Skilnad mellan skit sele och trav sele?

MadicDomino

Trådstartare
Kom och tänka på vad för skilnad finns det mellan trav sele och skit sele ?
Travselen har en "lös/avtagbar" brösta och skit selen sitter den fast.
Travselen har en slårem på som fästes på vagnen nästan som ett baksele... Skit selen har oftast ingen...

I min synvinkel tycker jag Travselen är bästa! Eller villka tycker ni ?
Och om ni var tvungen att välja, villken skulle du välja ?

Mvh
Eran Emma

Sv: Skilnad mellan skit sele och trav sele?

Slaggjorden har ju ingen sån effekt som baksele och används inte på alla hästar.

Men jag väljer travsele framför skitsele, ja.

Sv: Skilnad mellan skit sele och trav sele?

Svårt att jämöfra de två. nackdelen med travselen i des ursprungliga funktion är att man sättar fast skaklarna hårt så de inte kan röra sig. Då kan man skippa baksele och brösta med, de har ingen funktion. Bröstan har man dr för säkerhetsskull och kanske några grams dragkraft framåt.

En travsele där man bytt ut bröstan mot en kort bredbrösta, svängel, baksele och låter skaklarna glida löst i skakelhållaren är ett mycket bra alternativ. Tänk bara på att skaffa ett rejält däckelskydd. Travselen är inte gjord för den vikten som behövs för att skaklarna ska kunna vila i hållarna utan att slå.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Hej på er kära bukare! Jag hoppas nu hitta någon som är kunnig med selar och vagnar.. Jag har 2 vagnar till min mini, en 4 hjula vagn...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: urkella
·
Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025