D

dressyrryttare

Funderar på att köpa en häst som är skimmel (grå-vit-spräcklig). Tänkte bara höra om det är ngn som har erfarenheter av vad domare tkr om den färgen på hästar? Det finns en tendens till att döma ner skäckar, så jag tänkte om det fanns ngt i den stilen bland skimmlar?

Sv: Skimmel

jag har bara haft skimmlar nästan och har aldrig upplevt ngt negativt, inte mina bekanta heller. tvärtom.

Domare brukar gilla skimmlar..Vet en regional ponny dressyr min kompis var med på (hon hade en skimmel) och samtliga 6 placerade var skimmlar!!

Jag har en skäck och jag har aldrig fått några nedslående kommentarer om de.. har inte hört nått sånt om skimmlar heller.. ?
Hursomhelst - skimmel är snyggt ;).

Bland ponnyer är skimmel än väldigt vanlig färg, och det anses bara som positivt.
Bland stora hästar vet jag itne hur det är, men jag vet att domarna heller ser fuxar eller mörkbruna/svarta hästar.
Så där är möjligt att skimmeln då anses som lite för vanlig, eftersom att den inte får samma uppmärksamhet som en lika fin svart häst.
Men jag vet inte, är det en ponny 'är det ett stort + med en skimmel medans en stor häst är det varken + eller -, så skulle jag vija säga det.

Senast ändrad av en moderator:

Håller inte med dig om att det skulle vara "ett stort plus" att ha en skimmel om man har en ponny. Varför skulle det vara ett plus? Det är nog snarare så att skimlar är ganska vanligt bland ponnyer, och att det är därför det ofta är skimlar placerade. Men tänk på t ex Tyskland, (som har mer "hästiga" modeller på sina ponnyer) där är det inte alls speciellt vanligt med skimlar.
Tror alltså inte att en ponny som är skimmel gör domaren varken positiv eller negativ, bara neutral.

Vad gäller stora hästar tror jag att det ibland kan ses negativt, i alla fall vet jag många som hellre har en brun/fux. Vad gäller domare vet jag inte riktigt, har ingen direkt erfarenhet från tävlingar att man dömt ner någon häst pga att den är skimmel.

Tycker inte du (trådskaparen) ska haka upp dig på hästens färg i detta fallet, utan köpa hästen om du gillar den. Är det en fin häst ser domarna det oavsett om den är skimmel eller ej.

Jag har en skimmel och har aldrig märkt att domare skulle vara mer negtiva.

Under alla de gånger jag har suttit som domarsekreterare har jag inte en enda gång hört en domare kommentera skimlar negativt.

är det en vacker skimmel kan det väl bara bli positivt? dessutom utmärker dom sig ju lite, automatiskt liksom.

dressyrryttare skrev:
Funderar på att köpa en häst som är skimmel (grå-vit-spräcklig). Tänkte bara höra om det är ngn som har erfarenheter av vad domare tkr om den färgen på hästar? Det finns en tendens till att döma ner skäckar, så jag tänkte om det fanns ngt i den stilen bland skimmlar?

Domarna har inte en tendens att döma ner skäckar alls, men det är bra att skylla på ;)
För ärligt talat hur många snygga skäckar av dressyrmodell med fin gång finns det i Sverige?? Inte särskilt många faktiskt :smirk:

Jag har faktisst haft en skimmel, och kan erkänna att jag fått plus poäng däröfr att jag hade en sådan läcker ponny!
visst det var inte bara färgen, utan utstrålningen och gången i allmänhet. Men hennes kritvita färg gjorde verkligen att man såg henne, alltså med kritvit menar jag bländandevit.

Domarna älskar stallets vackra skimmel :D :love:
Han är supersnygg också.

Rubels, Renicans Fleur, Rubinroth, Droomprins.....tror ej domarna bryr sig.....

Köper du en häst som ska tilltala domarna, eller köper du en häst som DU vill ha???

Flyinge tolstoy är oxå skimmel..

Köp den häst du vill ha om den passar dig.
Du ska inte bry dig om domarnas smak, det är ingen uppvisning för att behaga domaren utan du är där för att visa dom hur :devil: -la bra ni er på att rida!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hemmet Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka...
2
Svar
22
· Visningar
2 123
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka