Skillnad på kennelhosta och noskvalster?

söderböna

Trådstartare
Hej

min lilla whippetvalp (snart 5 månader) har troligtvis kennelhosta. Jag var på bagarmossen igår efter att i panik åkt dit efter att min valp stått och "hyperventillerat" efter en mycket kort språngmarsch över gården.

En riktigt otäck upplevelse. Han har under ett par dagar bettet sig som om han fått något i halsen som han velat harkla upp och ibland har han sett ut som han skulle kräkas. Ingen feber eller direkt hosta så jag misstänkte att fått en fjäder i halsen (älskar att sova under dotterns duntäcke).

Men efter attacken igår så blev det ilfart till sjukan. Och där så log dom rart mot mig och sa att det precis varit en hund inne med likadana symptom och att det gick kennelhosta i stockholm just nu. Inget att göra utan vila, värme och vänlighet. Skönt att höra att min hund inte höll på att dö och att det skulle gå över, men, så säger dem precis när jag ska gå att ja, kennelhosta eller noskvalster är det. Och jag kom mig inte för att fråga om noskvalster:crazy: Hem och söka på nätet, och jag blir inte klok??? Det låter som om kennelhosta men om det inte är det så hur vet jag det?? för noskvalster ska väl behandlas, eller?
Så snälla hjälp.
/Söderböna

Sv: Skillnad på kennelhosta och noskvalster?

Noskvalster låter presis som hunden drar in snor i näsan flera ggr/rad, för att göra någon som helst jämförelse. Sk bakåtvända nysningar.

Ang noskvalster, det står ju hur mycket bra information som helst. Vad är det du inte blir klok på ??

Sv: Skillnad på kennelhosta och noskvalster?

Jag har inte hittat så mycket på symptomen, bara att man kan se kvastren med blotta ögat men att de är svåra att upptäcka och så det där med bakvända nysningar? Men för mig så räcker inte det. Men, jag får väl kontakta vet igen och få ett riktigt svar.
/Söderböna

Liknande trådar

Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 763
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 206
Hundhälsa Så har vår kära lilla madam blivit sjuk. Hade med henne till stallet igår förmiddag. Då visade hon inget alls! Glad och sprang och...
Svar
18
· Visningar
11 818
Senast: Fiffi1
·
Hundhälsa I lördags kväll så började vår hund kräkas och hosta. Under natten övergick det till bara hostningar och det har blivit bättre hela...
Svar
5
· Visningar
2 643
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka