Skjutdörrar och garderobsinredning

Tassetass

Trådstartare
Ni som monterat garderober med skjutdörr (alltså sådana med lister i golv och tak, inte fristående): vilka har ni, vad kostade de, vad har ni för inredning, tips och trix?

I vår nya lägenhet ska vi ha två hela väggar med skjutdörrar med förvaring för kläder och annat. Ena väggen är ca 370 cm bred och andra väggen ca 270 cm bred. 260 cm i tak om det är relevant.

Hilfe!

Nu har jag visserligen platsbyggda. Men jag har elfa. Så himla smidigt med standarder som inte ändras (mitt hus är från 69) och jag kan köpa backar som passar dem med. Det är värt för mig. Ikea ändrar ju sin standard med jämna mellanrum.

Vi har en Elfa-garderob med dörrar och inredning.
Det är dyrt men det är bra mycket bättre än IKEAs variant!

rumfyra007_52cf32a388e59db483543b2b.jpg

rumfyra009_52cf32a6e087c376b89bab59.jpg

Vi har en av de mer exklusivare dörrarna de har så jag tänker inte skriva ut priset här för då lär alla sätta kaffet i fel strupe. ;)
En korg ligger på ungefär 500-600 kr men vi har köpt allt vårt när K-rauta här i stan har haft allt till 20%, vilket Elfa har rätt ofta!

Jag har sålt Elfa-inredning tidigare och mitt intryck var att det var dyrt, men bra mycket bättre kvalitet än exemepvis Ikea. Jag skulle definitivt köpa Elfa om jag köpte dörrar.

En sak man ska tänka på när man planerar är att ha jämnt antal dörrar.

Senast ändrad:
@Breaktown Varför ska man ha ett jämnt antal?

Intressant tråd, vi är inne på samma sak, att sätta in skjutdörrar istället för befintliga garderober.

@Breaktown Varför ska man ha ett jämnt antal?

Intressant tråd, vi är inne på samma sak, att sätta in skjutdörrar istället för befintliga garderober.

@oxo För att eftersom dörrarna löper på två spår så kan du med jämnt antal dörrar hela tiden ha halva skjutväggen öppen. Har du tre dörrar blir ju hela tiden 2/3 förtäckt av dörr, har du fem dörrar är hela tiden 3/5 täckt osv.

@Sorbe Jag dricker inte kaffe, så kan du kanske PM:a mig totalkostnaden för dörrar och inredning? ;) Har du fler bilder på inredningen?

Hur är skenan fäst i golvet, förresten?

Ni som monterat garderober med skjutdörr (alltså sådana med lister i golv och tak, inte fristående): vilka har ni, vad kostade de, vad har ni för inredning, tips och trix?

I vår nya lägenhet ska vi ha två hela väggar med skjutdörrar med förvaring för kläder och annat. Ena väggen är ca 370 cm bred och andra väggen ca 270 cm bred. 260 cm i tak om det är relevant.

Hilfe!

Jag köpte elfadörrar till min förra lägenhet. Det blev 3st 70-dörrar, den enklaste modellen. En spegeldörr och två vita släta. Tror jag betalade runt 9000 för dörrar och skenor. Inredning snålade jag och köpte på ikea.
Såg att ngn hade tagit upp jämnt antal dörrar, varje dag svor jag över att jag inte kunde öppna upp ordentligt. Och blev därför väldigt begränsad i inredningen.

Lundbergs säljer också måttbeställda dörrar och inredningar. Säljs bl.a. På Bauhaus. Vet dock inte om det är så mycket billigare.

Jag kan visa en till bild jag hittade på min sida av garderoben, sambons sida ser likadan ut fast spegelvänd.

928158_278238029000551_1409609759_n.jpg

Det ska dit en till låg korg under den i mitten så blir det komplett. :) Vi har en walk-in-closet också så detta är mest baskläder om någon undrar. ;)
Den är fyra meter lång med fyra dörrar á 1 meter.

Hilfe!

Vi har Lumi, från Optimera. Handlade när det var rabatt (20 eller 25 %), men jag minns inte vad det kostade. Vi har fyra dörrar, garderoben är nästan tre meter.

Inredningen är Elfa tror jag, vi har en hylla överst över hela, under den en klädstång. På en del under klädstågen är det tomt ned till golvet för långklänningar etc, sen har vi korgbackar, och en låg klädstång bredvid. Över backarna ligger ett hyllplan.

Korgbackarna och ställningen har hängt med sedan vi köpta vår första lägenhet 2000.

@tictac Tack! Jag har sett att vissa fäster skenan med tejp och andra skruvas fast. Då golvet kostat oss en redig slant är jag inte så pigg på att skruva i det.

KL

Jag funderade på att köpa en garderob från elfa efter att läst denna tråden. Men jag kan inte ha garderoben längs en vägg och ha vägg som "stopp" i båda ändar. När jag kollar så får jag intrycket att det är bara själva dörrarna man köper? Och inga gavlar..

Dessutom har jag precis som TS 2,6 i takhöjd och när jag vill beställa säger den att maxhöjden är 2,5m. Det funkar väl inte då?

KL

Jag funderade på att köpa en garderob från elfa efter att läst denna tråden. Men jag kan inte ha garderoben längs en vägg och ha vägg som "stopp" i båda ändar. När jag kollar så får jag intrycket att det är bara själva dörrarna man köper? Och inga gavlar..

Dessutom har jag precis som TS 2,6 i takhöjd och när jag vill beställa säger den att maxhöjden är 2,5m. Det funkar väl inte då?

Det finns gavlar att köpa.

"På min tid" var det så att de olika serierna hade olika maxhöjd, så det beror på vilka dörrar du vill köpa vad maxhöjden är. Då fanns det en serie där maxhöjden var en bit över 3 meter, vore konstigt om det har plockats bort.

Liknande trådar

Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 528
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Hemmet Finns det skjutdörrar som inte kostar en förmögenhet?? Vi tänkte fixa lite bra förvaring på en hel vägg som är 3,57 m bred, takhöjden är...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: misan
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur