SKKs regler angående första parningen

Ramona

Trådstartare
Vad är det egentligen som gäller? Jag har letat runt på SKKs hemsida och läst alla stadgar mm och jag kan inte hitta en regel som reglerar yngsta ålder tiken får ha valpar på.
Jag har flera gånger hört att man får avla på tiken när den har löpt 3 ggr, men jag hittar ingen regel för detta. Rekommendationerna om 2 år finns inte heller att hitta på SKKs hemsida....i alla fall inte av mej.

Vad är det som gäller egentligen?? Finns det över huvud taget en yngsta ålder eller annat reglerat av SKK?
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

det finns väl inga direkta regler utan bara rekomendationer??

Vad jag hört så är det absolut tidigast vid andra löpet? men jag kan ha helt fel också....
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

På stor hund rekommenderar Skk att man tidigast parar på 3:e löpet då hunden blir senare färdig. På liten hund kan man para redan på andra löpet dvs runt 1 års ålder. Men man bör ha gjort alla rekommenderade undersökningar innan parning också.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

Vart hittar man dessa rekommendationerna då? Jag hittade varken rekommendationer eller regler när jag letade.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

http://www.skk.se/pdf/broschyrer/Avel S23 webb.pdf

Här står en del, bland annat "ej para tiken vid för hög eller låg ålder" (sid 14 och framåt).

Tittar man på RAS för chihuahua (du har väl bla en sådan?) säger de: inte para före 15 månders ålder. http://www.chihuahuacirkeln.nu/avel/ras.pdf

Min slutsats är att Skk inte kan ge en specifik ålder, eftersom de har alla raser, man får gå in på respektive rasklubbs RAS för att få info om sin egen specifika ras.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

Jag har en chihuahua, men det var inte angående henne denna tråden startades. Henne är jag på det klara med sedan länge och nästa gång hon löper ska det bli bebisar här hemma.

Det var angående min JRT som frågan ställdes egentligen. Hon löpte för första gången när hon var 6 månader. Sen löpte hon 2 månader efter det! (Hon är kollad av veterinär som säger att hon bara har tonårshormoner och att alla test var bra, så det är gjort!)
Nu ska jag inte avla på henne förrens hon är ca 2 år, men det gjorde att jag började fundera lite extra. Hon har ju enligt löpt två gånger redan, och är knappt 9 månader gammal. Det är ju många som säger att man kan para tiken vid tredje löpet. Det innebär att om hon löper om 6 månader så är hon precis året gammal!
Det var därför jag undrade vad SKKs regler säger, eftersom jag flera gånger hört att tredje löpet ska vara måttet. Men det är ju inte så!!

*suck*
På Irland är det så mycket enklare. Längtar tillbaka till IKC nu!
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

För att få annonsera ut valpar på rasklubbens hemisda (Jack Russell klubben).
Så måste tiken vara 18 månader fyllda vid parning.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

vad är det för ras du har?
Paras tidigast vid den ålder som redommenderas av respektive specialklubb.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

Jag har så mycket köpare redan att jag inte behöer annonsera. Och jag hade inte tänkt att avla på henne förrens hon är 2 år gammal. Jag bara undrade vad SKKs rekommendationer sa.

Jag ska gå med i JRT klubben nu när jag bor i Sverige i alla fall. Bara för att få tidningen och sånt. Hoppas bara inte att det är en klubb för inbördes beundran.
 
Sv: SKKs regler angående första parningen

Det står i avelsboken (SKK) om vad som rekommenderas. Jag har gått delar av SKK:s hunduppfödarutbildning och lärt mig den vägen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Avel Obs! Jag skall inte betäcka, är bara nyfiken!! För tikar är det ju reglerat i Djurskyddslagen hur gamla de måste vara för att få avlas...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 980
Senast: Ramona
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp