Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

W

Websters girl

Enzo (9 mån.) är hur dryg som helst när det kommer folk hem till oss. Igår var en kompis här och kollade på film och han kunde inte låte henne vara ifred två minuter.
Så fort han får en chans springer han fram och kör huvudet i skrevet:eek: eller magen på besökarna (dreglar lite) sedan räcker det inte att de klappar honom. De ska busa med honom. När de inte gör det börjar han buffa med huvudet, slå med tassarna och ta besökarens händer i munnen.
Det värsta är att han helt plötsligt inte lyder mig alls heller utan jag måste dra han därifrån för att han ska sluta. Sen måste jag vakta på honom hela tiden så att han inte kan gå till attack igen.
Nu var min kompis som var här igår väldigt hundvan men till och med hon tyckte det var irriterande til slut.

Vi har inte lärt honom riktigt att han ska gå och lägga sig på sin plats. När man säger gå och lägg dig så betyder det att han ska backa lite och gå och lägga sig nånstans där han är ur vägen. Viket han vanligtvis gör när här inte är folk.

Hur lär man hunden att vara lugn och stanna på sin plats när det kommer folk?

Hur mycket ska man låta honom "vara social"?

Känns också som mitt ledarskap brister, något som vi haft problem med sen början med den här hunden. Tips? Det hjälper inte att vara fysisk mot honom, det ser han bara som en lek och tar mig inte på allvar om jag tex. tar tag i hans öra.
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Vore min så då skulle jag sätta undan han i ett annat rum, lyssnar dom inte nej då ska dom inte vara med heller då är dom bara till en belastining för oss.

Sen är det ju inte helt galet o visa att du blir riktigt förbannad på han när han gör så.

Sen givetvis tala om för folk att de klappar han en gång o hälsar sen tittar ni inte ens åt hans håll då kommer hunden tröttna till slut.
När han börjar med huvudet be dom inte titta på hunden bara avvisa honom med o skjuta bort han o säginget till hunden.
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

När han håller på på det viset, så ta hunden ut i köket (eller annat lämpligt rum) och säg åt honom att ligga. Inga bannor/höjd röst utan säg Nej, ta honom lugnt med till det andra rummet och lägg honom där och gå sedan därifrån. Naturligtvis så kommer han att komma igen ( och igen och igen och igen etc.) och då upprepar ni proceduren. Tills han lärt sig att det beteendet = han får inte vara med.

Så skulle jag ha provat i alla fall.
Funkade på en vuxen omplacering jag hade för x antal år sedan i alla fall.
Kan ju ta tid och en aning drygt blir det ju första gångerna, men hundar är inte dumma, så meddelandet går in rätt så snabbt.

Lycka till med honom.
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Tack så mycket båda två!

Jo jag ska ha tjejkväll nästa helg så då blir det väl tid för övning. :) Det är så dumt för vi har inte så oft folk hemma. Det är väl säkert därför som han blir så uppskruvad.

Jag gör klart för alla att hunden bara ska hälsas på och sedan ignoreras.
Söker han uppmärksamhet så tar jag bort honom tills han tröttnar.
Det är bara att ta på stor tålamodsmössan med andra ord:D
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Jag har lite samma problem med min hund och har provat tusen olika sätt. Sen några veckor tillbaka har jag börjat sätta henne i ett annat rum när hon blir vild, och det fungerar mycket bättre. Hunden märker ju att allt det roliga försvinner om den beter sig så. I början kanske den inte förstår att det är "det lugna" man är ute efter men efter ett tag trillar nog polletten ner. :)
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Men varför låta honom hälsa alls och skruva upp sig? Vänj honom vid att när det kommer folk så får man vänta någon annanstans tills man är lugn. När man är lugn får ma hälsa.
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Bur.



Mina hundar ska ligga ner när vi har besök och jag sitter ner, annars får de stå bredvid mig. Det bara ÄR så, sköter man inte sig så åker man ut.

//E
 
Sv: Skitjobbig när vi får besök, vad göra?

Varför jag skrev att hunden skulle hälsa har nog med mitt eget tänkande.

Jag låter alltid mina hundar hälsa på bekanta o vänner när dom kommer men när det kommer entreprenörer kommer får dom inte hälsa då ska dom hålla sig undan.
Detta funkar exemplariskt på rottisen han blir suspekt o håller stenkoll på gubben som rör sig i huset.
Detta vill jag ha bara för om det kommer ovälkommna gäster så att hunden vet att alla är inte trevliga och välkommna.

Men jag kan hålla med dig o det du säger att hunden behövr inte hälsa alls om det är så lite sm behövs men man kan börja med att hunden får hälsa 1 gång funkar det inte får inte hälsa alls.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp