Skillnader på Wintecsadlar

Qosack

Trådstartare
Har länge haft en wintec allround som legat mycket bra och då pållan breddar sig lite på sommaren och faller ur lite under vintern (börjar bli gammal) så har jag gillat att det går att byta koppjärn därefter. Gillar även att sadeln är lätt med tanke på hennes ålder.

Lånade hem en W. Isabell Werth för vi vill ha en dressyrsadel och förvisso en halv tum större då vi nog borde ha det både jag och dottern.

Pållan går som en klocka, avslappnat och fint. Men efter ridturen är där ordentligt med rugg och den har flyttat fram lite:(

Provade byta koppjärn en storlek smalare då hon troligen nu efter vintern behöver det men det hjälpte inte.

Kan det vara denna halvtum som gör att den puttas fram eller är Isabellen helt annorlunda än en vanlig cair allround?

Vi gillade verkligen sadeln och pållan med men så mycket rugg accepterar jag inte.

Sv: Skillnader på Wintecsadlar

Prova WINTEC 500 DRESSYR CAIR NEW istället då?
Eller den vanliga dressyren men förra modellen, för den borde ju vara ganska lik den sadel du redan har?

Isabellen ska vara betydligt rakare i bommen än vad den gamla 500 serien är så det kan nog vara där felet sitter. Säger som ovanstående, prova en dressyrmodell i 500serien istället. Tror att det kan skilja lite jämfört med allround ändå men det är nog betydligt mindre än mot en Isabell.

Det är väldigt stor skillnad på en Allround 500 och en IW. För det första så är IWn betydligt rakare i bommen och sen har bossorna helt olika utformning. IWn har dessutom längre bossor. Var det den gamla eller den nya IWn du provade?

Det skillnad på en Allround 500 och en Dressyr 500 också. Dressyrsadeln har inte lika breda bossor. Men de är ändå mer lika än IWn och Allrounden.

Tack för alla svar:)

Isabellen är uttagen 07-08, vad räknas som den 'nyare'?

Jag ska testa en vanlig wintec dressyr istället se om det fungerar bättre för henne.
Synd då både jag och dottern förälskade oss i Isabellen:cry:

Modellen ser ganska annorlunda ut, finns massa bilder på nätet. Men är sadeln uttagen då så är det gamla modellen. Nya modellen är något kortare så tänkte att den kanske kan fungera.

Kan rekomendera er att testa Wintec 500 dressyr NEW dvs deras nya modell i 500 serien. Den har bredare bossor än den "gamla" dressyr och har ett djupare och bekvämare säte. Ligger förmodligen bättre påer häst en IW modellen.

Den nya Isabellen och den nya dressyren tycker jag är väldigt lika så jag tror inte det är så stor skillnad mellan sadlarna annat än för ryttaren.

ah ja så e det kanske. har inte haft möjlighet att jämföra dem. det var ju lite synd...för ts då alltså ;)

Nu kan inte jag svara kontra om nya Isabellen är lik den nya 500 men vad jag förstår så är den nya 500 lik den nya Bates dressyr och den provade jag. Min pålle går normalt med Bates IW av den gamla modellen och han kunde inte ha den nya Bates dressyren. Jag är inte imponerad för den var extremt rak och avslutet på bossorna var riktigt dumt!! Min häst är riktigt, riktigt rak i ryggen men den blev trots det för rak och då undrar jag vad för hästar dom tänkt sig att den ska passa.. Var även in i en butik o just då kom det en kund som klagade på att hennes häst hade fått ont i ländryggen av den nya Bates dressyren som dom hade hjälpt henne med. Det förstår jag för med dom bossorna så måste det vara lätt att sadeln hamnar i brygga. Synd bara för kunden att hon uppenbarligen inte hade fått seriös hjälp!!

Till TS så skulle jag prova den gamla Wintec 500 dressyr alternativt en Bates Caprilli dressyr om den gamla wintec 500 allround låg bra så behöver nog hästen en ngt svängdare sadel.:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 001
Utrustning Min älskade Wintec Cair börjar bli ordentligt sliten och det börjar bli dags att fundera över vem som ska få ta över efter denna...
Svar
2
· Visningar
790
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka