• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 082
De är (oftast) "spräckliga" dvs. fullt med vita hår runt ögon och mule redan som små föl.

man brukar kunna se det ganska tidigt. vad är det för färg på mamman? pappa när ju iallafall vit ;) en riktig snygging tillochme :love:

mamman är mörk brun bebben har gråa ben så är hon lite ljusare runt ögonen o lite daskig i färgen :banana:

På de islandshästar jag sett som föl som sedan skimlar av så har de haft mycket mörkare färg, alltså grundfärgen. De svarta har varit kolsvarta och fuxarna riktigt djupröda. Vet inte om det är så med alla hästraser dock. Sen har man kunnat se att de börjar skimla när de fäller fölpälsen.

Stämmer på andra raser med.

Min dam är född fux (hon blir/är skimmel). Hon hade en VÄLDIGt djup och vacker fuxfärg när hon föddes. Inga vita strån kring ögon etc dock. Men bara den djupa, vackra färgen i sig var bevis nog. Fuxar som ska förbli fuxar har mer rosa hud och så har de en betydligt "blaskigare" färg med väääldigt ljusa ben.

På min märktes det när hon började släppa fölpälsen med all önskvärd tydlighet att det (tyvärr) blir skimmel. Först syntes det på baksidan av öronen faktiskt.

Sv: skimmel?

Här är min lilla tjej ca ett halvår
17955040.jpg

Här är hon två år, fortfarande brun!
17954877.jpg

Här är hon, 3 år gammal. Nu börjar det "spricka upp"
17954878.jpg

Här är hon i september 2007, 8 år gammal. Blir bara vitare o vitare!
15690344.jpg

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: AbCdE
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 652
Senast: Fiorano
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka