Skillnad på hackad och pelleterad lucern?

Sv: Skillnad på hackad och pelleterad lucern?

Det är rätt, enligt mig, stora mängder jag pratar om, vet inte i kilo men närmare kanske 1.5 liter :)
Jag tvivlar minst lika mycket.
Har själv haft en häst som ätit 7 kg lusernpellets/natt (en transportkrubba full som nattamat) i ett par månaders tid och utan minsta lilla antydan tuill sjukdom.

Sen ve jag inte hur veterinären tänkte att matsmältningen fungerar. Det är inte så att lusern kan svälla obegränsat, utan det återtar det vatten som torkats bort och sen blir det inte större.
Det är dessutom så att hästen är en grovtarmsjäsare, vilket alltså innebär att maten processas genom jäsning. Så att 1½ liter lusernpellets (ca 1 kg) skulle svälla så mycket i tarmen att hästen blir sjuk av det - i min värld är det otänkbart och möjligen något veterinären sa för att hitta en orsak istället för att säga att h*n inte vet...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama