Sv: skillnaden mellan varm/kallblodig travare
Båda har ju ändå avlats väldigt länge som dragdjur och är buggda för påskut. sen så tränas dom ju likvärdigt innom travet , men som ridhästar så är de sån skilnad mellan dom? Vad är skillnaden egentligen? sen finns de ju olika individer i skälva raserna förståss.
Nja, varmblodstravarna kan väl knappast sägas vara avlade för att dra? En sulky med en kusk, förvisso, men huvudändamålet är ändå att springa fort. Här kan man verkligen tala om skjutkraft.
Kallblodstravarna har, i sitt ursprung, använts till att dra tunga lass i skogen eller på åkern. De har fått använda sin bärkraft mer. Visserligen är det skjutkraften som gäller numera, men de gamla anlagen finns säkert kvar.
Jag har själv tre kallblodstravare och en nordsvensk bruks. Två av kallblodstravarna är ston, 159 respektive 163 i mkh, norskstammade rejäla ston med bra kliv. De har båda en mycket hög ridbarhet.
Den tredje kallblodstravaren är av en helt annan typ, ser ut att vara av den moderna modellen men verkar också besitta mycket bärkraft. Han är bara 152 i manken och väger väl ungefär hälften av vad ett av stona gör
Men han är bara fyra, och kom till oss direkt från travträning för tre månader sedan.Tanken är att han ska vara min mans körhäst, men han ska även ridas. Min favoritportugis menade att detta är den bästa kallblodstravare han sett (och han har sett en hel del).
Nordsvensken är ungefär som kallblodstravarna, men har inte riktigt samma energi. Om kallblodstravarna är Porsche så är han en Volvo.