skitiga broddhål

C

chira

Nu har damen tappat två broddar i hagen och självklart är hålen igenproppade med skit! Och jag vågar inte skriva i någon gängare på henne då hon ibland helt plötsligt kommer på att hon vill rycka ner hovarna. Och jag vill ju inte att hon ska göra illa sig.

Så har någon nått annat tips för att få rent de små hålen? Och för att broddarna ska sitta kvar! Skruvar åt dom varje dag men endå lossnar dom.

Sv: skitiga broddhål

Hej! Har några bra tips sen min tid som tävlingshästskötare... Det finns verktyg med en form av borste på som man vrider i hålet och som inte fastnar, vilket gör att hon kan ta ner hoven utan risk att den fastnar. När du sedan ska gänga hålen så finns det gängare som är som en platt ring istället för en längre. Vilket gör att hon kan sätta ner hoven med gängaren kvar i...
Bara ngr tips. :)

okey tack så mycket! vart hittar man de här grejerna?:D

Man kan oxå peta ur skiten med en söm, o sen borsta ur resten med typ en hovkrats/borste. Kan funka, brukar funka för mig när min "gängtapp" e trasig :D

Man kan oxå peta ur skiten med en söm, o sen borsta ur resten med typ en hovkrats/borste. Kan funka, brukar funka för mig när min "gängtapp" e trasig :D

Jag brukar också använda en söm. Det funkar bra för mig:D Annars så använder jag en sån där med borste på.

jag brukar ta ur brodden varje dag och proppa hålen med fetvadd eller bomull, lätt att få bort med en söm och sen stoppa i en brodd!

Jag tar först en söm och petar med , sen en "vattensprutflaska" och sätter den på hård stråle och sprutar rent med vatten i broddhålen! Funkar jättebra!:bump: Det kan bli ett väsande ljud som vissa hästar säkert kan reagera på.

En söm brukar fungera utmärkt som rengöringsredskap.

För att undvika att hålen sen proppas igen av smuts osv finns det ju många knep. Bomull, fetvadd eller varför inte de speciellt framtagna "neoprenpluttarna" som man t ex kan köpa hos Hö*ks?

Hur man gör för att få broddarna att sitta kvar? Skruva HÅRT antar jag...

Min hovslagare använder Loctite som är är ett gängtätningsmedel. Det finns olika sorters Loctite, den som är starkast gör att man aldrig kan lossa brodden...

Min hovslagare föreslog att jag skulle klippa av en öronpropp på mitten och stoppa i. Har inte provat än eftersom det fortfarande är bar mark här :)

när det gäller hästar som tappar broddar, det går ju att köpa såkallade "guldskor" dvs att broddarna är fastsvetsade och skorna slits inte överhuvudtaget. används mest till travhästar, men funkar utmärkt på ridhästar också!! bara att fråga i affärn efter dem :D

Sätt benet mellan dina ben och kläm åt så sitter benet rätt bra där (Dvs hästen 'kan' inte slänga ner det.)
Hur hade du tänkt lösa det den dagen broddhålen inte passar broddarna ordentligt?

Jag brukar använda mig av spik eller söm för att göra rent hålen.
Dra åt broddarna hårt så borde de sitta. :D
Vi brukar snarare ha problem att få av dem än att ha dem kvar. :p

Sätt benet mellan dina ben och kläm åt så sitter benet rätt bra där (Dvs hästen 'kan' inte slänga ner det.)
Hur hade du tänkt lösa det den dagen broddhålen inte passar broddarna ordentligt?

Jag brukar använda mig av spik eller söm för att göra rent hålen.
Dra åt broddarna hårt så borde de sitta. :D
Vi brukar snarare ha problem att få av dem än att ha dem kvar. :p

Hon är omöjlig att hålla upp benen på en längre tid. Knappt hovis gör det, vet inte hur många gånger han näst intill gett upp när hon ska skos. Därför är det rätt svårt.

Pappa gjorde iordning en liten pinne som han plattade på ena sidan som funkade kanon bra!

Jag använder en spik (ja spik, inte söm) och en liten skruvmejsel för att rengöra broddhålen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 446
Senast: alicegard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 606
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama