Skillnaden på Kylinge Atlas,Apollo och Orion

SofiaF

Trådstartare
Hej,
Kan någon förklara skillnaderna på Kylinges olika släp?
Jag letar efter ett enaxlat begagnat släp, gärna med fronturlastning. Har tidigare haft ett Kylinge som jag var mkt nöjd med så de står högt på önskelistan.
Mvh, Sofia

Atlas är klenare byggt och brukar vara lite lättare.
Tror inte de brukar ha frontutlastning heller?
Atlas och Orion är enkelaxlade.
Annars är Apollo och Orion lika förutom att Apollo är dubbelaxlat och lite stabilare.

Min svägerska har en Atlas och enligt henne ska det ha en kraftigare axel än Orion. Det är enkelaxlat och har fronturlastning.

Ok, Så vilken kan man lasta mest häst i? Atlas eller Orion?
orion tror jag, har föregångaren dvs ht1300 som "får" lasta 760kg, men om man borde lasta så mycket är en helt annan sak ;). min ht1300 var i alla fall väldigt stabil och trevlig. hade min 600+kg, 170cm i mkh och 155 i täcke i släpet utan problem :), snedställde bara mellanväggen så att hon fick ordentligt med plats.

Tack. Kör mest ponny men ibland vill man få med två... Då blir det nog lätt 700 kg, har inte vägt in dem men med lite sommar-mage så väger de nog endel:-)

Tack. Kör mest ponny men ibland vill man få med två... Då blir det nog lätt 700 kg, har inte vägt in dem men med lite sommar-mage så väger de nog endel:-)
är nog väldigt bra att väga dem, senast så vägde min häst 70kg mer än vad jag trodde :o. 100kg kvar till vad släpet får ta men gamla plyfa släp samlar ju på sig en hel del vikt i fukt som samlas i väggar och golv. och att det antagligen inte är inräknat mellanvägg i ttjänstevikten.

Jag har haft ett Orion. Trevligt släp med fronturlastning, stadigt med last men (som de flesta lätta släp) kunde bli lite hoppigt när det kördes tomt på grusväg. Lastvikten är rätt hög (har för mig att den är 730-790kg, minns inte exakt). Men, på tal om vikten.. Jag råder dig att kontrollväga släpet. Mitt vägde ett par hundra kg mer än på pappret, när jag vägde det på bilprovningen. Min häst klarade vikten ändå, men marginalen rök ju. Mitt var väldigt välskött, men plyfa samlar ju på sig fukt med åren hur en än vänder och vrider på det. Min mellanvägg gick upp märkbart i vikt under de år jag hade släpet (när jag köpte det lyfte jag ganska lätt i och ur den själv. När jag sålde det var den rätt tung att bära på två pers, den gick att släpa i och ur själv med nöd och näppe och en hel del svordomar).

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 683
Senast: Murray
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 842
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Utrustning Det fanns andra trådar ang Kylinge Apollo ja, men dem var så gamla så tänkte höra med er som har Kylinge Apollo släp nu. Nåväl! Ska...
Svar
3
· Visningar
4 401
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka