tror det kan gå.

Håller med om att det inte är optimal att sätta på skor nu. Hade hoppats att fötterna inte skulle var lika sköra nu när det blivit lite våtare i marken efter en ganska torr sommar.
Tyvärr har jag inte möjlighet att "fila" hovarna själv, då hon går på lösdrift 10 mil från mig. Men hon ska verkas nu i veckan och så får vi se hur det håller sig efter de.

Kan du inte verka mindre ofta? Om den går på lösdrift torde den slita.. Äh det är ju omöjligt att veta vilket underlag den går på.
Gräs o lera borde inte slita alls.

Min val. hade pappersfötter som liten. stog t o m i vet, intyget vid 7 mån.

Om du litar på din hovslagare så hade jag nog följt hans råd och sett hur det blir. Som tidigare inlägg håller jag med att det är inte optimalt men det är ju inte detta heller. Det kan ju vara så att efter en skoning så har hovarna fått "vila" och fungerar sedan bättre.

Vi har gjort det på två av våra vid just 1,5 års ålder pga hovar som bara går sönder. Har inte varit några problem och nu när de är 2 resp 3 år, så har de jättefina hovar, t o m tagit av skorna nu på 2-åringen.

De är syskon, så det är väl något släktrelaterat, konstigt nog så har morsan kanonhovar, så det måste komma från tidigare generationer.

Håller med om att det inte är optimal att sätta på skor nu. Hade hoppats att fötterna inte skulle var lika sköra nu när det blivit lite våtare i marken efter en ganska torr sommar.
Tyvärr har jag inte möjlighet att "fila" hovarna själv, då hon går på lösdrift 10 mil från mig. Men hon ska verkas nu i veckan och så får vi se hur det håller sig efter de.

Att ha tätare verkningsintervall då, vad tror du omd en iden?

Min lilla tjej som nu är 1,5 år har haft lite problem med att framhovarna går sönder/ trasar sig snabbt efter verkning. Detta trots att hon verkas ofta (4-5 veckors intervall). Hovis funderar nu på att sätta på henne skor fram. Vad säger ni om det ? Hur vanligt är det att man gör det på en sån ung häst ?

Jag ser inga problem med det men min tanke går till att det blivit så här är att det brister i den dagliga hovvården och det finns ett miljörelaterat grundproblem i botten.

Mkt ofta upplever man detta på just hästar som går på sk lösdrift,, ofta för många hästar i en för liten miljö, ofta med felaktig foderstat och väldigt ofta så brister det i den dagliga hanteringen eftersom dom går på "lösdrift".

Jag fick sko min kille när han var två år. Den vintern var fruktansvärd. Ena dagen snöblandat regn, nästa dag minusgrader och knöggligt som tusan i hagen. Hans annars fina hovar, blev trasiga, och han blev mkt ömfotad. Efter mkt funderande fram och tillbaka, och efter flera samtal med hovslagaren, kom vi fram till att skoning var det bästa för honom. Jag var inte speciellt glad, hade velat ha honom oskodd så lång tid som möjligt, men som sagt, just då fanns inget annat att göra. Tog oss inte ngnstans. Antingen var det stenhårt, lr så var det glashalt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka