Skillnaden på tvådelat och tredelade bett?

R

Rynkel

Jag undrar vad det är för skillnad på tvådelat och tredelat bett?

Jag har köpt en ponny ganska precis, hon är 6 år och jag red idag med ett bett i rätt storlek för första gången. Det är vl ganska ovesäntligt egentligen, men jag red i alla fall med ett tredelat. Hon gick jätte fint hela ridpasset, men samtidigt som jag märkte det kommenterade mamma att hon pillade rätt mycket med tungan. Jag bad henne att titta om hon hade lagt över tungan, och det hade hon så jag drog isär läpparna lite på henne och såg att hon lirkade med bettet, först tillbaka med tungan under bettet, sen över, under, över och sen lade hon den tillrätta igen där den skulle. Jag vet inte vad hon hade för bett när jag provred henne, men jag har hittills ridit på tvådelat.
Jag pratar i skrivande stund med mamma och har kommit på att ett tredelat kanske "hänger" ner mer i munnen än ett tvådelat eftersom det är mer "pinnar" på det som sitter ihop, är jag helt fel ute då? Jag kan tänka mig att det är därför, om jag inte ska utesluta några alternativ.
Jag har pratat med butiksbiträden om dessa två bett och de har sagt att man brukar rida på tvådelat och att man förr red på helt rakt bett men också att det knappt är någon skillnad på tre- och tvådelat.
Är jag på något spår rätt ute med mina tankar?
Jag har bestämt med mamma att hon ska köpa ett tvådelat bett i samma storlek imorgon som jag ska få rida med, men jag tänkte rida med detta tredelade imorgon också för att se om det är någon skillnad, t ex om det bara var en engångsförteelse eller liknande.
Skulle gärna vilja ha lite feedback i vilket fall, om ni tror jag kan vara någorlunda på rätt spår i tankarna och görandet osv :)

Sv: Skillnaden på tvådelat och tredelade bett?

jag skulle oxå vilja veta skillnaden!=)... dels om,hur på vilket sätt de tredelade ter sej i hästens munn och styrka å så??..,min häst blir väldigt dragig om vi har ridit så att hon blivit pigg,exalterad på ridturen..**snodde trån lite*

hehe, det är lugnt ;)
det verkar ju inte vara så mycket skillnad, men jag har hört av folk att vissa tredelade tror jag viker upp sig i gomen.. men då borde det ju vara svårare för hästen att lägga över tungan.. eller? Detta upplever jag dock inte som att det viker upp sig.. så jag vet inte vad det är för fel :(

Det är 2delat som är så omtalat om att det viker upp sig i gommen. Men det beror ju på, då ska hästen ha extremt låg gom då tkr jag.
3delat verkar jämt över laner och tunga. Min häst går endast bra på det bettet, hon avskyr 2delat.

beror på hur hästen ser ut i munnen.
Tycker det bästa är att prova båda och sen dra sin slutsats vad hästen trivs bäst på.

jag har lärt mig att två-delat kniper till tungan lite somvissa hästar inte kan tåla.. Kan det hända att du hade sidostyckena för långa så bettet hängde i munnen.? Då är det väl lättare att hästen slänger över.? :S Men spänn inte för mycket.! Kanske testa ett tre-delat med tungplats (vet inte riktigt vad det heter).? Jag byter mellan ett mailer och ett tre-delat med tungplats.. Men bra att du iaf har rätt storlek nu :D

Tack för alla svar, :)
_Erica, vi provade att båda höja och sänka, men det vi höjde blev ALLEDEDES för högt och det lägre blev alldedes för långt, så den långden var rätt.
Men nu har vi konstaterat att hon trivs bäst på tvådelat, och det är det jag rider henne på nu och det går jätte bra, hon har inte lagt tungan över någon gång sen dess :)

_Erica, vi provade att båda höja och sänka, men det vi höjde blev ALLEDEDES för högt och det lägre blev alldedes för långt, så den långden var rätt.
Men nu har vi konstaterat att hon trivs bäst på tvådelat, och det är det jag rider henne på nu och det går jätte bra, hon har inte lagt tungan över någon gång sen dess :)

jag har hört att det ena (kommer inte ihåg vilken som gör vad!) ligger mer på tungan, och den andra mer i gommen. vissa hästar gillar mer tryck på tungan, andra gillar mer tryck i gommen. det var iaf vad vår tandläkare sa, på et ungefär;) vad bra att du har hittat ngt som passar!:)

Vad bra att ni har hittat rätt. Det är alltså ett "vanligt" bett som funkar bäst.
Så är det med våran ponny också. När vi för 2 år sedan skulle köpa bett till henne gjorde vi felet att vi köpte dels för smalt bett samt för små ringar och sen att hitta rätt storlek, fick vi testa oss till att det skulle vara 10,5 och inte 11,5 som vi trodde först.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 353
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 493
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur