Skillnader mellan Wintec och Bates

anbl

Trådstartare
Jag undrar om någon här vet vilka skillnader det är mellan en Wintec allround (den nyaste modellen) och en Bates Caprilli hopp (också den nyaste modellen). Har en en Wintec allround som passar hästen bra, men skulle vilja byta upp mig till en Bates Caprilli. Det gör inget om Caprillin är något mer svängd, men får inte vara rakare än Wintecen. Har vidaste järnet i. Vill även gå ner från 17" till 16,5" då jag tycker 17" är lite långt för hästen och stort för mig. Har sadlarna samma anläggningsyta? Får man plats med långa ben i Caprillin? Ni får gärna komma med andra positiva/negativa saker om sadeln!

Sv: Skillnader mellan Wintec och Bates

Kan även tänka mig den lite äldre modellen av Caprillin, om någon har erfarenheter om den?

Är det verkligen ingen som kan säga något om Caprillin? :(

Den äldre Wintec allround och Bates CC är som dag och natt i skillnad. Caprillin är regält rakare än allrounden så den kan du inte ha om du behöver en som är mer svängd. Nya Wintec och Bates modellerna är ännu ngt rakare än va de äldre modellerna var. De nya modellerna är även mer sadel och jag upplever dem även ngt mer klumpigare på hästeryggen, nya Wintec jämfört med gamla är verkligen försämrad formmässigt då de är så stora. Om du har tur så kan du hitta en äldre Bates Caprilli som har legat ochf ormat sig på en redan svängd rygg. Då kan de finnas hopp. 16,5 är ca 2,5cm kortare i full längd än 17".

Tack för ditt svar! :) Då kanske jag ska försöka få tag på den äldre modellen av Caprillin. Jag håller faktiskt med dig, jag har ju den nya Wintec allrounden och den känns väldigt stor och lite klumpig, men både jag och hästen gillar luftstoppningen så skulle gärna vilja fortsätta med den. Men en sadel som är lite mera svängd, kortare och mindre i allmänhet låter ju super!

Den gamla Wintec allround är ju mer svängd än nya modellen och mycket nättare, likaså Bates allround fd modellen är också mer svängd än nya så det kan ju vara ett alternativ. Då är det ju bar att byta benstöd utifrån vad man gör för dagen och du har en mindre smidig sadel som är mer svängd och trevlig att rida i.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Funderar på att köpa en Bates wide till min lilla tunna till häst. Har en nyare (rakare) version av Bates Caprilli CC, men är nu på...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 866
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka