Vilka gör det?!![]()
Vill du ha namn eller? Rasen har platt becken och födsloproblem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka gör det?!![]()
Många tror det, jag vet inte.Valparna blir inte mindre i sista änden för att dom är flera.
Håller egentligen med, men undrar om det verkligen är helt försent för raserna? Går det att avla dessa etiskt?Egentligen skulle ju raser som engelsk bulldog, fransk bulldog, mops osv inte få införas eller avlas på alls i sverige om man ska följa djurskyddslagarna i detta land.
Det är ju precis detta jag sagt. SKK urvattnar myndighetens arbetehttps://www.tv4play.se/program/nyheterna/djurskyddsinspektörer-hotades-av-svenska-kennelklubben/13322596
SKK hotar länsstyrelsen för att de (med all rätt) lägger sig i renrasavel på deformerade hundar.
Och DÄR har vi ju något för Uppdrag granskning och liknande program att gräva i! Inte det jäkla spektaklet som nu dragit igång med snyfthistorierna.https://www.tv4play.se/program/nyheterna/djurskyddsinspektörer-hotades-av-svenska-kennelklubben/13322596
SKK hotar länsstyrelsen för att de (med all rätt) lägger sig i renrasavel på deformerade hundar.
Jag kan tyvärr inte förstå klippet då det inte är textat men detta kan nog vara ett svar på en fråga som dök upp i mitt huvud. Hur långt behöver aveln gå innan den svenska lagen går in?https://www.tv4play.se/program/nyheterna/djurskyddsinspektörer-hotades-av-svenska-kennelklubben/13322596
Förstår jag dig rätt att du menade att en del uppfödare kommer inte att vilja (eller ids inte) registrera anläggning och därmed falla bort under denna nya lag? Och att en del renrasuppfödare ingår bland dessa?
Precis! Det kommer finns folk som inte är uppdaterade,som inte vill för då reggas ALLT dom säljer (tjena smuggel o svartsäljare) och som sen åker dit på det.Förstår jag dig rätt att du menade att en del uppfödare kommer inte att vilja (eller ids inte) registrera anläggning och därmed falla bort under denna nya lag? Och att en del renrasuppfödare ingår bland dessa?
Annars förstår jag inte riktigt hur detta kan påverka aveln, jag skulle uppskatta en förklaring![]()
Fattar jag det rätt, bara uppfödare som tar mer än 3 kullar om året behöver regga sig?Precis! Det kommer finns folk som inte är uppdaterade,som inte vill för då reggas ALLT dom säljer (tjena smuggel o svartsäljare) och som sen åker dit på det.
Det står också om de säljer mer än 3(?) ur sin egen uppfödning om året. Om de tar bara en kull men får typ 5 valpar i den som de vill sälja så innebär det väl att de behöver regga sig?Fattar jag det rätt, bara uppfödare som tar mer än 3 kullar om året behöver regga sig?
"Det står också om de säljer mer än 3(?) ur sin egen uppfödning om året. Om de tar bara en kull men får typ 5 valpar i den som de vill sälja så innebär det väl att de behöver regga sig?![]()
Jag kom ihåg den första punkten fel, tack!"
- säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
- säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
Om du säljer fler än 3 hundar utöver dina egna kullar som jag förstår det.
En undran till, man skulle alltså i princip kunna sälja två hundar ur två egen uppfödda kullar och sälja två hundar från annans uppfödning?"
- säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
- säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
Om du säljer fler än 3 hundar utöver dina egna kullar som jag förstår det.
Nej alla som säljer/exporterar hund (sällskapsdjur) ska lista sig, dom flesta uppfödare har ju precis som jag ett paragraf 16 tillstånd och just nu vet dom inte hur det blir för oss,om vi måste lista om oss eller om vi går vidare på våra tillståndFattar jag det rätt, bara uppfödare som tar mer än 3 kullar om året behöver regga sig?
Just nu är det så otydligt att inte ens dom själva kan förklara,jag pratade med dom i torsdags i telefon o blev omkring skjutsad som en pingisbollEn undran till, man skulle alltså i princip kunna sälja två hundar ur två egen uppfödda kullar och sälja två hundar från annans uppfödning?
Men det är kanske förhoppningsvis få som gör.
Tillägg: Fick ändra siffrorna ett par gånger. I det sista du skriver så ska det väl stå "Om du säljer 3 eller fler hundar utöver dina egna kullar"?
Nja om jag uppfattade det rätt så är det skillnad på att sälja inom landet och utomlands (dvs exportera).Nej alla som säljer/exporterar hund (sällskapsdjur) ska lista sig, dom flesta uppfödare har ju precis som jag ett paragraf 16 tillstånd och just nu vet dom inte hur det blir för oss,om vi måste lista om oss eller om vi går vidare på våra tillstånd
Nej inom är det max 3 just nuNja om jag uppfattade det rätt så är det skillnad på att sälja inom landet och utomlands (dvs exportera).
Säljer man utomlands så är det från första hunden man säljer.
Säljer man inom landet så är det 3 eller fler (egen uppfödning: 3 eller fler kullar. Andras uppfödning: 3 eller fler hundar.)
Det står ju "tre eller fler"?Nej inom är det max 3 just nu
Man får sälja max 3 som det ser ut nu och som det står i nya "lagen" men det ändras troligenDet står ju "tre eller fler"?
Eller om du menar just nu som idag så har jag ingen koll på det, pratar om den här nya lagen som kommer i april.
Innebär inte "tre eller fler" att man i praktiken kan sälja två utan problem, men när man säljer den tredje på samma år så ska det räknas som en anläggning?Man får sälja max 3 som det ser ut nu och som det står i nya "lagen" men det ändras troligen