Jag föredrar tikar – som uppfödare så är det ändå ganska värdelöst att bara ha hanar... Jag har genom åren även haft några hanar, varav en lever med mig och mina tikar nu. Jag upplever tikarna som lite smartare, de mognar tidigare. Hanarna är lite mer livsnjutare som låter tikarna sköta om det där med flockliv och så hänger hanen liksom bara med. Jag tycker att hanarna generellt är lite mer barnsliga hela livet. Lite som med folk alltså...
jag gillar både hanar och tikar och när det gäller min maskotras, som jag inte föder upp, så väljer jag tik bara för att det är enklare när jag ändå har tikar sedan tidigare, men egentligen skulle jag kunna ha en hane lika gärna.
Som uppfödare så informerar jag de som är intresserad av valp från mig att jag inte alls är intresserad av att sälja till någon som planerar att kastrera. Kastrering är i min värld endast nödvändigt av medicinska skäl. Det ska inte användas som en del i uppfostran (visst kan vissa hanvalpar bli ganska pestiga under tonåren när hormonerna sprutar ur öronen på dem, men det är en lika naturlig process som att tvåbenta tonåringar kan vara ganska påfrestande... fördelen med hundar är att deras tonårsperiod är så mycket kortare...). Min nuvarande hane kom till oss när han var 9 månader, då hans tidigare ägare pga hälsoskäl inte kunde ha honom kvar. Hanen hade då aldrig levt ihop med tikar, så det gick ju runt i huvudet på honom när han plötsligt skulle bo ihop med fem tikar i olika åldrar... Han skulle rida på allt på fyra ben med puls, men vi och tikarna hjälptes åt att lära honom att det inte är ok att hålla på så och efter en tid hade han lugnat ner sig. I början markerade han även inomhus, men även det försvann ganska snabbt.
Jag har under mina 30 år med egna hundar aldrig haft en tik som haft besvärliga löp, men jag har haft ett antal tikar som fått livmoderinflammation. Alla har kastrerats pga detta och snabbt blivit pigga och friska igen. Två tikar haft haft juvertumörer, men ingen av dem hade problem med det och båda tikarna levde långa liv och togs bort pga akuta åldersrelaterade sjukdomar. Kanske ska tilläggas att båda tikarna hade haft valpar, den ena kastrerades pga pyo vid 5 års ålder och fick sina juvertumörer vid 8-9 års ålder (levde till hon var över 15 år). Den andra tiken kastrerades pga pyo vid 11 års ålder och hade då redan en mindre kula i juvret, men den växte så långsamt så den behövde aldrig tas bort. Hon togs bort vid 12,5 års ålder.