Aldrig att jag skulle bygga ett stall åt mig själv med skjutdörrar!
Skulle in med vatten hink till en häst och hästen fick för sig att den skulle ut fastnade med armen mellan hästen och skjutdörren. Då satt dörren fast även om de försökte bända upp den med spett. En rådig karl tog då spettet och klappade till (kan inte tänka mig det var särskilt hårt utan det var tilltaget i sig som gjorde att hästen reagerade) den utfixerade och panikslagna hästen med spettet så den backade och på så vis kom både jag och hästen loss. Trotts ett plastlager som gick i en skåra i botten på dörrbladet så nyper de fast om de kommer i spänn, som när en häst trycker på.
Hur det gick med arm och häst, armen vart det blåmärken på och armbågen svullen men inget trasigt i övrigt. Vill minnas hästen fick skav och nån svullnad där kanten tagit i. Det gick väl bra för oss, tack vare vant folk runtomkring. Mesta verken är nog mellan öronen nu, det gör ont i armen var gång jag ser en skjutdörr som inte är helt öppen eller helt stängd.
Det går at göra sig illa på slagdörr med, men jag tror att risken för häst och folk runt hästen är mindre i alla fall.
Sen detta med att hänga saker utanför boxarna - det har inte där att göra, det är så enkelt. Stallgången ska vara ren från allt som går att snubbla fastna och göra sig illa på. Så inga hängare där inte.