Skillnad på mineralfoder?

pastejja

Trådstartare
Jag brukar variera mig när jag köper mineralfoder eftersom jag inte vet vilket som är bäst. Jag har någon gång lyxat till det med chevinal +, men köper oftast de billigare och enklare mineralerna (ofta granulerade). Hästarna har alltid ätit det, och de verkar inte ha lidit av någon brist(friska, blanka och pigga). Är det stor skillnad på mineralerna, behövs det något annat än vad de enkla mineralerna har att erbjuda om man har grov- och kraftfoder av bra kvalitet?
I Kraffts info-bok om foder står det att många ger mineraler som är anpassade för kor. Gäller det de mineraler vi köper till häst eller är det dem som har kor som passar på att använda samma mineraler till hästarna?
U

Sv: Skillnad på mineralfoder?

Normalt sett anpassar man mineralerna efter den totala foderstaten. Där börjar man med att kolla på grovfodret, alltså analysen och vad denna innehåller. Sen, och om det behövs, tillsätts kraftfoder av passande typ och mängd. Efter det kollas mineraler och balans, och vilken (om någon) mineralsort väljs.

Att säga att ett märke passar bättre än det andra är SVÅRT, det enda man vet är att generellt är det selenbrist i Sverige. Och troligen innehåller grovfodret långt mera Ca än P. Men hur mycket och var balansen ligger kan du inte gissa.

Normalt sett anpassar man mineralerna efter den totala foderstaten. Där börjar man med att kolla på grovfodret, alltså analysen och vad denna innehåller. Sen, och om det behövs, tillsätts kraftfoder av passande typ och mängd. Efter det kollas mineraler och balans, och vilken (om någon) mineralsort väljs.

Att säga att ett märke passar bättre än det andra är SVÅRT, det enda man vet är att generellt är det selenbrist i Sverige. Och troligen innehåller grovfodret långt mera Ca än P. Men hur mycket och var balansen ligger kan du inte gissa.

Tack för ditt svar. Vårt hö är analyserat, och när jag beräknade foderstat på 3 olika platser på internet verkade det som om allt faktiskt såg bra ut, Ca/P-kvoten var bra etc. Tror det var selen som var för lågt, och jag fick besked på att det behövdes ett mineralfoder. Och det gjorde jag.

Frågan var mer om det var så stor kvaliets-/innehållsmässig skillnad på de olika mineralfoderna. Och jag funderade också vilka mineraler som Krafft anser vara anpassade till kor, så det inte är dem jag springer o köper ;).
U

Ah, men då är det mycket lättare :)
Vet du vad som saknas kollar du på märken/ "modeller" som innehåller det just din foderstat behöver kompletteras med.

I dag finns ju förutom "mineralblandningar" mera rena preparat att ge - t ex tokosel (kolla på fassvet.se för det säljs på apoteket), om du är ute efter att höja selen-intaget. Lär vara billigast, finns många trådar på forumet. Sen har t ex http://www.eclipsebiofarmab.se/ fosforbalans som fixar P + många flera om det skulle vara nödvändigt. Säljs genom GG.

Om allt funkar i din foderstat förutom selenet så är dock tokosel antagligen det enklaste + billigaste. Så händer inget med de kvoter som är ok i dag heller :) TROR att Krafft m fl faktiskt döper sina produkter enligt sin plan för marknadsföring - titta bara på Krafft Ponny ;) ... alltså, kolla INNEHÅLL och inte produktnamn i första hand.

Ja men det ligger kanske något i det.. Att det skulle räcka med tokosel.. Har inte ens funderat på det utan proppat i mineralfoder för att vara på säkra sidan. Men så kan jag inte låta bli att tänka på de där värstingmineralfoderna, vem behöver dem? Min har en enkel foderstat på bra hösilage + halm, havre + betfor (+ foderjäst + mineraler). Men det verkar allt så bli för mycket av det goda..

Det är precis samma fenomen som när jag ska handla multivitamin till mig själv, anar inte hur avancerat det behöver vara.. egentligen ;)..

Tack för att du tog dig tid att svara. :)
U

Ingen fara :) Frågor är nyttiga och jag kanske inte har de bästa eller mest korrekta svaren.

Gällande mineraler och underverk till fodersammansättningar tror jag dock att "mördande reklam" är skyldig till mycket. Man försöker alltså sälja sånt som vi omtänksamma och oroliga hästägare skall känna oss duktiga för att vi ger våra hästar. Kolla bara t ex basiblock eller marstall islandshästfoder - INTE ETT ORD om grovfodrets betydelse eller att en analys av detta faktiskt talar om vad som behöver tillsättas ;)

Det är inte bara inom foder, detta fenomen att sälja på välmenande hästägare saker som vare sig hästen eller vi behöver är rätt utbredd ... Marknadsföringen för t ex grovfoderanalys är långt mindre, men att investera där gör högst troligt våra fyrfota vänner långt mer välmående!

Om jag har förstått allting rätt nu, så har man ett bra(analyserat) grovfoder, räknar ut foderstaten på det, och lägger till det som saknas, så behöver inte ALLA hästar mineraler? Alltså om jag har ett dåligt grovfoder kan jag behöva komplettera med mineraler, om jag har ett bra grovfoder kanske det räcker med det alltså?

Du skriver att det generellt lider brist på selen, vad är det för något? är det något som ska finnas i grovfodret?

Förlåt mina virriga frågor, men jag har noll koll på det här med fodret och börjar tycka att det är riktigt intressant!

Stämmer bra!
Om du efter ha räknat ut foderstaten och det inte blir någon brist på Ca el. P samt kvoten mellan CA/P är bra så behövs inga mineraler. Med detta argument, mao att spara pengar, fick jag mitt förra stall att äntligen börja analysera sitt hö.
Selen finns i jorden där grödan växer och vi i sverige har allmänt "selenfattig" jord.

Den här kvoten man pratar om, hur räknar man ut den och vad betyder den? vad ska man ligga på?
Försöker lära mig det här då jag aldrig hållt på med foderstater, sånt har mamma eller andra som "kan" sysslat med.
har läst här att det ska finnas gratis-sidor man kan räkna ut med, vet du någon bra sådan? där man inte själv behöver fylla i alla siffror för betfor, havre etc. utan för grovfoder o sånt som inte är samma alltså..
P står för protein antar jag, men Ca - CA?
Tack för att du orkar svara!

Ingen fara :) Frågor är nyttiga och jag kanske inte har de bästa eller mest korrekta svaren.

Gällande mineraler och underverk till fodersammansättningar tror jag dock att "mördande reklam" är skyldig till mycket. Man försöker alltså sälja sånt som vi omtänksamma och oroliga hästägare skall känna oss duktiga för att vi ger våra hästar. Kolla bara t ex basiblock eller marstall islandshästfoder - INTE ETT ORD om grovfodrets betydelse eller att en analys av detta faktiskt talar om vad som behöver tillsättas ;)

Det är inte bara inom foder, detta fenomen att sälja på välmenande hästägare saker som vare sig hästen eller vi behöver är rätt utbredd ... Marknadsföringen för t ex grovfoderanalys är långt mindre, men att investera där gör högst troligt våra fyrfota vänner långt mer välmående!

Jo men jag tror absolut att det är så. Man vill ju att hästen ska ha det så bra som det bara går..
Jag tror också på att det är bra att analysera grovfodret, så man vet hur mycket näring hästen får i sig, annars blir det ju svårare.
U

Nej, betfor och havre finns med per automatik med snittvärden på Hippocampus, så då kan det väl inte vara så svårt. Övriga snittvärden på foder hittar du t.ex. i boken Hästens Biologi - utfodring & avel och övriga färdigfoder finns ju oftast på tillverkarnas hemsidor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 624
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 142
Senast: Lickety
·
M
Foder & Strö Ja, nu har jag drabbats av ett problem, eller kanske det inte är det, men som det verkar så har jag bekymmer. Var nämligen in på...
Svar
7
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka