axel
Trådstartare
Det verkar inte var ngn större skillnad i teorin, men en hel del i praktiken.
Lånar Fredriks citat
En samlad häst är inte låg i sin form iom anspänningen från bakbenen o genom hela övriga kroppen.
men när som helst ska man kunna lägga ner sin häst- den söker sig dit själv.
Att man kan variera formen- vilket går på en lösgjord häst.
att alltid rida i en lång o låg form eller för den delen i en hög där den blir trött fort o tappar ryggen- är lika illa- tror jag.
min fråga är varför man inte använder tempoväxlingar i samma utsträcknig som i övriga metoder, fast det framgår tydligt att det bör användas även här
Enlighten me
Lånar Fredriks citat
Jag tolkar detta som att man gör som i all ridning- börjar i låg form där hästen får en trevlig kontakt med bettet o lär sig att arbeta rätt- en förutsättning för att gå vidare....Därför skall du till en början rida din häst framåt - neråt för att få en reaktion och kontakt med bettet och för att få ryggen att bära
angående framåt uppåt (samling, m anm.)
Citat:
Kandaret med bridongen är den optimala utrustningen under denna utbidlninsgsekvens. Så länge som formgivningen inte är befäst kommer hästen i vissa moment behöva den uppåt gående inverkan av tränset och i andra moment kandarets hävstångsverkan om den kommer för högt.
Hästens mun kommer att tala om för den känsliga ryttarhanden om bakbenen utvecklar för mycket skjutkraft, varvid hästen kommer för djupt och börjar hänga på tränset..........Om ryggen bär eller ej kan man kontrollera genom att öppna handen för att se om hästen fortfarande söker sig framåt neråt)... Om handen sluter sig så måste hästen förtroendefullt kliva till handen..... De bästa övningarna ur i denna utbidlningsfas är tempoväxlingar....
En samlad häst är inte låg i sin form iom anspänningen från bakbenen o genom hela övriga kroppen.
men när som helst ska man kunna lägga ner sin häst- den söker sig dit själv.
Att man kan variera formen- vilket går på en lösgjord häst.
att alltid rida i en lång o låg form eller för den delen i en hög där den blir trött fort o tappar ryggen- är lika illa- tror jag.
min fråga är varför man inte använder tempoväxlingar i samma utsträcknig som i övriga metoder, fast det framgår tydligt att det bör användas även här
Enlighten me