Skillnad på isis och "vanlig" ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tjalfe

Jag har länge funderat över det här men aldrig fått ett vettigt svar så nu tänkte jag testa här.
Man ser ofta och hör ofta om både långa och tunga personer som rider islandshästar i både b, c och d -ponny storlek. Även fast fötterna hänger nere vid knäna på hästen och ryttarens överkropp och lång till hästens storlek. Dom både tävlas och hobbyrids.

Sen tittar man på den "vanliga" ridningen. Där kan det bli ett j*vla liv om någon som är liiiite för lång eller för tung sätter sig på en ponny även fast den är välmusklad och i kondition. Många vanliga ponnier ser ju ut att vara byggda på samma sätt som en isis, man ser ingen större skillnad(?).

Så vad kommer det säg egentligen att folk räknar med att islandshästar kan bära mer än vanliga ridponnier i samma storlek/grovlek?

Är själv ponnyryttare och har fått snea blickar på mig för att jag rider c-ponny när jag är över 18år och 163cm lång. Hade han varit en isis hade inte ens någon reagerat om min kille på 187cm hade ridit på honom...

Varför?

Ursäktar om det redan finns liknande tråd.

Sv: Skillnad på isis och "vanlig" ponny?

Om vi säger så här, använd sökmotorn så hittar du hur mycket som helst av trådar i samma ämne. Då kan du få ditt svar på frågan.

Är bara det att jag inte kan komma på vad jag ska använda för ord när jag söker....:confused:

Om du öppnar Ridning så finns det en tråd längst upp som innehåller det mesta om vikt, längd m.m.

Sökordstips: storlek på ryttare, vikt på ryttare, fördomar om vikt, viktbärande, myter om ...

Det borde ge några resultat. Lycka till.

Ja det vet jag mycket väl. Har skrivit mycket där i. Men den handlar ju inte om det här. Jag vill inte ha reda på vad en ponny eller islandshäst kan bära. Utan VARFÖR en islandshäst kan bära mer än en vanlig ponny.

Jag är tämligen säker på att en islandshäst faktiskt inte kan bära mer än en annan hästras i samma storlek. Men då måste man i begreppet storlek väga in grovlek, kroppsbyggnad etc. och inte stirra sig blind på höjden / kategoriindelningen, som jag tycker att många ponny- och storhästryttare gör. De flesta ponnyer av ridponnytyp jag sett har varit betydligt ädlare och "klenare" än en genomsnittlig islandshäst, och då klarar de förstås inte att bära lika mycket.

Sedan tror jag också att man i ridhäst-/ponnyvärlden är aningen överförsiktig vad gäller hur mycket en häst/ponny kan bära. Jag tror helt enkelt att en häst/ponny i god kondition kanske klarar mer än många tror...

Men det finns nog också en viss övertro på hur viktbärande islandshästar är. Jag tycker helt klart att man skall fundera på om man verkligen skall rida islandshäst om man väger mer än vad som kan anses vara "normalviktigt" för en "normalstor" vuxen (tänker ffa på 90kg och uppåt). Och så beror det ju på den enskilda hästen också - det är rätt stor individuell skillnad på islandshästarna!

Jag håller med dig.

Det jag tänker främst på är min egen ponny. En connemara. Stor C. Ganska grov men inte så gammal än så han kommer nog bli grövre med tiden. Nu får jag ofta höra att "jag är på gränsen till för lång" och sånna grejer. Men om det hade stått islandshäst i hans papper så hade ingen sagt något även fast jag varit 20cm längre och 20kg tyngre och även fast ponnyn haft samma kroppsbyggnad som nu.

För längesen har jag för mig att jag läste en liknande tråd, där frågan var densamma.
Jag läste då också svaret, att islandshästars benmärg och benuppbyggnad på något sätt skillde sig från en ponnys.

Nu är det här bara småa delar av vad jag minns, så jag är inte riktigt säker på det.

Hmm, vad jag har hört är dem mer viktbärande. Så handlar det om balans. Men jag tror även att det finns en baktanke bakom det, och det är nog att en "vanlig" ponny är en hopphäst (det behöver ju inte vara så, men alla blir ändå dragna över samma kant). En islandshäst är bara en gångarts häst, så folk är nog mer oroliga att man hoppa med hästen om man nu är så stor, även ifall man inte gör det, så blir det ett sådannt tänkande :cool:

Islandshästen är grövre. O de exemplar som är små o ädla rids ju oftast inte av stora vuxna. Min unghäst tillhör den mindre typen, nu har hon byggt rejält med muskler o stabilitet men jag begränsar min sambos riding på henne, max 30-40min på hennes rygg -han väger 80-85kg. Han köpte en egen häst som var större o mer viktbärande istället :D

Jag umgås i princip inget med vanliga hästar längre. Men grannen har en ponny i islandshästhöjd, lika hög som min unghäst men så tunn! Inte hullmässigt nu utan i benstommen, små ädla tandpetarben o tunn över bogar o hals. Den hade jag inte velat sitta på, det är en typisk barnponny o jag kan förstå varför man i ponnyvärlden är så fixerad av längd/storlek på ryttare i fh till hästen. Det är verkligen skillnad i kapacitet för att bära!

Men så har ett stall längre bort en ponny oxå i islandshäststorlek, han är betydligt grövre och rids ibland av en vuxen kille- kanske 60-70kg, 1.70cm. Det ser inte mer konstigt ut än på en islänning, annat än exteriören då med lång spagettihals :D

Jag tycker allt att det finns ponnier som är grövre än islandshästar med.

KL
Jag har för mig att jag läste en gång om att islandshästar har mindre märg och mer "ben" i sitt skelett,vilket skulle göra dom starkare och hållbarare. Stämmer det?

Jag har för mig att jag läste en gång om att islandshästar har mindre märg och mer "ben" i sitt skelett,vilket skulle göra dom starkare och hållbarare. Stämmer det?

Jag har också "hört" det (dvs obekräftad källa....). Vet inte om det stämmer eller ens om det spelar någon roll om det stämmer. Jag menar att en häst som bär för tungt bryter ju inte benen i första hand, utan den får förslitningsskador som t.ex. kotledsinflammation. Och det lär den ju få oavsett hur massivt och starkt själva skelettet är....

Och då kan dom säkerligen bära lika mycket som eller mer än islandshästar också!

Om vi säger så här, shettisen användes som gruvhäst. Kunde få bära upp till ett par 100 kilo i sämsta fall. Diskussionen om huruvida islandshästen är viktbärande eller inte torde vara oviktigt bara därfär det, istället skulle man fråga sig om andra raser faktiskt är mer viktbärande eller är det människan som satt gränsen som vanligt?

När det gäller islandshästens ursprungsland så är det tvärtom mot Sverige, här är det en ren manssport och män väger inte alltid 50 kg. Till trots så drabbas sällan hästen av förslitningsproblem av den graden som den gör hos oss, fundera på det ni hur det kommer sig att lättviktar kvinnor sliter ut hästen snabbare är tyngre män.;):angel:

Läste för ett antal år sedan en artikel i Eidfaxi (isländsk hästtidning) där man studerat muskler på hästar. Man hade jämfört islänningar med quarterhästar har jag för mig.

Det finns två olika typer av muskler tydligen, uthålliga och snabba, islänningen hade mer muskelmassa av den uthålliga varianten. De hade också mer fett insprängt i muskeln vilket gör att musklerna inte får slut på näring lika fort.

Om det kan ge nån ledtråd till varför en islänning orkar när inte en welsh cob gör det är väl osäkert, såg aldrig nån uppföljning på den studien eller läst om den någon annanstans.

Men generellt så tror jag att ponnyer med "arbetar-ursprung" Fjord, Shettis, welsh cob, orkar mer än vi låter dem släpa. Sen betyder inte det att jag skulle låta nån på hundra kilo rida någon av mina små älsklingar en längre stund...

Det är inte någon skillnad alls att rida en Islandhäst eller en connemara på 140 cm som vuxen.

Det som avgör om en liten häst(ponny) kan bära vuxna ryttare är inte rasen i sig utan hur den är byggd.
En kompakt häst med korta ben och kort rygg klarar helt enkelt av mer vikt än en häst som är ädel, lång rygg och långa smala ben.

Islänningen håller på att delas in i 2 olika grupper även fasten man inte alla gånger vill erkänna det.
Den nyare modellen den såkallad sportmodellen med lite längre kropp/rygg, längre ben och ibland extremt ädla kropp gör att rasen tappar sin viktiga egenskap att bära vuxna lite tyngre ryttare.

Men den kraftigare modellen finns än så länge kvar vilket jag tycker är oerhört viktigt att vi behåller kvar.

Jag har ridit en gonitponny som var kort och kompakt gick hur bra som helst. Red en kraftig new Forest som 15 åring(dock lika lång då som jag är idag dvs 175 cm )och det gick alleles utmärkt.

Sen att de kan se lustigt ut med långa ryttare på små häsatr men de har ju inge med vikten att göra.. en människa kan ju vara 180 och väga 60 kilo medans en annan människa kan väga 200 och vara 150 cm lång

Det har alltid funnits ädlare och grövre islandshästar.
Jag kan inte säga att jag tycker att det är någonslags 50/50 numera på ädel vs. grov. Det varierar, so mdet alltid gjort, beroende på vad man ska ha sin häst till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
A
Ridning Jag har ridit i ganska många år. Inte tävlat eftersom jag inte har det intresset, men i dressyren är jag på LA-nivå typ och i hoppningen...
Svar
12
· Visningar
2 113
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat