Skillnaden mellan AR o övriga

axel

Trådstartare
Det verkar inte var ngn större skillnad i teorin, men en hel del i praktiken.
Lånar Fredriks citat:bow:
...Därför skall du till en början rida din häst framåt - neråt för att få en reaktion och kontakt med bettet och för att få ryggen att bära

angående framåt uppåt (samling, m anm.)

Citat:
Kandaret med bridongen är den optimala utrustningen under denna utbidlninsgsekvens. Så länge som formgivningen inte är befäst kommer hästen i vissa moment behöva den uppåt gående inverkan av tränset och i andra moment kandarets hävstångsverkan om den kommer för högt.

Hästens mun kommer att tala om för den känsliga ryttarhanden om bakbenen utvecklar för mycket skjutkraft, varvid hästen kommer för djupt och börjar hänga på tränset..........Om ryggen bär eller ej kan man kontrollera genom att öppna handen för att se om hästen fortfarande söker sig framåt neråt)... Om handen sluter sig så måste hästen förtroendefullt kliva till handen..... De bästa övningarna ur i denna utbidlningsfas är tempoväxlingar....
Jag tolkar detta som att man gör som i all ridning- börjar i låg form där hästen får en trevlig kontakt med bettet o lär sig att arbeta rätt- en förutsättning för att gå vidare.

En samlad häst är inte låg i sin form iom anspänningen från bakbenen o genom hela övriga kroppen.
men när som helst ska man kunna lägga ner sin häst- den söker sig dit själv.
Att man kan variera formen- vilket går på en lösgjord häst.

att alltid rida i en lång o låg form eller för den delen i en hög där den blir trött fort o tappar ryggen- är lika illa- tror jag.

min fråga är varför man inte använder tempoväxlingar i samma utsträcknig som i övriga metoder, fast det framgår tydligt att det bör användas även här:confused:

Enlighten me:bow:

Sv: Skillnaden mellan AR o övriga

Har du inte läst "bibeln"?? Det är lätt att kritisera något man inte känner till.

min fråga är varför man inte använder tempoväxlingar i samma utsträcknig som i övriga metoder, fast det framgår tydligt att det bör användas även här:confused:

Visst använder man tempoväxlingar i AR också men inte lika mycket beror(som jag tror) på att man före tempot vill ha koll på takten i tempot.

För att förtydliga; det står exakt samma teoretiska förklaring till hur man ska rida för att nå exakt samma mål i Tibblins bok som i Branderups bok. Skillnaden ligger i läsarens öga.

nej det jag jag inte gjort.... Men min tränare tycker jag är jätteduktig:)
Jag satsar på att bli riddare så jag ska väl rida för bent nångång i framtiden:)

För att förtydliga; det står exakt samma teoretiska förklaring till hur man ska rida för att nå exakt samma mål i Tibblins bok som i Branderups bok. Skillnaden ligger i läsarens öga.

Detta har vi försökt att förklara här på forumet förut. Själv läser jag all ridlitteratur jag kan komma över, utan alltför mkt kostnader, oavsett om det passar min normala ridning eller ej. Utifrån det plockar jag sedan ut de delar/guldkorn som verkligen passar mig och min häst där vi står just då.

Oftast läser dock tyvärr "diskutanter" bara de rader i böckerna, som de vill läsa och hoppar över det som ändå är samma ridning och tankesätt. Det är lätt att glömma de raderna, för att det inte är lika uppseendeväckande och intressant ur diskussionssynpunkt.

Men jag har säkert missat någon andemening med just detta...

Senast ändrad:

Varför blir diskussionerna då så himla långt ifrån varandra:confused:

För att man inte kommit lika långt i den praktiska verkligheten som i "diskussionsridningen" (läktarridning på dressyrsvenska).

Jag tror diskussionerna blir så långa för att många rider så sällan för tränare. Och den tränare de har må vara duktig. Men inte duktig nog. Det finns ett fåtal tränare i Sverige inom AR som faktiskt besitter gedigen kunskap byggd av erfarenhet. Många har läst mycket böcker och tycker sig veta mycket teoretiskt. Men klarar inte riktigt av att omsätta det i praktiken.

Det är ett problem vi har i Sverige, att det inte finns så många instruktörer inom AR. Och de instruktörerna kanske i sin tur rider för sin tränare några gånger per år. Därför kanske kvaliteten på de vi har varierar kraftigt.

Det blir liksom lite problem att lära ut om man aldrig lyckats utföra det själv och hittat känslan.

Kanske beror det på att de allra flesta som sysslar med AR bara rider korta stunder på ridbanan? Övrig tid rider man ut och exempelvis rejsar i skogen eller gör något annat roligt. I skogen har man ju möjlighet att träna tempoväxlingar:cool:

Immer

Jo fast tempoväxlingarna ska ju leda till samling o styrka.

Vet ingen som sitter o rider dessa snabba tempoväxlingar ute, där man inte behöver ha dragkamp- om man inte har stång på.:angel:

Jag menar nu att hästen kommer tillbaka från ökad galopp till samlad på ett fåtal språng.

Ute rider iallafall jag i tempon där hästen får ligga kvar ett tag- rytmiskt

Visst använder man tempoväxlingar i AR också men inte lika mycket beror(som jag tror) på att man före tempot vill ha koll på takten i tempot.

Men de flesta hästarna idag HAR en god takt.
På trippiga/ vingliga hästar måste man sätta takten åt.

Om hästen har en god takt vad menar du med det?
så som jag menar är iallafall att du sksa kunna variera takten i tempot... om du har ett visst tempo i ex. skritt så ska du kunna ha både långsam takt och snabb takt + allt det däremellan och samtidigt bibehålla samma tempo.
alternativt ha kvar samma tempo men ändra takten.
Detta både inom gångarten och i mellan varandra.

de flesta, som jag sett iallafall, kan inte varierA stegets takt i någon större utsträckning. Utan detta är något som många ekipage behöver träna på.:)

Att hästen bör vara taktmässig.
Vad händer med en som inte är det när man ökar tempo?
Faller isär o ändrar mest takten- klarar inte av att länga steglängden.

Visst är det bra att kunna ändra på takten på en alltför taktmässig häst, men knappast annars.

Att hästen bör vara taktmässig.
Vad händer med en som inte är det när man ökar tempo?
Faller isär o ändrar mest takten- klarar inte av att länga steglängden.

Visst är det bra att kunna ändra på takten på en alltför taktmässig häst, men knappast annars.
Men vad menar du men taktmässig? att hästen tar i med båda bak lika mycket eller vad menar du annars?

Det är väldigt nyttigt att kunna ändra takten i tempot på alla hästar. Det är lite det som är ridning.
Om vi säger så att man travar helt vanligt på en häst med ganska trippiga gångarter. då vill iaf jag kunna ändra takten så att hästen får mer schwung och lugnare takt så att takten är bra i förhållande till tempot.
Jag vill också senare kunna ta passage och det är ju en taktändring i tempot.

Hur menar du med en alltför taktmässig häst?

jag skrev kanske lite klumpigt.. självklart sksa du kunna ändra tempot oxå inte bara takten du ska ändra båda... hästen ska även kunna varierera steglängden.. men det ena utesluter inte det andra. Ökar du tempot ska samma takten kunna vara kvar, men det förutsätter att steglängden ökas;):)

för taktmässig...? :confused: förstår inte alls hur du menar... förklara gärna:)
hur kan du få det till något negativt att kunna ändra takten, då kommer du juh inte ex kunna göra piaff eftrsom det är en taktändrig.....

Jag vill kunna ändra takten så den är både hög och långsam i samma tempo. tex jag vill kunna samla skritten i en snabb och långsam takt men det går lika fort framåt.

Det finns liksom olika takter då tex i tvåtakt om du förstår vad jag menar?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 826
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama