skillnaden mellan varm/kallblodig travare

proxyma

Trådstartare
jo jag har en liten fundering, många säger ju att den kallblodiga travaren är en värligt bra typ av ridhäst för den akemiska ridläran "den nordiska lusitanon" medan varblodet har svårare för sig att sätta benen under tyngdpungten mm, och att deras exteriör inte är gjord för att vara ridhäst . Vad är den exteriöra skilnaden mellan de 2? Båda är ju avlade för att trava fort så de båda måste ju ha en hel del likheter? Jag gillar alla typer av hästar så de är absolut ingen kritik på nått sätt bara nyfikenhet :laugh: ps lägg gärna upp bilder på era akademiska travare :)
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Kallblodstravaren stammar ju från nordsvenska hästen, det är inte ens 50 år sedan man delade stamböckerna i en trav- och en bruksdel. Nordsvensken är en häst som är byggd för att dra tungt (stark rygg), vilket jag tror är den avgörande orsaken till att den, och kallblodstravaren, har en så hög ridbarhet.

Den varmblodiga travaren har avlats fram under betydligt längre tid. Den har inslag av fullblod långt tillbaka. Här har det hela den tiden handlat om att springa fort.

En enkel förklaring till skillnaden.
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Du har fått jättebra svar! Jag kan tillägga att nordsvensken /kallblodet är ju inte lika "travsäker" (fast med dagens avel är den snart där..) som varmblodet, eftersom aveln har varit mera allroundbetonad. Jämför med russtravaren som också fungerar väl som ridponny.

Varmblodet har aldrig skapats för att göra något annat än trava fort vilket har inneburit att (har inte exakt källa på detta, utan är något jag fått lära av instruktörer och veterinärer) tex vinklarna i lederna i bakbenen är annorlunda på ett (trav-)varmblod gentemot ridhästen. Nordsvensken har fortfarande liknande vinklar som en ridhäst och är därför "lättare" att skola om till rid/dressyrhäst.

Däremot tror jag att även kallblodstravaren mer och mer kommer att likna varmblodet om man ser på en 30-årig avelsperiod - så tyvärr kanske vår "nordiska iberier" kommer att försvinna inom kort...?
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Däremot tror jag att även kallblodstravaren mer och mer kommer att likna varmblodet om man ser på en 30-årig avelsperiod - så tyvärr kanske vår "nordiska iberier" kommer att försvinna inom kort...?

Redan nu finns det en del kallblod som ser ut som varmbloden :crazy: Men det finns tack och lov en del anhängare av AR och klassisk ridkonst som avlar vidare på de bra "ridlinjerna". Själv har jag två ston med mycket hög ridbarhet. Den ena blev tyvärr aldrig dräktig, trots många försök. Det yngre stoet ska betäckas nästa sommar och jag letar målmedvetet efter en hingst med rätt kvalifikationer - det är inte så lätt... Det är så få hingstar som finns på semin, flertalet betäcker naturligt, och detta blir ett problem om man bor i Skåne och hingstarna finns långt norröver.
 
Senast ändrad:
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

jo jag har en liten fundering, många säger ju att den kallblodiga travaren är en värligt bra typ av ridhäst för den akemiska ridläran "den nordiska lusitanon" medan varblodet har svårare för sig att sätta benen under tyngdpungten mm, och att deras exteriör inte är gjord för att vara ridhäst . Vad är den exteriöra skilnaden mellan de 2? Båda är ju avlade för att trava fort så de båda måste ju ha en hel del likheter? Jag gillar alla typer av hästar så de är absolut ingen kritik på nått sätt bara nyfikenhet :laugh: ps lägg gärna upp bilder på era akademiska travare :)

Det är väl bara att titta på hästarna för att se den exteriöra skillnaden???
Fast du kanske menar den skelettala uppbyggnaden?
179113_423747841010738_607000134_n.jpg

Inte så akademiskt men det syns ändå att han sätter bakdelen under sig i stoppet.
Lukas, sju år, ridhäst sedan tre år tillbaka. Reining på B-nivå.
524520_3802069482615_1128258215_n.jpg

Ignorera mina händer och titta på hästens kroppshållning. Samma häst i lite mer dressyrliknande sammanhang.
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Vilken vacker häst :) va mest nyfiken på å höra va folk tycker och tänker. Jag tänkte delvis på den skelletala delen, alla hästars skellet är ju uppbyggda på samma sätt (mer eller mindre). Tex är de det att varmbloden har längre bakben än kallbloden som gör att den har svårare att sätta bakbanen in mot tyngdpungten? och som immer skrev tidigare att kallbloden har en starkare rygg men muskler går ju och trana upp oxå, Båda har ju ändå avlats väldigt länge som dragdjur och är buggda för påskut. sen så tränas dom ju likvärdigt innom travet , men som ridhästar så är de sån skilnad mellan dom? Vad är skillnaden egentligen? sen finns de ju olika individer i skälva raserna förståss. :)
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Har ett kallblod och ett varmblod, men är inte nån expert ;) men kallblodet har väl oftast kortare rygg vilket gör den mer lämpad som ridhäst?
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

En skillnad "ska" vara vinklarna i bäckenet. Alltså hur ledpannorna är vinklade, hur musklerna vinklar lederna.

Alla hästar av olika raser är ju rätt lika skelettalt-anatomiskt utom araberna där antalet kotor tydligen skiljer.
Och ändå har de helt olika förutsättningar.

Jag tror att din fråga lika gärna kan vara "vad i skelettet göra att islandshästar, paso peruano och vbl-travare ofta(st) kan tölta medan halvbloden inte kan det?

Vad är det som gör att PRE-hästar har lättare för samling än fjordingar?

Och så vidare i oändlighet.

Vbl-travare och kbl-travare är två helt olika raser. Därför skiljer det sig vad de har förutsättningar för att göra.

Du har lyckats ställa en av de där frågorna som - tror jag - inte har något svar!

Men visst är lille Lukas fin... en bra representant för kbl-travare som ganska mångsidig ridhäst.
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Båda har ju ändå avlats väldigt länge som dragdjur och är buggda för påskut. sen så tränas dom ju likvärdigt innom travet , men som ridhästar så är de sån skilnad mellan dom? Vad är skillnaden egentligen? sen finns de ju olika individer i skälva raserna förståss. :)

Nja, varmblodstravarna kan väl knappast sägas vara avlade för att dra? En sulky med en kusk, förvisso, men huvudändamålet är ändå att springa fort. Här kan man verkligen tala om skjutkraft.

Kallblodstravarna har, i sitt ursprung, använts till att dra tunga lass i skogen eller på åkern. De har fått använda sin bärkraft mer. Visserligen är det skjutkraften som gäller numera, men de gamla anlagen finns säkert kvar.

Jag har själv tre kallblodstravare och en nordsvensk bruks. Två av kallblodstravarna är ston, 159 respektive 163 i mkh, norskstammade rejäla ston med bra kliv. De har båda en mycket hög ridbarhet.
Den tredje kallblodstravaren är av en helt annan typ, ser ut att vara av den moderna modellen men verkar också besitta mycket bärkraft. Han är bara 152 i manken och väger väl ungefär hälften av vad ett av stona gör :D Men han är bara fyra, och kom till oss direkt från travträning för tre månader sedan.Tanken är att han ska vara min mans körhäst, men han ska även ridas. Min favoritportugis menade att detta är den bästa kallblodstravare han sett (och han har sett en hel del).
Nordsvensken är ungefär som kallblodstravarna, men har inte riktigt samma energi. Om kallblodstravarna är Porsche så är han en Volvo.
 
Senast ändrad:
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Alltså ridbarheten :)
Jag skogsmullar bara och kan egentligen inte rida ;)
Hästen är 19 år och lite rund, men jag tycker att hon ser hyfsad ut ändå.

Fram tills för 3 månader så kom vi knappt från stallplan, men nu är vi och klättrar i skogen och rider på åkern ca 6 dagar i veckan när jag har barnvakt.
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Din häst är lite lång i ryggen tycker jag, och kanske inte den som har allra lättast för sig när det gäller samling.
Stegkvalitet går inte att bedöma utifrån bilderna där hästen ser ut att vara överviktig, och inte är hopriden (jämför med bilderna på min gosse högre upp i tråden - mer högställd, långbent historia).
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Jag försökte hitta icke-trav-bilder på två av kanonerna inom travet (commander crowe och Järvsöfaks) för att visa skillnaden mellan exteriörerna. Det visade sig dock vara väldigt svårt att hitta sådana bilder. Men tittar man på försäljningssidor på åringar inom kallblodstravare respektive varmblodstravare så kan man ganska tydligt se hur bakbensvinklar och "bäckenläge" skiljer mellan de båda. Dessa skillnader visar de olika hästarnas möjlighet till samling. Utöver det är varmblodstravarna oftast proportionellt längre i ryggen vilket också inverkar naturligtvis.

Att sedan kallblodens ofta välutvecklade "hingstnackar" lockar AR-folk mer än varmblodens oftast mindre utvecklade dito gör nog sitt till också förstås. Om jag skulle vara intresserad av AR i kombination med kallblod så hade jag nog valt en nordsvensk istället för kallblodstravare. Nu är mitt hjärta skänkt till varmblodstravarna och den engelska ridningen, så det är inte aktuellt, men i alla fall :)
 
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Inte alls. ;)

jarvsofaks.jpg


3623021048_7f88d9e644_z.jpg


(Sedan gissar jag att bilden på Faksen är från unghäståren, men ändock.)
 
Senast ändrad:
Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare

Funderar lite på något så grundläggande som massan/grovleken/ädelheten hos hästen. Óm man ska jämföra varmblodstravaren med någon ridhästras hamnar man väl oftast väldigt nära fullblod, och det är såvitt jag vet inte någon speciellt populär ras/typ för denna typ av ridning. Det traditionella raserna är betydligt grövre och ofta använda som körhästar, och då menar jag för transport, inte i första hand i jordbruksarbete. Gissningsvis krävs det styrka, dvs muskelmassa (+ anpassat skelett) som är till hinder i hög fart över distans.

Men även om det skulle kunna vara en del av förklaringen till trav-varmblodens ev brist på lämplighet kvarstår förstås frågan varför det sedan skiljer på lämpligheten hos raser med mer liknade grovlek.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 601
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp