Skjuter ut vänster bog

A

Arrabella

Jag behöver lite tips på övningar som kan hjälpa min häst att balansera sig rätt i höger varv.
När vi rider i höger varv skjuter hon ut vänster bog, mer i trav och allra mest i galopp (där hon helst av allt vill böja sig åt vänster), och hon vill inte riktigt böja på sig utan vrider bara in nosen.

Jag vet att det är styrka framför allt som fattas och jag vill jättegärna ha era bästa tips på övningar som tränar upp styrkan men även lösgörande övningar. :)
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Förmodligen rider du för lite på yttertygeln :) Fokusera mer på det yttre stödet istället för att böja hästen så löser det sig nog :)
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Säger samma som kryddan.

Mycket skrittjobb med stöd på yttertygeln, gärna på både rakt och böjt spår. När du går från rakt till böjt så ska du bibehålla lika mycket stöd på ytter. Serpentiner är väldigt bra, då får man känna skillnaden väldigt tydligt hur olika stöd man ger på yttersidorna.

Lycka till!
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Du kan ju prova att stretcha vänster fram (muskeln som drar upp och fram benet) om det är så att du känner att du får "ta i" med yttertygeln och hästen går emot den. Det kan ju vara så att den muskeln är lite kort/spänd och inte klarar av att ta det lite längre steget ytterbenet behöver ta på volt.
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Mitt tips är tvärt om mot alla andra, fokusera inte på framdelen, utan fokusera på bakdelen, för det är där problemet sitter när bogen far iväg. Problemet är oftast diagonalt, i ditt fall höger bak, som inte riktigt orkar/kan sträckas fram och inunder hästen.

Min bästa övning för såna här problem är "flytta bakdel". Samtidigt som du går framåt på en volt och ställer inåt, så ber du hästen flytta lite på bakdelen i sidled utåt från volten, då kommer inner bak automatiskt att "börja tränas". Även ytter bak får gymnastik då det flyttas utåt och måste ta i lite när det landar, så övningen bör göras i båd varven lika mycket. Bara några steg i taget i början. OBS att det är viktigt att hästen måste få räta ut sig med jämna mellanrum, detta plus att den rent mentalt blir mer villig att lära sig då den på detta sätt får "dubbel" eftergift.

Jag brukar rida övningen i serpentiner/åttor, dvs gå framåt, titta inåt (vänster), flytta bakdel utåt höger, räta ut sig, BYTA VARV, gå framåt titta inåt (höger), flytta bakdel utåt vänster, räta ut sig, osv...

Om hästen vid nåt tillfället istället "tappar" bogen (tippar inåt) och/eller slutar gå framåt så flyttar jag bara lite utåt i rakt i sidled (typ sidepass), tills den rätat upp sig, sen fortsätter jag övningen...OBS att prio ett är att hästen rör sig framåt, sänk kraven så fort hästen tappar bjudning...

Detta är en mycke bra övning att börja med, sen är ju "skolorna" (öppna/sluta) också väldigt bra övningar som stärker bakdelen, men ovanstående är den bästa att börja med, den kan man jobba med även på en mindre skolad häst och/eller häst under rehabilitering och kan även med lätthet utövas från marken på hästar som inte kan/får ridas under en period.

OBS! att i denna övning får man aldrig hindra/hålla emot på utsidan, vare sig med skänklar eller yttertygel, för då är risken stor att hästen tappar bjudning och blir frustrerad då en mothållande utsida blir väldigt motsägeslefull i samband med att du ber hästen flytta utåt med bakdelen.

Längre fram när hästen till fullo förstått övningen så låter jag yttertygeln ligga där som en ram, men aldrig om jag måste "hålla emot", då är yttertygeln superlång och jag flyttar och flyttar och flyttar på bakdel tills hästen hittar formen istället....
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Så har jag fått jobba för min tränare de senaste veckorna (och även som hemläxa). Vi inleder varje ridpass med detta arbete i skritt och sedan lite i trav (men inte lika mycket sidvärtes). Jag märker tydligt att tidsåtgången innan vi är i balans och harmoni, minskar varje vecka, och mot slutet av passen räcker det med en påminnelse från innerskänkeln för att inner bak ska trampa in och ytter bog komma i läge igen.

Jättebra förklarat!
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Tack:)

Ja visst är det en effektiv övning, sen får man på köpet en väldigt lyhörd och mjuk häst som formar sig runt innerskänkeln utan att falla iväg utåt eller tippa inåt, och detta helt utan att hålla emot på utsidan. Jag flyttar heller inte särskilt mycket egentligen, det är bara i början, innan hästen förstått poängen, som det kan bli lite överdrivet, målet är ju att hästen ska forma sig runt innerskänkeln och bara vinkla sitt bäcken, inte direkt flytta bakdelen. Jag använder övningen dels som gymnastik men också som förberedelse för vändningar och spinn.
 
Sv: Skjuter ut vänster bog

Jag skulle börja med att få igenom vänsterskänkeln ordentligt i vänster varv först. Se till att hon accepterar den och böjer sig runt den. Sen när jag går över i höger varv så gör jag det någonstans från en volt i vänster varv. (vänder inte genom volten eftersom det kan bli för snävt i början) I höger varvet så bibehåller jag vänsterställning och böjning tills jag känner att jag får hästen att vända med bogen för min vänstra skänkel. Viktigt att den inte får svänga in rumpan in mot mitten. Sen successivt rakställer jag hästen. Aktiverar höger bak mer och mer och om jag tappar vänster bog så ställer jag vänster igen och rider lite vänster sluta i höger varv. När det fungerar i skritt så går jag över i trav och gör samma arbete. Beroende på hur sned hästen är så är det viktigt att inte ta för mkt på höger tygel - då tappar den balansen. När den är så pass stark att den spårar och och följer en 10-15 meters volt så börjar jag försiktig ta igenom högerställningen. Får jag en spänning så lossar jag genom att ställa vänster.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp