Skippa hösilaget helt eller?

Camigween

Trådstartare
Nu har min pålla ätit hösilage i 4-5 veckor, hon gillar det och äter av det glatt...
Men hon blir kass i magen av det, tollarna är väl sådär bra, lite för blöta och ibland är det rena kobladdor.
Hon fiser mycket och ofta när hon fiser rinner det ur henne så varannan dag får jag tvätta hennes bakben och rumpan för det är helt ner kletat av bajs...
Nu undrar jag om jag ska strunta i hösilagen helt och köpa hö istället (blir inte aktuellt förren i slutet av okt då vi flyttar till nytt stall där jag kan fodra med hö) eller finns det något jag kan ge henne för att göra magen bättre?
Förra äagren sa att hon alltid haft lite känslig mage så tar gärna imot tips på vad man kan ge för göra den lite stabliare.
Just nu får hon betfor och lite svarthavre men förra ägaren sa också att hon inte tålde havre, men hon får i sån liten mäng (sägs det av stallägaren som sköter fodring).
När vi flyttar tänkte jag ge henne Salsas havrefriblandning.
Alla svar är jag tacksam för!

Sv: Skippa hösilaget helt eller?

tål hon inte havre så varför ens ge henne lite?

jag tycker du ska åka till ditt nya stall och höra om du kan få köpa lite av deras hö nu och börja göra en övergång istället för att köpa annat hö och ändå få göra en övergång till det nu. det blir mycket nytt grovfoder på så kort tid.

men jag hade låtit min häst börja med hö istället. du vet ju redan att hon har känslig mage. varför då utsätta henne för det längre än nödvändigt? för du misstänker ju att det är hösilaget? har hon inte ätit det innan?

ta du och börja med hö så snart du kan (det är ju inte så långt kvar tills månaden är slut) och sluta ge henne havre om hon inte tål det. det där med att stallägaren säger att det bara är lite hästen får i sig, är det inte du som gör foderstaten? jag hade velat ha full koll på vad min häst äter i alla fall.

hoppas det ordnar sig med hennes mage! :)

Det nya stallet har också hösilage men jag får åtminstone köpa hö själv.
I stallet jag flyttar från är det "full service" och allt utom mockning ingår och jag sa att hon inte skulle ha havre men hon envisades med att prova ändå.
Det är därför jag flyttar just för att kunna använda hö och bestämma över foder och fodermängd själv...

Två av mina hästar tål inte heller ensilaget om det är för blött. Jag skulle nog försöka att få tag i hö redan nu, annars finns risken att hon börja magra av, och det kan gå fort:(

jo jag jobbar på att få tag i hö...men man får nästan sitta och uppdatera annons sidorna för att kunna haffa nya höannonser direkt...
Man kanske skulle kunna prova ett lite torrare hösilage istället för det som är riktigt blött...Kommer ihåg att vi fick ett sådant för några år sen då jag hade min gamla häst..

Har också haft det med hennes vikt i tanken men hon har faktigst gått upp i vikt fast problemet med magen...:confused:

Prova att sätta in en köpes-annons! Det gjorde jag, och fick en 4-5 svar från personer som hade hö till salu.

Jag provade också hösilage förra vintern, eftersom jag inte kunde få tag i hö då. Hästarna älskade det, men haflingern var kontant lös i magen. Hon var också ofta kletig på bakben och speciellt svans. I år har vi hö igen, och hon är jättebra i magen...

Hur mycket ger du då ? I en forskning från SLU där det studerats ensilage till hästar uppmärksammades att: Lösa magar oftast uppståt vid för hastigt foderbyte eller att ensilagegivan varit alldeles för liten. När detta åtgärdades så försvann oftast magproblemen.

Börja med att blanda i lite hö i hösilaget. Vet fler som har samma problem som du, ett par kilo hö med hösilaget har löst deras problem.

Min häst tål varken hösilage eller betfor. Han blir riktigt dålig i magen av det.
Så nu får han hö, havre och krafft pluss grön och blir bättre och bättre = )

Så det kanske är betforen som gör din häst dålig?

Jag missade att hästen åt betfor. Har själv haft en häst med känslig mage, och bara lite lite betfor gjorde att hon blev kass. Villket då gjorde att jag givetvis uteslöt detta ur hennes foderstat. Betfor är ju lösgörande med.

Hur mycket ger du då ? I en forskning från SLU där det studerats ensilage till hästar uppmärksammades att: Lösa magar oftast uppståt vid för hastigt foderbyte eller att ensilagegivan varit alldeles för liten. När detta åtgärdades så försvann oftast magproblemen.

Tror det ligger mycket i det. Många är för fega att ge hästarna tillräckligt med hösilage vilket naturligtvis sänker den totala ts-mängden vilket i sin tur orsakar kajko magar.
Har du ett ts på säg 50% i ditt hösilage, hur många som säg ger sina hästar 10kg hö ger då istället 18-20kg hösilage? Väldigt få. En del hästar kanske klarar det ändå medan en del kräver mer ts helt enkelt och får inte den tillgodosedd.

Kan dock tänka mig att det är ÄN viktigare vid användandet av hösilage att inte tulla på ts-mängden än vid högiva, därmed då inte sagt att det är hösilaget i sig som är boven.

Du tror inte att när folk gett blandat ensilage och hö så har dom omedvetet ÖKAT grovfodergivan ? Många ger alldeles för liten giva i och med ensilage..ensilage har ju mycket vatten i sig, och att då ge torr hö som har 84% ts gör ju att givan automatiskt ökar. Kanske därför många blir ganska ok i magen.

Ja, det är sant. Tror att hästfolk överlag har dålig kunskap om ensilage. Många stirrar nog sig blind på antal kg de ger UTAN att reflektera vidare att ensilage har en del vatten i sig....villket då gör att givan måste ökas. Och många ökar givetvis, men kanske inte riktigt i den mängd hästen behöver. Jag tror många ökar i underkant helt enkelt.

Du tror inte att när folk gett blandat ensilage och hö så har dom omedvetet ÖKAT grovfodergivan ? Många ger alldeles för liten giva i och med ensilage..ensilage har ju mycket vatten i sig, och att då ge torr hö som har 84% ts gör ju att givan automatiskt ökar. Kanske därför många blir ganska ok i magen.

Nej, detta är folk som har koll på hur mycket ts hästen får. Det verkar helt enkelt som att dessa hästar bara tål en viss mängd hös.

Eftersom det stallet jag står i nu är helinackordering har jag knappt någon kolla på vad eller hur mtcket som hamnar hos henne...frågar gör man men de väger inte ens hösilaget så jag är ju inte helt säker på att rätt mängd ges varje dag då det även e olika personer som fodrar.... Detta är en av de främsta anledningarna till att jag flyttar för jag vill ge det jag själv väljer och ser med egna ögon...
Hur mycket skulle jag behöva ge av hösilaget om jag ska prova om det kan vara att hon får för lite?
Tippar på att hon väger ca 420kg (enligt sånt vikt band?) men hon är smäcker som en arab och är även 50%arab andra halvan halvblod.
Funderar på att bara ge Salsas havrefriamix, hö/hösilage (om det nu kan funka med större mängd), morötter & äpplen sammt shy feed flytande B-vitamin då jag läst på flera håll om folk med hästar som har problem med magen blivit hjälpt av detta och ev. extra mineraler&vitaminer...

Inget plötsligt foderbyte, men det jag märkt är att för några dagar sen skrev stallägaren att de bytat till svarthavre och iförregår och igår var det riktiga kobladder som fanns i boxen plus att hon var mer kletig i rumpan och på benen än vanlig...Kan havre ge kass mage?
Stallägaren säger att hon bara får några havrekorn...men vem vet?
Ska skriva till henne ikväll och be henne sluta med havren direkt och se om det sker något med bajs och klet då...

jag tycker verkligen du ska sluta med havren som jag skrev innan! tål hon det inte så ge henne det inte!

sedan kan du ju göra ett test å ta bort betforen nån vecka också å se om den är boven. gör som några andra skrivit å blanda hö med hösilage.
jag vet andra hästar som blivit kassa i magen av hösilage och ägarna har bytt tillbaka till hö å hästarna har blivit bättre igen.

tråkigt när hästen inte mår bra men hoppas du kommer på en bra lösning!

BTW; såg att du bor i skåne, det är inte i närheten av malmö i ett stall med eget ridhus du står i? PM;a gärna ;)

som jag skrivit innan så står jag i ett stall där det är helinackordering och har alltså inget med fodert att göra, men som jag skrivit tidigare ska jag säga åt stallägaren att ta bort havren men betforet måste hon ha 2 veckor till, annars kommer hon bara få hösilage och kommer ej äta mineralerna då...

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en häst blivit dålig i magen av havre. Skulle hellre vilja tippa på betforen. Du kan väl blanda mineralerna i havren? En smart sak kanske hade varit att utesluta en sak i taget. Om du börjar med betforen och hästen blir bättre var det nog betforen. Hjälper det inte uteslut havre osv. Om inte det funkar hösilaget. På det sättet kan du nog själv mixtra dig fram till vad det beror på.

Vill också i stället för b-vitamin rekommendera foderjäst eller bakjäst vilket inverkar stabiliserande på magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 647
Senast: caradan
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka