Skjuter ut bogen

C

chira

Har precis börjat rida på bana igen efter min hästs skada och det går kanon bra :D
Förutom en liten grej. Hon skjuter ut vänster bogen nått in i helvete i höger varv. Främst på volterna men även i skänkelvikningarna.

Hästen är inte speciellt utbildad och nu inte ordentligt riden på ca ett år så jag vill gärna ha tips på övningar för att få med vänsterbogen innan vi går vidare i ridningen. :)

Sv: Skjuter ut bogen

Försök förstå varför hon skjuter ut bogen, är hon svagare i någon sida?

Annars är det nog mest att träna på men se till att ha hästen rak! Är hästen rak är det svårare att skjuta ut bogen...

Hästarna har en bättre och en sämre sida (det har nog ingen missat) men de flesta hästar bogar väldigt mycket, utan att ryttarna märker det (vanligt problem) det du ska göra är att få hästen uppmärksam på din ytterskänkel. rider du på volt åt höger varv, och känner att hästen bogar utåt, ta och gör typ som en bakdelsvändning undan vänster skänkel, med lite stöd i yttertydeln, så du inte drar hästen runt åt höger utan att du gör så att hästen blir rak.
snubblar/hoppar hästen så betyder det att den går på bogarna (vilket den gör automatiskt när den bogar).
Du ska göra alla "avsteg" jobbiga, vill hästen boga, ja då ska han få jobba mer. för när han gör rätt så blir belöningen att det är lätt att göra rätt och jobbigt att fuska.
när hästen är rak så ska det gå att göra ½bakdelsvändningar på volt i skritt/trav/galopp utan problem.
Och så fort hästen bogar måste du korrigera, korrigera korrigera! om det så är att du måste hålla på en timma innan hon går "rakt".
att sitta och parera med tyglarna gör ingen skillnad.
hästen ska ha respekt för din skänkel.

Tack för svaren :) hon är svagare i vänstersidan och går gärna och kikar lite åt höger när man rider ut också, dock inte på bana på raktspår. Skadan hon hade satt i kotan på vänster fram så vet inte om det kan ha dels med det att göra att hon inte har belastat det benet på samma sätt under skadeperioden... hmm.

Men då är det rakriktningen jag ska jobba med då i första hand och flyttningar för skänkeln :) Skänkelvikningar gör hon ju, inget vidare dock undan för vänster skänkel då flyter hon mest ut åt sidan bara... Jaja bara att jobba på :) blir bra när när jag börjar rida för tränare :)

Vad är att "hästen bogar" för uttryck? jag har aldrig hört något liknande.
Menar du helt enkelt en häst som har för mycket vikt på bogarna?
I den här tråden handlade det ju om en häst som är sned och skjuter ut ena bogen. (och det är någonting annat)
Men jag kanske missuppfattade dig? Att en häst "bogar" har jag verkligen aldrig hört. Vart har du hört detta uttryck någonstans? i vilka sammanhang? av vem?
(det låter väldigt underligt. som barnspråk)

Tänk så att det som visar sig fram kommer bakifrån. Det är viktigt att du fokuserar på bakdelens arbete, att bakbenen bär och skjuter på som de ska. När de gör det behöver inte hästen stötta upp med frambenet. Alltså. Problemet/snedheten sitter bak och reaktionen fram är en sekundär symptom.

*lite knapplån*

Tänk så att det som visar sig fram kommer bakifrån. Det är viktigt att du fokuserar på bakdelens arbete, att bakbenen bär och skjuter på som de ska. När de gör det behöver inte hästen stötta upp med frambenet. Alltså. Problemet/snedheten sitter bak och reaktionen fram är en sekundär symptom.

så om man sitter på en väldigt outbildad häst som man inte "bara korrigerar" så skulle man kunna försöka med halvhalt-framåtdrivning eller bara framåtdrivning för att få in bogen framför bakdelen igen? Att flytta framdelen framför bakdelen är fortfarande överkurs för pållen.

Vad är att "hästen bogar" för uttryck? jag har aldrig hört något liknande.
Menar du helt enkelt en häst som har för mycket vikt på bogarna?
I den här tråden handlade det ju om en häst som är sned och skjuter ut ena bogen. (och det är någonting annat)
Men jag kanske missuppfattade dig? Att en häst "bogar" har jag verkligen aldrig hört. Vart har du hört detta uttryck någonstans? i vilka sammanhang? av vem?
(det låter väldigt underligt. som barnspråk)

Det är typ slang hemmavid för en häst som skjuter ut ena bogen, tex vänster eller höger.
en häst som skjuter ut ena bogen går inte i form. så fort man korrigerar så får man en häst som tidigare varit stel, tung etc att bli lätt i hand och lättvänd/arbetad.
om hästen skjuter ut vänster bog är de svag i höger bak, då den vill få det vänstra bakbenet mer under sig som är starkare.
Kolla på hästens "vadmuskel" (barnspråk eller ej. då menar jag muskeln på utsidan benet ovanför hasen och under bakknäet.) De musklerna avslöjar ganska mycket om hur jämt hästen jobbar.

Att rida skänkelvikning mycket hjälper inte riktigt det jag pratar om, för stunden men att börja göra skänkelvikningar på volten osv känns ganska avancerat, det blir ju mer att flytta ut bakdelen/sluta osv, för gör du skänkelvikning utåt åt vänster om hästen "bogar sig åt vänster" ( :devil: ) hjälper inte så mycket. och att börja ställa osv för att röra sig innåt så tycker jag att det blir för mycket "runt omkring" och inte en direkt hjälp som går att koppla ihop.
om du rider hästen i vänster varv så är det bra att forma hästen genom att göra skänkelvikning utåt (höger) för att forma efter innerskänkeln då det ofta blir så att hästen gärna går lite utåtställd ibland.

Sorry att jag inte har skriftens gåva och skriver som ett barn. men jag hoppas att jag får vara här ändå.

Ja jag menar att det är viktigt att tänka på att det är bakdelen man ska påverka i första hand för att det ska bli rätt framtill så att säga. Det är lätt att fokusera för mycket på bogen som åker ut i det här fallet. även om hästen är ung och grön skulle jag rida lite sidvärtsrörelser för att få bakdelen mera engagerad. Man behöver ju inte tvära så mycket. Likaså tempoväxlingar.

Det är typ slang hemmavid för en häst som skjuter ut ena bogen, tex vänster eller höger.
en häst som skjuter ut ena bogen går inte i form. så fort man korrigerar så får man en häst som tidigare varit stel, tung etc att bli lätt i hand och lättvänd/arbetad.
om hästen skjuter ut vänster bog är de svag i höger bak, då den vill få det vänstra bakbenet mer under sig som är starkare.
Kolla på hästens "vadmuskel" (barnspråk eller ej. då menar jag muskeln på utsidan benet ovanför hasen och under bakknäet.) De musklerna avslöjar ganska mycket om hur jämt hästen jobbar.
Jag håller med dig i beskrivningen av hur hästarna arbetar oliksidigt. Det var bara själva uttrycket som jag aldrig stött på tidigare. Det lät ovan som om du menade häst som gick på bogarna, men jag missuppfattade det.

Mitt medr. sto har med den 'ovanan' att skjuta ut bogen i vänster varv. Jag "korrigerar" detta genom att flytta undan bogen för höger skänkel, varvat med rakriktning och voltspår. Efter ett tag rätar hon upp sig och trampar in under sig ordentligt men jag måste göra det ofta då hon är lite svag i muskulaturen. Det är lättast i skritt men i trav är det svårare och i galopp är det inte på tal om alls än. :P

Sen en fråga jag har; om hon är svagare i vänstervarv, hjälper det då att rida lite stärkande övningar i vänstervarv ( ex. tempoväxlingar) eller krävs det mer? Just nu är det galoppen som är svagast, hon orkar inte hålla formen som knappt finns där heller för den delen. Hur kan jag bygga upp styrkan igen?

Idag cantrade jag 600 - 700m i lugn tempo x 2 (ett varv i varje varv) med 3 min skrittpaus emellan. Höger varv gick kanonbra, lugn och stadig och bar upp sig själv, men som sagt vänster är jobbigare att hålla lugnare tempo. Ligger och drar i handen på mig. Detta görs 1 gång i veckan cirka, blandat med tömkörning/dressyr/uteritter etc.

En häst som spretar ut med bogen, ställer jag utåt. Oavsett gångart eller ålder.
Ja, i och för sig så ställer jag den inte utåt i galopp om det typ är tre fyra år. Men då rider jag knappt på volt överhuvudtaget.

Så på volt, ställ utåt, fånga upp bogen som spretar, rakställ och fortsätt och ställ innåt om hästen går kvar med bakdelen där den ska. Annars, utåt igen.

min häst har liknande problem, hon vill inte gå ut i vänster varv, hon ställer sig bra och går bra i skritt/ arbets trav men i mellantrav och galopp så är det nästan omöjligt att få ut henne på spåret. i höger varv så går hon bättre, men då man t ex ska vända mot ett hinder så vänder hon bara huvudet och "flyter ut" åt andra hållet. försöker att ta ledande tygeltag, vända med båda händerna och allt sånt men det enda som verkar fungera är att ställa hästen åt vänster när jag ska till höger. det blir mer och mer frustrerande och blir inte lättare när min tränare säger att jag ska vända med båda händerna(vilket jag gör, hästen lyssnar inte) sitta rakt över ryggen (försöker men pollan knuffar över mig på ena sidan hela tiden), och ha händerna på varsin sida av halsen fasten jag aldrig tagit över fel hand på fel sida.
pollan var halt förra sommaren och jag satte igång henne igen innan jul och började träna för tränare i feburari.

har ni några råd? pollan har väldigt lång rygg och är svår att få i form, + att hon är väldigt pigg/het. sv halvblod e comeback2 morfar är zeus, hon har mycket fulblod i sig.

hej.har en fd travare med en gammal senskada på vä fram. han ställer sig utåt i vänster varv för att belasta vänsterbenet mindre.han e dock ej halt o fullt frisk.hade ut hästmassör o hon massera hö bakskinka samt muskelfästena hö bak(diagonalen) ,alltså inte vä fram där skadan var. detta gör jag själv nu innan ridning o han e mkt bättre.han va ju spänd innan o även fast han inte har ont någonstans minns ju kroppen hur den burit sig när den va skadad. dessutom har han travförbud i hörn o volter tills han kan bära sig i balans o vara rättställd i skritten först (båda varven). lycka till. detta hjälpte för oss ivarje fall ;)

du kanske kan ta ut en equiterapeut eller nåt? :)
min häst sköt också ut bogarna mycket förut, mest i höger varv, jag hade equiterapeut ute som konstaterade att han var sne.
Din häst kanske har nån spänning eller så efter sin skada som gör att den skjuter ut bogen.

du kan ju också kolla att sadeln verkligen passar om du inte gjort det på ett tag, för om sadlen ligger på bogen är det ju klart att bogen åker fram.
jag kan bara prata utifrån mig själv ju, men min sadel var sne i stoppningen vilket gjorde att min pålle blev sne, och den var för smal vilket gjorde att han tog fram bogarna :cry:
har du provat rida barbacka, min häst blev mycket bättre när jag gjorde det iaf :)

jag är inte så kunnig men kanske lite tips i alla fall :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama