Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

bigganl

Trådstartare
Jag är en riktig novis inom körning. Körde en del ponny på tidigt 80-tal när jag jobbade på ridläger. Det är ungefär den erfarenhet jag har inom körning. I princip obefintlig alltså.
Nu har jag en ung ponnykorsning som jag skulle vilja ha inkörd. Det är en korsning shetland/russ med en gnutta fjording.
Jag har kommit över två olika selar och den ena har jag tänkt behålla. Planen är att jag ska börja tömköra henne under senhöst/vinter och själva inkörningen får någon erfaren ta hand om.
Min fundering gäller de olika selarna.
De är av lite olika modell och jag undrar egentligen vad det är för skillnad rent praktiskt på dem? Varför är den ena bättre än den andra? Vad blir skillnaden för hästen?
Bilderna blev inte så skarpa av någon anledning, men jag hoppas skillnaden på dem syns ändå.
Det är stor skillnad kvalitetsmässigt på läder i dem, men det är ju också lite skillnad i hur de är konstuerade.
Den ena är dessutom alldeles för stor så den ska säljas. Bröstan är 102 cm mellan D-ringarna och om någon vet vilken storlek på häst det passar till så skriv gärna. Det kan vara bra att veta vid försäljning.
Har ni andra tips så berätta gärna. Jag kan som sagt väldigt lite om detta.
sele nr 1
29821118.jpg


29821119.jpg


sele nr 2
29821117.jpg
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

De båda selarna som du visar är av samma modell och det är av den modellen som många kallar för "skitselar" här på Buke men jag tycker att man kan få dem till att passa i vissa fall och att man kan använda dem till viss del. Däremot så behöver du en baksele för att kunna köra i framtiden så du måste ändå komplettera denna selen så det är kanske bättre att köpa en komplett från början.

Rådet jag vill ge dig är att försöka få tag på en bra inkörningsinstruktör där du och hästen tillsammans kan lära dig. Att bara skicka väg hästen för inkörning hjälper ju inte dig när den kommer hem och att du ska börja köra den själv. Att vara med vid inkörning av sin häst gör att man lär känna den på ett helt annat sätt och man vet vad den har varit med om. En bra instruktör hjälper dig med allt från anpassning av sele och hur du ska gå tillväga vid inkörning och val av vagn etc.

Ett tips är att börja på: http://www.kuskringen.nu/ De har både listor över instruktörer och förteckning på de flesta körklubbarna och kontaktuppgifter till din grenledare. Är du intresserad av mer brukskörning så kan du leta på JUF:s hemsida för kontakt: http://www.juf.se/ men det ena utesluter ju inte det andra ;-)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Nej de är inte av samma modell. Den ena har en bukgjord fäst i D-ringen där skadelremmarna sitter.
Den andra har en ytterligare bukgjord som är fäst uppe under tömringarna så att den inte har någon kontakt med skakelremmarna och dragläget där.
Detta borde göra skillnad för hästen.
Är det bättre om jag tar nya bilder kanske?

Jag är van att tömköra och har varit med vid ett flertal inkörningar även om det är längesedan. Att jag inte kan göra det själv beror på att jag är ensam hemma och vid inkörning tycker jag man behöver vara flera i början. Det är inte alls säkert jag skickar iväg hästen utan jag hoppas hitta någon erfaren som kan komma hit och hjälpa mig.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Men på det stora taget så är det selar av samma typ och nackdelarna med denna modell är framförallt:
-Det saknas en ordentlig stålförstärkt och tryckavlastande däckel
-Det är ett väldigt lågt skakelfäste vilket inte blir så smidigt för hästen när den drar vagnen, det kan t.ex. medföra obehag att skaklarna tränger in i sidan på hästen vid vändningar t.ex.
- Den är inte komplett; baksele och draglinor saknas
-Bröstan sitter fast i däckeln vilket gör att skaklarna "följer med" i varje steg hästen tar, det blir obekvämt för hästen och kan i värsta fall medföra skav och ömhet.
-Det saknas tömringar på nackremmen till bröstan

Det går i och för sig hjälpligt att komplettera med draglinor och baksele samt ordna till ett högre skakelfäste, men du har fortfarande den klena däckeln kvar, så den kan aldrig bli så bra som en "riktig" sele.
Jag tycker det är bättre att satsa på en sele av bra modell = komplett med lös brösta och däckel. Då får du dessutom huvudlag och tömmar, baksele och draglinor med och det lönar sig oftast bättre än om man ska köpa till baksele, draglinor o.s.v. löst.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Komplettera med en baksele har jag tänkt göra.
Jag vet att det inte är kanonselar, men den ena är tillverkad av en sadelmakare och känns helt annorlunda kvalitetsmässigt än den andra. Jag trodde det kunde vara ok att använda en sån sele. Vet många andra som kör sina ponnyer med Hööks selar och liknande och fått dem inpassade av körfolk. Dessa har tyckt att selarna är helt ok att använda till lite körning då och då. (erfarna körmänniskor borde veta vad de pratar om)

Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt och har läst att bröstselar med en däckelgjord och en separat bukgjord är lite bättre. (vilket den ena selen har) Stämmer inte det?

Det är tänkt att ponnyn dra en rockard och ska köras på grusvägar kanske någon dag i veckan som komplement till ridning och annan träning.
Däckeln är inte klen kan tilläggas. stabil och rejält stoppad. (på den selen jag ska behålla alltså)
Huvudlag och tömmar har jag.

Är det bättre om jag tar andra bilder? Hur ska jag ta dem i så fall för att ni ska se så bra som möjligt? På hästen? Närbilder? Annat?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

I mina och säkert många andras ögon är däckeln ändå klen. Det beror på att den endast har två små läderputor som ligger på ryggen. En sele av bättre kvalité har en däckel som följer med runt nästan hela hästens rygg och den blir då mer tryckavlastande. Oftast är den även stålförstärkt.
Den ena selen är som du skriver kanske jättefin i läderkvalité, men det spelar inte så stor roll för modellen, (alltså själva konstuktionen på selen), är ändå sämre.

Att erfarna körfolk inte har sagt något ang. dessa selar kanske kan bero på att man är "lite fin i kanten" och inte vill beordra nån rakt ut att byta sele? Eller också så tycker de väl att det är okej att köra med dom nån gång ibland då...men personligen tycker jag att man får ut mycket mer av körning, både som kusk och framförallt för hästens skull om man har bra utrustning.

En sele med två gjordar, om du ändå tänkt köra med någon av de två du har, är dock den som är den bästa. Sen spelar det ingen roll om det är den som är gjord av sadelmakaren eller ej.
Lycka till med körningen hur du än väljer att göra. :)
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Jo det stämmer att en sele som har två gjordar är lättare att anpassa. Att det förekom selar med endast en bukgjord förr berodde på att man ofta använde selen i tugnt dragarbete i endast skritt och då låg däckeln kvar iallafall. Däckelgjorden kan ju också hämna andningen och arbetshästarna måste få utvidga sina lungor maximalt för att orka dra de tunga lassen. Idag kör man ju ofta med lättar vagnar och i trav och då vill man att däckeln skall sitta fast och använder därmed däckelgjord. (Den inre gjorden) Bukgjorden (den yttre gjorden) på dina selar används när hästen bromsar vagnen i nedförsbacke och när den tex gör halt.

Tänk också på att en rockard ställer högre krav på däckeln än vad en fyrhjulavagn gör eftersom rockardens rörelser fortplantar sig till däckeln i högre grad än en fyrhjulavagn.

Jag tycker att du kan starta med dina selar med tömkörning och lättare dragarbete med släpande last med hjälp av erfaren instruktör som kan ge dig lite "hemläxa" att öva på. När du senare ska komplettera din sele med baksele så kan du återigen funderar på den bästa lösningen på sele till din ponny. Om du kollar i andra trådar här på Buke så ser du att det finns många internet butiker som säljer hyfsat prisvärda kompletta selar inklusive draglinor och baksele.

Om du kollar på kuskringens hemsida så ser du vad alla sel-delar heter och hur man ska anpassa dem. Det är en bra början tills du hittar en instruktör.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Det beror på att den endast har två små läderputor som ligger på ryggen. En sele av bättre kvalité har en däckel som följer med runt nästan hela hästens rygg och den blir då mer tryckavlastande.
ja den är inte så lång så jag kommer att ha en underlägg där för att öka tryckavlastingen.
Den ena selen är som du skriver kanske jättefin i läderkvalité, men det spelar inte så stor roll för modellen, (alltså själva konstuktionen på selen), är ändå sämre.
Jag tycker att den med både däckelgjord och bukgjord verkar bättre. I sin konstuktion alltså.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

[
Att det förekom selar med endast en bukgjord förr berodde på att man ofta använde selen i tugnt dragarbete i endast skritt och då låg däckeln kvar iallafall. Däckelgjorden kan ju också hämna andningen och arbetshästarna måste få utvidga sina lungor maximalt för att orka dra de tunga lassen. Idag kör man ju ofta med lättar vagnar och i trav och då vill man att däckeln skall sitta fast och använder därmed däckelgjord. (Den inre gjorden) Bukgjorden (den yttre gjorden) på dina selar används när hästen bromsar vagnen i nedförsbacke och när den tex gör halt.
Tack för infon.

Tänk också på att en rockard ställer högre krav på däckeln än vad en fyrhjulavagn gör eftersom rockardens rörelser fortplantar sig till däckeln i högre grad än en fyrhjulavagn.
DET har jag faktiskt inte tänkt på. Men det har du förstås rätt i. Jag vill ju ha en enkel vagn att köra med emellanåt. Finns det smidiga små 4-hjuliga vagnar som kanske är bättre än en rockard?
Jag tycker att du kan starta med dina selar med tömkörning och lättare dragarbete med släpande last med hjälp av erfaren instruktör som kan ge dig lite "hemläxa" att öva på. När du senare ska komplettera din sele med baksele så kan du återigen funderar på den bästa lösningen på sele till din ponny. Om du kollar i andra trådar här på Buke så ser du att det finns många internet butiker som säljer hyfsat prisvärda kompletta selar inklusive draglinor och baksele.
Ja det är ungefär så jag tänker.
Om du kollar på kuskringens hemsida så ser du vad alla sel-delar heter och hur man ska anpassa dem. Det är en bra början tills du hittar en instruktör.
Jag hittar inget sådant å Kuskringens sida. Vart ska jag leta?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Hmm jag kan inte heller hitta infon om selar längre på kuskringens hemsida. Ska se om jag kan få dem att lägga tillbaka det.

Jo det finns fina små fyrhjuliga vagnar till ponny. Kolla de olika tillverkarnas hemsidor. Det finns flera företag som importera och naturligtvis så finns det ju begangnat.

Att sätta på en däckelgjord på den selen som saknar är ju inget större jobb och en skomakare eller sadelmakare kan ju hjälpa dig. Tror tom att det finns färdiga att köpa. Kolla tex på http://www.selar.se/butiken/ och ring henne gärna så delar hon med sig av sin kunskap.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Den selen som saknar däckelgjord ska jag inte ha kvar. Den är alldeles för stor.
Det är den andra jag ska ha kvar.
De 4-hjuliga vagnarna ska jag titta på. Det lät som ett bra förslag.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Jag har redan läst den tråden. Var det något speciellt där du tänkte på?
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Nej, inte mer än att det står hur du kan bygga om den eftersom du inte vill byta ut den.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Kom på en fråga till: Det borde inte vara så svårt att sy om selen så att bröstan blir lös sas. Vad tror ni om det? (jag syr i läder själv)
Eller är det en dum idé?
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Det låter som en bättre ide faktiskt:laugh:
Kapa loss den och fixa till.
Eftersom jag inte har någon aning om hur läder är att jobba i
så ska jag väl inte säga något men får du lös bröstan så är det iaf bättre.
 
Sv: Skillnad på selar? (från en körnovis till er erfarna.)

Ska titta på det.
Om det finns andra ideer på hur jag kan sy om för att få en bättre sele av den så tar jag gärna emot det.
 

Liknande trådar

Körning Jag har funderingar på att köpa någon av de billigare selarna från Equilex. Efter att ha varit framförallt åskådare här på körforumet...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: kariinl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp