Skimmelsjukan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nibalda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 815
N

Nibalda

Min hast pa 16 ar har alltid haft knolar sen jag fick honom for 4 ar sedan, men nu pa sistone sa har det borjat dyka upp knolar precis under sadellaget, de andra har varit under svansen och en stor pa halsen, pa stallen som inte har stort ridning pa nagot satt. De ar fortfarande sma och de borjade nog dyka upp for ett par manader sen, nu ar det redan ca 8 stycken. Har haft vetrinaren ute och hans asikt va att lata dem vara och hoppas pa det basta.

Min undran ar om det ar nagon annan som har erfarenhet av dem, blev lite orolig nar jag laste i nan trad har pa buke att det brukar ga fort pa slutet, sen jag fick honom har jag bara sett en ny knol, de andra har vaxt men jag har inte sett nagra nya poppa upp. Nan som har haft en skimmel dar de dok upp snabbt pa ett stalle men avstannade senare??? :crazy:

Sv: Skimmelsjukan

Nej jag hade en skimmel! Hon hade bara i på rumpan, och hon blev 30 år... Utan att det vart massor av dom.

Hej!
Jag har en skimmel som har sådana precis på ena sidan av sadel-läget. Har varit hos vet. och hon sa att jag skulle låta dem vara, att det var "melanon" som skimlar ofta får, inget de lider av.

ligger sadeln och trycker på dom då? annars är det nog ingen fara..

du märker om hon blir sjuk.

min gammla skimmel har hela skapet fullt nu, det går så länge det går typ...
det är dumt att börja operera för då kommer det oftast ännu flera och risken för att dom ska bli maligna ökar.

Min vetrinar avradde till att operera eftersom det ar pa ryggen och det da skulle bli haligheter i ryggmuskeln vilket han aldrig kanske skulle kunna aterhamta sig fran. Sa hans rad var att se till att sadeln ligger korrekt och kanske anvanda extra pad, jag rider mest med bomlos och har ett renskinn under sa jag hoppas det racker.
Tycker dock inte om att de poppar upp sa fort nu, pa en vecka nu har tva nya kommit upp och de ar redan stora som ett "stort svullet myggbett".

Jag har en skimmel (hon är fortfarande nästan svart om det nu spelar ngn roll). Hon får hela tiden små knölar men de försvinner efter ett tag. Jag har trott att de är det som man kallar för proteinutslag men egentligen är ngn sorts allergi mot någonting. Hon har en ganska stor ungefär som en halv enkrona och då inte platt utan högre om ngn förstår. Den sitter inte vid under svansen utan mer vid sidan om högt upp på bakbenet. den har hon haft länge dvs ung ett år. De andra kommer och försvinner efter några månader. Men det är kanske inte samma sak som det din häst har?

min arab skimmel har skimmelskjuka. han har några små knutor under svans roten sen har han en liten liten knuta på bogen. det är allt och det har ej blivit fler. han är nu 28 år gammal

Melanom försvinner inte, så det är nog någon annan sorts bulor på din häst.

Melanom är en form av hudcancer som kan vara både god- och elakartade. Det är mest läget som avgör om de stör hästen eller inte, t ex kan de vara i vägen om de är många och stora runt analöppningen eller orsaka ständiga skav om de sitter i sadelläget. I de fall de är mindre roliga kan de sprida sig till inre organ och orsaka både det ena och det andra.

Melanom kallas skimmelsjuka eftersom det, just pga färgen, betydligt oftare drabbar skimlar än andra hästar, men vilken häst som helst kan drabbas av melanom.

Hej!
Jag har en skimmel som har sådana precis på ena sidan av sadel-läget. Har varit hos vet. och hon sa att jag skulle låta dem vara, att det var "melanon" som skimlar ofta får, inget de lider av.

Hur lange har din hast haft dem dar? Dok de upp snabbt?

Melanom försvinner inte, så det är nog någon annan sorts bulor på din häst.

Melanom är en form av hudcancer som kan vara både god- och elakartade. Det är mest läget som avgör om de stör hästen eller inte, t ex kan de vara i vägen om de är många och stora runt analöppningen eller orsaka ständiga skav om de sitter i sadelläget. I de fall de är mindre roliga kan de sprida sig till inre organ och orsaka både det ena och det andra.

Melanom kallas skimmelsjuka eftersom det, just pga färgen, betydligt oftare drabbar skimlar än andra hästar, men vilken häst som helst kan drabbas av melanom.

Jag trodde nog inte riktigt att det var det hon hade heller. Men började undra lite när jag läste detta.

ja om dom lever tillräckligt länge. bara för att dom inte synas så betyder det inte att dom inte finns! vet många hästar som tagits bort pga upprepade kolikepisoder och vid obduktion var tarmarna fulla av tumörer... :crazy:

så om min gammling börjar få kolik så kommer jag ta bort honom, det är ett tydligt tecken på att det spridit sig inuti kroppen. och då hjälper det liksom inte vad man gör, koliken kommer bara bli värre och värre..

ja om dom lever tillräckligt länge. bara för att dom inte synas så betyder det inte att dom inte finns! vet många hästar som tagits bort pga upprepade kolikepisoder och vid obduktion var tarmarna fulla av tumörer... :crazy:

Vet du nagra andra symtom som skulle kunna tyda pa att de ar fulla av tumorer pa insidan?

det kan nog vara väldigt olika.. men har även hört om hästar med fång som kommer tillbaka hela tiden, cushings och nedsatt almäntillstånd som efter obduktion haft massa tumörer.

men det gäller även andra färger. enl min vet. så börjar så gott som alla hästar få små tumörer efter 15 års ålder. oftast är dom dock benigna och inget att oroa sig för.

om hästen tappar i vikt och man inte hittar orsaken så kan det vara bra att ta ett blodprov och kolla några spec proteiner...

jag trodde det bara var avblekbara skimmlar som fick det, inte konstantskimmlar alltså, har jag fel?

min häst har massor knölar, dock inga stora... inuti är ju svårt att veta, men jag hoppas inte det.... de flesta hästar får inga problem av sina knölar!

tydligen är det så att "skimmelsjukan" drabbar 80% av alla skimmlar över 15 år. Lite läskigt att det är så vanligt.
Har själv en arabskimmel och är livrädd för att det ska dyka upp knölar. Han är nu 17 år och frisk som en nötkärna...Tack och lov.
Har dock varit med om ett ganska läskigt fall av sjukan. Delade stall en sommar med en liten dum hästtjej som hade ett gammal skimmelsto som var fullkomligt täckt av knölar. Den största satt under svansen och var större än en handboll. Stoet kliade dagligen sönder knölen och det låg stora blodpölar i hagen. Hon hade stora problem med att gå och hade märkbart ont. Hon hade även en ganska stor knöl mitt på huvudet (farligt nära hjärnan).
Konfronterade tjejen flera gånger och frågade varför hon inte tog ner hästen men hon svarade att det inte var någon fara och att hästen inte led.
Till slut tog jag ut veterinären själv bakom tjejens rygg. Det blev nödslakt direkt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 934
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka