skillnad på ponny-och häst-tävling?

M

MistDeLuxe

Jag har i alla år tävlat ponny men när jag blev 18 så gjorde jag ett litet uppehåll med tävlandet. Nu har jag köpt en häst som jag ska ut på banan med igen och undrar nu om ni upplevt att det är någon skillnad att rida på en ponny och häst tävling? Mer/mindre folk? Lugnare? Svårare? osv...

Sv: skillnad på ponny-och häst-tävling?

Jag upplever att det är mer folk, men det är lugnare stämning då det inte är några hysteriska ponnyföräldrar med.

upp till och med LA:5 upplvde jag som det sämre konkurens på stor häst än vad det var på ponny iaf (slutade jag ifs tävla 2002

Ingen skillnad tycker jag mer än att det är fler starter...

Lugnare stämning, gladare och vänligare liksom.

Mer konkurrens på stor häst tycker jag, tvärtemot suisyola...hehe Jag red regionalt upp till FEI på ponny och tävlar nu tom. LA:4 på stor.

Ponny har varit trevligare. Familjerna pratar med varandra (även på lagtävlingar)

Häst har folk lagt i onödiga protester i legtävling. Man pratar inte riktigt lika öppet med folk man inte känner. Kanske är jag lite hård, allt har ju sin förklaring men det är lite mysigare på ponny, lite mer grupp/familje känsla :idea: -lampa

Ponny har varit trevligare. Familjerna pratar med varandra (även på lagtävlingar)

Häst har folk lagt i onödiga protester i legtävling. Man pratar inte riktigt lika öppet med folk man inte känner. Kanske är jag lite hård, allt har ju sin förklaring men det är lite mysigare på ponny, lite mer grupp/familje känsla :idea: -lampa

Jag vet inte om jag håller med dig, jag har vart med många gånger som hysteriska ponnyföräldrar lagt in protester eller blivit osams på bara lokala tävlingar. Jag har aldrig vart med om något sådant på häst. Jag pratar då öppet med vem som helst, men jag är ju som jag är :p

Säger som Spike, jag har varit med om töntiga protester massor på ponny, aldrig på häst. haha

Det är mer folk och mindre föräldrar :) Jag vet inte hur det ser ut ute i landet men i Stockholm är det ofta för många som tävla än vad som tas emot (på lokal eller regional) vilket gör att man ofta blir "bortlottad" och det är väl den största skillnaden.

Lycka till!

jag tycker det är mindre konkurrens på ponny, tävlar int ponny sj men har MASSOR med kompisar som fgör det...Det äör ju oxå en helt annan ridning på häst rids ju oftast hästarna i en kontrollerad form osv medans på ponny flänger ryttarna runt o inte har någon koll på andra ruttare etc...

Tycker även att de är trevligare folk på häst, kanske för att ja respkterar dessa ryttare mer, särskilt de som verkligen får kämppa än vad jag gör mot små bortskämd nioåringar som rider runt på deras 100,000 kronors häst...

Nu drog jag alla över en gräns men ungefär så upplever ja de....
:cool::p

Ponnytävlingar är det lite roligare stämmning alla hejjar på varandra . storhäst tävlingar är inte så glad stämning lite avundsjuka och sura miner tycker jag . Man går liksom inte fram och gratulerar. Konkuransen känns hårdare åtminstone i hoppningen Många ligger nästan exakt på samma tid osv.

Och återigen tycker jag att det är precis tvärtom. haha Finns så mycket falskhet på ponnytävlingar. Kan minnas flera gånger att man stod bakom folk när de kollade på resultatpinnarna och man kunde höra både det ena och det andra om man ledde klassen... :crazy:

Det håller jag med om!!
Men annars tycker itnte jag att det är så stor skillnad.
Saknade ponny tävlingarna i början, tyckte att alla på häst var så otrevliga. Men då kände jag knappt en kotte när jag började tävla häst. Nu är det bättre, om man tävlar lag återkommer ju oftast samma ryttare, så man lär ju känna folk mer och mer.

Okej, Tack för alla svar. Känns som att man längtar ut på lite tävlingar trots allt :) Kan tänka mig att det, som någon var inne på, ser ut lite olika beroende på var i landet man bor. Är nog mer folk/ekipage på tävlingar runt Stockholm t.ex. än det är här i Småland. Tråkigt att man ska behöva bli "bortlottad" osv. Själv är jag nöjd med ponnyåren. Hade många olika hästar hela tiden som jag tävlade åt andra men jag kom iallafall upp på regionalt. Lagtävlingarna var nog roligast. Oftast väldigt bra stämning och mycket folk i publiken. Det jag hoppas att jag kommer slippa nu är de ryttare som flänger runt på sina stackars ponnyer i skengalopp och drar och sliter i munnen. Har sett alldeles för mycket sånt och det antar jag att det är fler som gjort. Framför allt i hoppningen då men dressyren är inte så oskyldig heller... Har nog inte varit på en hopptävlingen där domaren inte har bett någon ta det lugnare med spöt... Sen en grej som Yvvi skrev. Det här med barn som rider runt på sina 100.000 kronors ponnyer, jo tack det fanns det många av och visst, grattis till rika föräldrar men det var ju flera stycken som hade med sig tre stycken till varje tävling. Alla lika duktiga. Ibland kändes det som att de bara va där för att samla rosetter... på lite för låg nivå. Har ni stött på många som har med sig flera hästar på hästtävlingar? Kan tänka mig att det inte är lika vanligt iallafall.

jag tycker det är mindre konkurrens på ponny, tävlar int ponny sj men har MASSOR med kompisar som fgör det...Det äör ju oxå en helt annan ridning på häst rids ju oftast hästarna i en kontrollerad form osv medans på ponny flänger ryttarna runt o inte har någon koll på andra ruttare etc...

Tycker även att de är trevligare folk på häst, kanske för att ja respkterar dessa ryttare mer, särskilt de som verkligen får kämppa än vad jag gör mot små bortskämd nioåringar som rider runt på deras 100,000 kronors häst...

Nu drog jag alla över en gräns men ungefär så upplever ja de....
:cool::p
Öh hur många barn som rider dressyr i småland har ponnyer för 100,000? Speciellt nioåringar?
jag har själv ridit nationellt och lagtävlingar i småland och så hårt har det aldrig varit. 95-04.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka