Skillnader mellan olika "läror"?

TheWickedWitch

Trådstartare
Skillnader mellan olika \"läror\"?

Inspirerad av tråden på gnägg skulle jag vilja ta upp en diskussion om skillnader filosofiskt och "utförandemässigt" mellan olika läror, filosofier eller vad man nu ska kalla dem.
Finns det några skillader som ni märkt av ? Och hur tacklar ni en sån om ni blandar övningar eller tankar tex. från olika böcker ? Håller ni er till det ni började med från grunden eller är ni öppensinnade mot förändringar ?
Och hur hanterar hästen ev. skillnader ? Har ni märkt att de blivit fundersamma eller förvirrade eller kan de kommunicera och förstå vad ni vill ändå ?
Det känns som att det blev ett lite korthugget slut på mina frågeställningar, men kom gärna med era egna tankar och funderingar! :bump:

Re: Skillnader mellan olika \"läror\"?

för mig så finns det bara en form av NH, och det är den som alla hästar förstår på en gång då den ligger närmast deras eget kommunikationssätt.
Filosofiskt sett är det även den sanning som går igen i allt som har med den här skapelsen att göra, men en sådan redogörelse tar vi inte nu.
Kort sagt, en livsstil i dess rätta bemärkelse.

Så när det gäller "språket" så är det rätt sålänge hästen förstår det (därmed inte sagt att den alltid lyssnar :angel: ). Om man måste lära hästen språket så handlar det om ett kommunikationssätt som människan har skapat och vill att hästen ska rätta sig efter.

Däremot så finns det en massa moment som vi kan lära hästen, som ingår i utbildningen. Även där bör man använda signaler som är logiska och naturliga, och som givetvis samanfaller med det tidigare nämnda språket.

Det är när den moderna människan faller utanför den naturliga världens ramar, som hästen blir förvirrad och frustrerad.

tror jag slutar här, rädd att det blir för djupt annars... ;)

Nejjö! Fortsätt, Djupt är bra ;) Är lite lagom filosofisk och inspirerad efter en helg med Tassen :bump:

Sammanfattat kan man väl säga att hästen är den bästa läraren och är den man ska lyssna till om man vill lära sig det rätta sättet ?

En sak som är bra är att ju mer hästar man kan ha kontakt n´med ju mer lär du dig...då lär man sig att det som är rätt för den ena kanske inte är det för den andra...att ha en radrät filosof att följa låter som kaos för mig....jag tycker nog att man bör improvisera utefter vad du har för individ att jobba med.

Jag har en märr hemma som alla NH:are skulle tycka vore guld värd...hon gör ALLT du ber henne om, är inte rädd för något, det kan komma en flock skenande ekefanter bakom henne utan att hon blir upprörd....
Jag gillar INTE detta...jag försöker för kung o fosterland att få henne att vakna till, det är inte normalt att inte reagera för någónting...alltså jag tycker inte att det är nåt att sträva efter att få en häst som är totalt helt o...jagvetintevad.....

:bow:

jag tänkte skriva något om det, men jag tror jag suddade ut det. :D Att man har ett grundspråk är en sak. Men se måste metoderna anpassas helt efter varje individ. Detta ställer väldigt stora krav på människan, då denna bör kunna behärska hela skalan från dominantaste bland dominanta till mycket ranglåg. Ju fler hästar man träffar, desto fler infallsvinklar på samma moment får man till sitt lexikon. Ju mer man lär sig, desto lättare är det att improvisera fram helt nya.

ja, precis. :)

jag får inte plats att förklara ett så stort begrepp som en livssyn här. :crazy: jag får väl tåta ihop en enklare form i något kapitel i den där boken som aldrig kommer att bli klar... :rofl:

Personligen så känner jag mig inte riktigt "säker" på min egen förmåga att improvisera, jag har inte den naturliga känslan för hästen som en del verkar ha medfödd, och jag har heller inte så lång erfarenhet av hästar som tex. du har. Jag har iofs hållit på sen jag var 6 år gammal, men det är först på senare tid jag fått en högre medvetandegrad eller vad man ska kalla det.

Jag kan förstå varför du försöker få märren att vakna till och reagera, visst, det är alltid trevligt med en snäll och medgörlig häst, men nog vill jag faktiskt ha en häst som reagerar och har sina egenheter och framför allt en personlighet :)

Du får göra det ;)

För tillfället så känns det som att jag håller på att lägga grunden till min livssyn, så det är spännade om än omvälvande tider...

ja det vore något....jag har deadline snart...*suckar*

när man väl skriver är det skitkul...det är bara att börja som är problemet.... :crazy:

ja, precis!

det som förvånar mig är att det är så troligt lätt att skriva på bukefalos! men sen när man ska föra ner samma sak i kapitel-form "-ööööööh...?"

fast ändå... jag har försökt få grepp om den där boken i många år nu... men min svaghet ligger i att kunna avsluta saker jag påbörjat... :o så jag måste nog säga att börja är enkelt, planera ännu enklare, men göra detända fram till slutet... hrm... :crazy: :D

Du får kopiera dina intressanta inlägg och sedan trolla ihop det till sammanhängande texter! Plättlätt :cool: (hm, säger hon som inte heller är så vidare bra på att lyckas slutföra texter :angel:)

Ni får se till att tänka på oss stackare som verkligen skulle vilja läsa era böcker, tänk på oss! :angel: Ska vi sitta här och bli intresserade av framtida böcker och så skriver ni inte ihop dem! I rena Sverker andan frågar jag - Ska det vara på det viset? Va? Va? :cool: :angel:

tja, fördelen med att skriva så mycket på bukefalos är ju att man i alla fall lär sig att formulera det så att folk förstår! :D

haha, snart kommer väl "Linas svar på bukefalos- samlingsvolym" ut i bokform! :rofl:

Japp, träning ger färdighet! :D
Säg ett ämne där du kan skriva ett kapitel om, jag kan starta tråden & utan att du tänker på det så vips har du ett färdigt kapitel :cool: Och sen kommer du få en massa synpunkter på texten helt gratis vare sig du vill det eller inte :crazy: :D

Haha, jag ser fram emot den :rofl:

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur