Skillnaden mellan hösilage och ensilgae?

Sv: Skillnaden mellan hösilage och ensilgae?

ts-halten är det som skiljer (hur torrt/blött fodret är). Ensilage är ju blötare än hösilage. Jag vet inte om det är något annat som skiljer men detta är vad jag har fått lärt mig iaf.

TS halten som någon skrev. Fast egentligen är det bara förtorkat ensilage. Det heter egentligen ensilage...men hästfolk kallar torrare ensilage hösilage för att typ framhäva skillnaden i blöthet.

*kl*
Ts=torrsubstansen är högre i hösilage än ensilage.
Tror även att det är mindre risk för botulism i hösilage än ensilage eftersom bakterierna inte kan spridas lika lätt i torrare material än blött. Jag kan vara ute och cykla men jag tror det.

aha, tack för svaret:smirk: men kan man typ se skillnaden mellan dem? hur vet man utan att fråga om det är hösilage/ensilage?

Inte spridas...hur menar du ?

Många hästägare är okunniga ang ensilage och vill gärna ha ett så torrt ensilage som möjligt. Gärna närmare 70%. Detta medför att grönmassan inte kommer ensileras pga att det finns för lite vatten för att mjölksyrebakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen blir då INTE ensilering och PH sänkning, utan enbart lufttät lagring villket i sin tur med för att minsta stickhål på en sådan torr bal ökar risk för jäst och mögel. Skadliga microsvampar gynnas även eftersom i torra balar finns det gott om lättilgängligt socker....Optimal TS halt är mellan 45-60%.

Du frågar efter TS halten...då vet du. 46-60% är optimal TS halt för häst.

Inte spridas...hur menar du ?

Många hästägare är okunniga ang ensilage och vill gärna ha ett så torrt ensilage som möjligt. Gärna närmare 70%. Detta medför att grönmassan inte kommer ensileras pga att det finns för lite vatten för att mjölksyrebakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen blir då INTE ensilering och PH sänkning, utan enbart lufttät lagring villket i sin tur med för att minsta stickhål på en sådan torr bal ökar risk för jäst och mögel. Skadliga microsvampar gynnas även eftersom i torra balar finns det gott om lättilgängligt socker....Optimal TS halt är mellan 45-60%.

Nu när du säger det så låter det självklart. :smirk:

nu tänker jag alltså sorkar och skit som kan ha kommit in i balen och dött därefter. Eftersom det är väldigt fuktig miljö så trivs bakterierna bättre. Då tänker jag mig att "spridningen" av botulismbakterier inte "sprids" lika lätt i en hösilagebal..
Fast det är om man gör balar förstås. Själva konserveringen för vanligt ensilage hålls väl bättre om det hålls i ett silotorn? Men risken för att en sork kan ha kommit med i maskinerna när det konserveras i silotorn finns väl kvar ändå..

Men jag tillhör en av de personerna som inte är särskilt kunnig inom området så lyssna inte på mig.. Hade mina tankar bara:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix