Sv: Skjuter ut bogen
Vad är att "hästen bogar" för uttryck? jag har aldrig hört något liknande.
Menar du helt enkelt en häst som har för mycket vikt på bogarna?
I den här tråden handlade det ju om en häst som är sned och skjuter ut ena bogen. (och det är någonting annat)
Men jag kanske missuppfattade dig? Att en häst "bogar" har jag verkligen aldrig hört. Vart har du hört detta uttryck någonstans? i vilka sammanhang? av vem?
(det låter väldigt underligt. som barnspråk)
Det är typ slang hemmavid för en häst som skjuter ut ena bogen, tex vänster eller höger.
en häst som skjuter ut ena bogen går inte i form. så fort man korrigerar så får man en häst som tidigare varit stel, tung etc att bli lätt i hand och lättvänd/arbetad.
om hästen skjuter ut vänster bog är de svag i höger bak, då den vill få det vänstra bakbenet mer under sig som är starkare.
Kolla på hästens "vadmuskel" (barnspråk eller ej. då menar jag muskeln på utsidan benet ovanför hasen och under bakknäet.) De musklerna avslöjar ganska mycket om hur jämt hästen jobbar.
Att rida skänkelvikning mycket hjälper inte riktigt det jag pratar om, för stunden men att börja göra skänkelvikningar på volten osv känns ganska avancerat, det blir ju mer att flytta ut bakdelen/sluta osv, för gör du skänkelvikning utåt åt vänster om hästen "bogar sig åt vänster" (
) hjälper inte så mycket. och att börja ställa osv för att röra sig innåt så tycker jag att det blir för mycket "runt omkring" och inte en direkt hjälp som går att koppla ihop.
om du rider hästen i vänster varv så är det bra att forma hästen genom att göra skänkelvikning utåt (höger) för att forma efter innerskänkeln då det ofta blir så att hästen gärna går lite utåtställd ibland.
Sorry att jag inte har skriftens gåva och skriver som ett barn. men jag hoppas att jag får vara här ändå.