Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@Gunnar det jag tänker mest på nu är att meny raden högst upp är så liten, är lite jobbigt när man har pek platta och liten skärm. hade den varit en cm bredare och texten lite större så hade det varit mer lätt använt.

sen så undrar jag hur man ser vilka trådar som har nya inlägg, innan var det ju en blå ruta.. saknar ngt som är lika tydligt, (eller så finns det redan ngt sånt som jag inte sett än )
Du menar den gröna meny-texten på vit botten? Den menyn ser väl ut lite som den gör för att alla skall känna igen sig från den gamla menyn. Om man klickar på den större knappen ovanför och sedan på rätt forum blir det lättare att pricka rätt. På låga upplösningar försvinner den vita under menyn, (vilket redan har ogillats av några). Jag skall se om jag kan jobba med lite ändringar av den när allt lugnar sig.

Nya trådar hittar man som tidigare, det har en blå boll till vänster, precis som förut och så är det fetstil på rubriken. Inne i tråden markeras nya inlägg uppe till höger.

Kan man inte längre se vilka som befinner sig på ett delforum just nu? Och, om man kan det, kan man inte längre surfa osynligt?

Jag har inte utforskat allt, är helt kallsinnig till smileys och emoticons - men jag måste säga att jag verkligen GILLAR nya Buke!
Enda jag kan önska mig är likt någon annans att menyraden ska vara större. Dessutom skulle jag gärna vilja ha så att menyraden låg kvar även när man scrollat ner. Som nu när jag är längst ner på en sida, skulle vara trevligt slippa scrolla upp och istället kunna klicka på valfritt ur menyn högst upp för att ta mig dit direkt.

Jag saknar också ett snabbt sätt att komma tillbaka till toppen.

Jag har inte utforskat allt, är helt kallsinnig till smileys och emoticons - men jag måste säga att jag verkligen GILLAR nya Buke!
Enda jag kan önska mig är likt någon annans att menyraden ska vara större. Dessutom skulle jag gärna vilja ha så att menyraden låg kvar även när man scrollat ner. Som nu när jag är längst ner på en sida, skulle vara trevligt slippa scrolla upp och istället kunna klicka på valfritt ur menyn högst upp för att ta mig dit direkt.
Jag är lite tveksam till fast menyrad, den tar upp plats hela tiden, om du har dator med Home-knapp kan du kanske använda den för att slippa skrolla. Menar du samma att de gröna länkarna på vit botten skall vara större?

Jag är lite tveksam till fast menyrad, den tar upp plats hela tiden, om du har dator med Home-knapp kan du kanske använda den för att slippa skrolla. Menar du samma att de gröna länkarna på vit botten skall vara större?

Ja, och även de på grön botten som är under. Om jag får välja =)

(Tack för tipset om homeknappen. Hade jag ingen aning om.. *host*. Löser det på datorn i alla fall =))

Jag gillar verkligen det nya Buke, toppenfint och som @mandalaki skrev så känns det intuitivt och lättanvänt. Stor tumme upp! :) Det bästa är nog ändå att citaten krymps ihop så man slipper bläddra förbi evighetslånga inlägg där 90% av texten är citat.

Kan man inte längre se vilka som befinner sig på ett delforum just nu? Och, om man kan det, kan man inte längre surfa osynligt?
På A svarar jag tror inte det på B vet inte.
Om du tittar under ditt namn uppe till höger finns det en ruta framför visa onlinestatus, möjligen är det samma sak.

Jag säger bara - snälla snälla, ha inte en fast menyrad som ska åka med hela tiden. Det här är mycket bättre.

Jag säger bara - snälla snälla, ha inte en fast menyrad som ska åka med hela tiden. Det här är mycket bättre.
Håller med, ser hellre mer av trådarna man läser i. Speciellt med surfplatta (som jag använder nästan uteslutet) skulle det göra platsen extremt liten, speciellt när man skriver eftersom tangentbordet dyker upp och tar upp halva skärmen. Bör ju bli lite samma effekt med mobil. Med fast meny skulle inte jag se hela skrivrutan när jag skriver.

Jag tror det här kommer bli hur bra som helst, bra jobbat Gunnar!

Det enda jag stör mig på är typsnittet. Typsnitt utan klackar är så mycket lättare att läsa på dator- och mobilskärmar, speciellt när skärmarna är lite mindre.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 919
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama