Skillnad T1 och T2 ?

J

josse

Har försökt läsa på islandshästföreningens hemsida, men hittar inte beskrivningen. Står det kanske i FIPO (ska beställa dokumentet)? Förmodligen kan ngn här svara? (vill egentligen tävla i lätt tölt men det är begränsat antal platser, och det är inte säkert att jag får plats! :cry:)

Hej,
skillnaderna är flera. I T2 visar man dels långsam tölt, dels valfritt tempo tölt, och sist kort- till mellantempo på lång tygel utan kontakt och med enhandsfattning. I T1 visar man kort tempo, ökningar och ökat tempo. Båda klasserna innebär ju tre varv i tölt så det är väldigt krävande :crazy:.

Allting finns beskrivet i FIPO, och där finns också domarhandledningen som alltså visar hur domaren bedömer de olika momenten. :)

Inte ökat tempo, i T1 bedöms allt lika men däremot har tölt på lös tygel x2 i T2.

Liknande trådar

Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 846
Senast: moli
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 840
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama