Skillnad på isis och "vanlig" ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnad på isis och "vanlig" ponny?

har inte sagt att det just är 50/50..
Det enda jag vet är att den sportigare typen de är den man vill ha man kommer inte in i stamboken med ett sto som är av den äldre typen.
Som är kort och kompakt lågställd oftast överbyggda eftersom de ingen manke har.
För 50 år sedan fanns denna här extremt ädla långbenta islänningen i mycker extremt liten skala.
Idag är det just denna typ alla som vill tävla vill ha det ser man ju bara här inne på buke och på islänska forumet.
När jag köpte jorunn så var det till och med en som sa att hon hade ett ben i varje hörn och var riktigt ful alltså.
Kom så väl ihåg hur folk hackade på mig och sa att hon var rent utsagt helt eneklt ful och inte alls den typ av häst man vill ha idag.
Och folk tyckte det var superhämskt hur man ens kunde ta föl på en sådan ful häst!
Och HUR kunde jag veta att hon skulle kunan bli en bra familjehäst.. hon var ju inte ens inriden!!

Ja folk var inte nådiga med sina kommentarer på den tiden

Idag 2 år sendare kan jag knäppa alla dessa på näsan då ho idag är ett fint sto som visade sig ha riktigt fina gångarter.
Och hon ÄR en superbra familjehäst... alla kan rida på henne från den räddaste ryttaren som aldrig ridit förr till den mest erfarna av de alla!

Utan att man vill säga de rakt ut så vill man enligt rasstandarden idag och stambokföringen utrota den grövre islänningen.
Det är iaf inge man vill ha om man vill tävla längre! kolla på de 1 klass hingstar som finns idag..

Hitta en av de gamla typen som är kort och kompakt lite överbyggd och lågställd!

AMEN!

Och hur länge har du hållit på med islandshätar, avel och avelsbedömningar?

Ja, hästarna som komemr in i stambok är väldigt ädla.
JUST DEN DAGEN.
Har du jämfört bilderna på topptrimmade avelsvisningshästar och promenadridna dito?....

Och här inne på Buke är det inte många som har några superädla islandshästar. Inte jämfört med hur de såg ut för länge sedan. Nu harj ag bråttom, men jag tar gärna och jämför bilder sen.
Sen visst, alla hästraser blir lite ädlare, men att det är så skenande som du påstår det hålelr jag inte med om.

Och att folk gnällde när du köpte Jorunn kan ju bero på att hon faktiskt var riktigt ful på de bilderna?
Inte att hon var GROV. Hon var opropotionerlig.
Nu är hon jättefin, missförstå mig inte.
Min häst var också groteskt ful ett tag. Det är så med unghästar.

Ingen häst är groteskt ful jag vill påstå helt normal för sin ålder!

Och framförallt säger man inte de till en nybliven hästägare att dess häst är groteskt ful? även om man nu skulle tycka de..
Säger man till en nybliven mamma att dess unge är groteskt ful??
Vett och ettikett är ibland rätt bra att kunna!;)

Nu gör det inget eftersomjag inte tog åt mig jag fick ju rätt till slut:D

och att de går fort har jag inte sagt.. men jag ser en klar förändring i islänsk avel om man man vill ha idag och för 50 år sedan!

Men för att återgå till den ursprungliga frågan så kommer islänninge OM man bara avlar på de ädlaste till slut tappa sin viktbärande egenskap.
Vilket den i en viss utsträckning redan har gjort iom denna sportodell.

En islänning på 148cm som är ädel med långa ben ser jag ut som långbent på.
Medan Jorunn som är lite grövre och bara 135 cm ser jag inte alls lång ut på!

Och idag vill man även ha så stora islänningar som möjligt min på 135 anses vara en liten korv.. hur många gånger har jag inte fått höra.. Åhh vad söt islänning.. men visst är hon liten för att vara islandshäst om Jorunn!

Om man kollar i tråden hur stora är din/a islänningar så är de många på 145+ och inte helt oanligt att dagens islänningar går över ponnymåttet.Jag har hittills träffat 3 st och alla vara 152 cm höga!

Appropå hur länge ajg avlat på islänningar vill jag påstå alrig eftersom jorunns föl inte var något jag planerat utan förra ägaren.Jag kan inga hingstar så jag är väldigt okunnig stamtavlemässigt.Men mer extriörmässigt och vad kroppens extriör har för funktion när det gäller ridning!
Sånt lärde jag mig i skolan!

Nej, man säger inte till någon att dess häst är groteskt ful. Det är dåligt.
jag menade bara att det väl knappast handlade om att hon var av den lite grövre modellen.

Utvecklingen går framåt inom alla raser. Likaså med halvbloden- frågan är hur tunga karlar som kan sitta på dem om några år. Det är inget unikt för islandshästen att utvecklingen långsamt går framåt.

Väldigt intressant tråd som jag kommer att följa :laugh: Har tre ädla islandsston på ca 130-135 samt en connemaravalack på 143 i mankhöjd, skillnaderna i hur viktbärande dessa fyra hästar är rätt stor, trots att de ser rätt lika ut i kropparna (connemaran mer högrest).
Tycker det låter vettigt som Niela säger med kompaktare häst, mer styrka? Hade även en fundering på när hästarna blir inridna? Connemaran reds in betydligt tidigare än islänningarna. Kan det ha något med styrkan i benstommen att göra? Att islänningarna tar längre tid på sig att växa?

Tänkte länka till lite "gamla" islandshästar :)

http://www.lexkesveer.nl/demantur/fotos/hrafn.jpg

http://www.lexkesveer.nl/demantur/fotos/sida.jpg

http://www.lexkesveer.nl/demantur/fotos/eyfirdingur.jpg

http://www.lexkesveer.nl/demantur/fotos/hervor.jpg

http://www.lexkesveer.nl/demantur/fotos/freyja.jpg

http://www.saxi.be/ishingst/hingstbild/bliki.jpg

http://www.saxi.be/ishingst/hingstbild/fylkir11.jpg

http://www.saxi.be/ishingst/hingstbild/faxi1.jpg

Jag kanske är bild, men någon jättestor skillnad i byggnad på dessa och de flesta moderna islandshästar ser jag inte.
Vissa specifika förstås, t.ex Diva i topptrim- men om man jämför med alla de bilder vi sett här i forumet på alla buke-hästar? :)

Vill gärna ha lite kommentarer på mina bilder- är jag blind eller är dessa hingstar inte så värst grova, korthalsade, kortbenta?
De flesta är ändå från 60-70-talet ungefär :)

Vilka fina gamla bilder du har letat upp!

Jag tycker som du att skillnaden inte är särskilt stor, svartskäcken var ju lite tjock men inte grov.

En sak som kan vara värt att komma ihåg är att man faktiskt under en period på 1900-talet hade ett officiellt avelsmål att avla två olika sorters hästar, ridhästar och arbetshästar.

Med traktors allmänna utbredning slutade man avla arbetshästar.

Visst är han vacker Fylkir:love: Pappa till mattes älskling som dessutom har Faxi som morfar
DSC_4954.JPG

Förvisso fyller han 21 efter jul, men det är ändå den här killen som står som mitt avelsmål, vi får väl se hur fölungarna i bakgrunden lever upp till det.

Sen skulle jag vilja påstå att de flesta islänningar med lite god mat och brist på motion ser grova ut oavsett hur slimmade de är på tävlingsbanan. Och det är ett jäkla jobb att hålla dem i form, Gneisti har haft rumpa som en lagårdsvägg hela sitt liv.:o

Det som avlas fram är kanske inte en tunnare islänning, men en mer svårfödd, vet flera som har problem med att hålla sin unghästar i hull, trots fri tillgång och kraftfoder, det känns nytt och konstigt för islänningar i mina ögon.

Jag tycker inte att skillnaden mot dagens hingstar är särskilt stor, nej! Möjligen är aningen längre ben vanligare på hingstarna idag, men i övrigt (bål/överlinje/proportioner) är de rätt lika... Mycket intressant, faktiskt, att se dessa gamla bilder. Man kan också notera att gubbarnas sits och ridstil utvecklats en del..... och den utvecklingen är onekligen till det bättre!!!!!

Att hästarna blivit större idag än för ca 10-20 år sen beror nog till stor del på att alla hästar idag får tillgång till hö under vintern. Förr var det mer vanligt att flockarna gick ute och fick klara sig på vad som fanns.

Haha, ja, visst är ridstilen charmig? ;)
Roligt att så många tror att det är så vi rider, allihop, fortfarande :D

Tycker det är kul att ni ändå ser det som jag ser- att hästarna blivit större (säkert mycket pga bättre foder, som Pocahontas skrev) men att det inte är några avsevärda skillnader i grovhet trots allt.

Det jag reagerar lite på när jag tittar på bilderna och vad jag har sett i "verkligheten" så tycker jag att det är mest ryggen som skiljer sig. Ryggen verkar vara längre nu än den var förr. Naturligtvis finns det ju variationer. Men överlag.

Det kanske inte är så, men det är det jag tycker skiljer sig,

Pernilla_s-> Eller så är ryggens längd en synvilla eftersom flera av de bilderna som visades är tagna snett framifrån. Varning för OT, men jag tror att det blir mycket diskussion om ni startar en ny tråd med Islandshästen förr och nu, eller något sådant. Apropå om rasen verkligen har förändrats SÅ mycket de senaste 20 åren överlag. Inläggen riskerar att raderas om de ligger på fel ställem, och det är ju synd att missa en intressant diskussion. Hinner inte starta någon själv.

Kan du inte lägga ut bilder på de hästar på buke som är utav den nya "sportmodellen"? :)

Kan du inte lägga ut bilder på de hästar på buke som är utav den nya "sportmodellen"? :)

En sportmodell? Eller vad det spottmodell, eller hur vad det nu.

100_0711.jpg

Sorry, kunde bara inte låta bli.;)

Jag vill också se en sportmodell, då av annat slag naturligtvis.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
A
Ridning Jag har ridit i ganska många år. Inte tävlat eftersom jag inte har det intresset, men i dressyren är jag på LA-nivå typ och i hoppningen...
Svar
12
· Visningar
2 113
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat