Skjuter jag mig själv i foten?

Pancakes

Trådstartare
Är det dumt att pula lite med tömkörning hemma innan man har ordentlig koll?

Jag ska få privatlektion av en mycket duktig tränare i början av mars, min dressyrtränare har haft ponnyn i töm några enstaka tillfällen och då visat lite hur hon gör, jag har också varit på clinic med tränaren som jag ska ha privatlektionen för. MEN egentligen så har jag ju ganska dålig koll för att kunna tömköra "på riktigt". Jag ser dock väldigt mycket fram emot att få lära mig mer, och det kommer kosta en ganska bra slant ur studentkassan så jag vill gärna få ut så mycket som möjligt av den. Därför har jag tagit min mycket snälla ponny vid några tillfällen, slängt på tömkörningsgjord, tömmar och provat mig fram litegrann i paddocken. Jag tror ju inte att jag blir någon mästare för det, men försöker öva upp känslan lite och befästa typ starta och stanna hos ponnyn. Verkar det vettigt eller är jag ute på halt vatten och borde vänta?

(Långt inlägg för en egentligen ganska grundläggande fråga, men ändå :p)

Sv: Skjuter jag mig själv i foten?

Alltså......jag tror frågan liksom är ställd på ett sätt som säger mig att det är helt ok att testa själv. Vet man att man har begränsningar och har en självdistans så känns det som om du har bra koll ändå eller sådan koll att du inte testar avancerade saker du inte vet vad det kan ge för resultat.

För det första beror det ju lite på hästen som individ och dig själv som individ. Jag menar att om ni vet var ni har varandra så gör det ju inget om det blir lite fel. Så länge man är snäll mot sin häst så att säga.

Tömköra tycker jag är två saker. Det ena är att tömköra som om man sitter i vagn, fast utan vagn och det andra är att arbeta hästen utan sadel där man kan se och fixa på andra sätt utan att sitta på. Man kan göra båda för sig och blanda. Jag blandar.

Även fast jag har en snäll och körsäker häst så tömkör jag inte utan staket runt. För honom är tömkörning mer likt loslongering än vagndragning och sadel och han blir mycket busigare.

Jag tycker gott och väl du kan testa själv. Var vettig och tänk på säkerheten bara.

Kör på, ju mer erfarenhet du har av att kontrollera tömmen, hästen och pisken innan träning, ju mer ger träningen-
Sätt tömmarna på tygelfattning eller strax under och sen direkt till bettet så kan inte mycket gå fel. Inspänningar och annat överlåter du till tränaren.
Träna mcket på fyrkantsspåret och inte så mycket på volt. Gör övergångar mest. Ha kul! Det är ett av de bästa sätten att verkligen komma nära sin häst tycker jag.

Svarar båda: Vad skönt och höra att jag inte mest bara snurrar till det för mig. Som sagt är det verkligen inga avancerade saker utan starta, stanna och svänga. Inte ens ställa ordentligt har jag vågat mig på. Just nu liknar det nog mest promenad i töm :p

Vi har en sån där gjordvariant i neopren med ett gäng ringar på, brukar bara dra genom de som sitter nere på sidorna och till bettet. Pisk har jag inte vågat mig på att ha än då jag har fullt upp att hålla koll på tömmarna (:o) och ponnyn är lite nervös kring spön så jag tänkte låta bli att ha ett extra långt och vifta med när vi grejar med nya saker.

Men så rädd behöver du väl inte vara? Vara försiktig med spö är väl däremot bra. Vi omvände en totalt spörädd häst till att ha fullt förtroende för det. Man kan alltid börja med ett kort hoppspö eller ett dressyrspö. Man kan också ha det bakåtvinklat istället för framåtvinklat.

Det är inte så svårt att tömköra på ett bra sätt. Ställa i hörnor och så är ju inget avancerat eller farligt alls. Det svåra med att tömköra är att hålla reda på tömmar, spö och sina fötter ;-) Det andra kommer när du själv är i balans och blir helt plötsligt lika lätt som något annat. Du kan inte förstöra din häst. Om du lär dig, och hästen, fel är det bara att lära om igen. Gör om, gör rätt. Både du och hästen är ju intelligenta varelser.

Lycka till, det kommer gå fin fint.

Hoppspö går bra, dressyrspö funkar oftast också både vid ridning och markhantering. Jag är mest rädd att jag ska råka vifta till med det i något halvt obevakat ögonblick eftersom det är så långt. Men ååh, nu gick det upp ett ljus vad du menade :idea: Jag ska definitvt ta med mig ett kort spö nästa gång och se hur det känns.

Problemet med ställningen är att jag har svårt att fixa det, häststackarn svänger ju när jag tar lite i tömmen. Om jag tömlongerar litegrann däremot så jobbar han ganska bra på egen hand, men poängen är ju att jag ska försöka lära mig. Men jag får fortsätta pula lite så kanske det ger sig det med.

Och vi tackar för lyckönskningarna :D

Hästen SKA följa tömmen, så den gör helt rätt när den svänger. Ställning får du genom att ha hästen väl framme på yttertömmen, be hästen flytta ut ytterbogen och sedan på följande eftergift länga ut yttersidan.

Självklart kan du öva själv, man lär sig fantastiskt mycket av hästen :)

Det är ju lite så att man måste själv komma fram till att man har ett "problem" innan man kan hitta en lösning på det så ser det som att du ska hitta dina problem för att sedan komma till tränare för att få hjälp att hitta lösningar på det.

Tex. Jag kan tömköra i vänstervolt på en rund volt men högervolt blir äggformad. En duktig tränare kan då utgå från dig och din hästs "nivå" och sen ge dig tips där för att utvecklas och sen hitta nästa "problem".

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·
Hästhantering Jag håller på att sätta igång min häst efter skada och igångsättningschemat föreslår tömkörning 2-3 gånger i veckan. Eftersom hästen vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka