Skillnad mellan varven

Ranger

Trådstartare
Den senaste månaden har jag fört minnesanteckningar från ridlektionerna. En sak som slår mig är att oavsett häst så fungerar vänster varv sämre än höger. Hittade till och med ett Bukeinlägg från september -07 där jag skrev om galoppfattning i höger respektive vänster varv. På volterna märks det tydligast.

Kan det bero på att jag är starkare i höger sida och skjuter över mig själv lite mer på vänster sittben? I vänster varv blir det ju då "dubbel" vikt på det sittbenet. Eller är jag helt enkelt sned? Jag ska boka in ett besök hos företagshälsovården för att kolla rygg och höfter.

Sv: Skillnad mellan varven

Svårt att säga exakt vad det beror på utan att ha sett dig rida, men kan ju finnas många förklaringar. Många människor är sneda i kroppen på något sätt. Jag själv slappnar inte av tillräckligt i höger ljumske vilket gör att hela sitsen förändras för att nämna något.

Hej! Det ÄR skillnad mellan varven. På vissa hästar märks det tydligare och det blir därför svårare för den ovane ryttaren att rida "rakt". Du är nog inte sneare än någon annan. Däremot kan man rakrikta hästen mer och då blir skillnaden mellan varven mindre.

Lycka till!
Mvh Michaela

Kan det bero på att jag är starkare i höger sida och skjuter över mig själv lite mer på vänster sittben? I vänster varv blir det ju då "dubbel" vikt på det sittbenet. Eller är jag helt enkelt sned? Jag ska boka in ett besök hos företagshälsovården för att kolla rygg och höfter.

Jag skulle faktiskt sätta en peng på att det är "ditt" fel. ;)
Alla är mer eller mindre sneda, och alla är starkare i ena sidan.

Känn efter (och titta i speglar) hur du belastar fötterna när du går, om det är lika tryck på sittbenen när du sitter på en stol, om du går med höfterna raka eller lite vridna, om skulderbladen hamnar på precis samma höjd etc etc.
När man börjar gå in på de små, små detaljerna i kroppen, känner man sig plötsligt som en Picasso-målning - helt sned och vind.;)

Men börjar man tänka på det så märker man plötsligt att hästen inte alls är så sned som man tror. :idea:

Så det är väl en bra börja att gå till någon (osteopat tex ) och kolla hur du ser ut egentligen.

Lycka till!

Tack för alla råd och kommentarer! :)

Lustigt nog märktes det ingen skillnad mellan varven på lektionen igår. Funderar på om det kan vara så att hästens och mina svaga respektive starka sidor vägde upp för varandra och skapade balans.

Det beror ju lite på vad du menar med sämre. De flesta hästar är ju vänsterhänta (eller vänsterhovade) , så även din tydligen.

Det behöver ju inte betyda så mycket, rid och var glad och fortsätt rida för tränare.

Svårt att säga exakt vad det beror på utan att ha sett dig rida, men kan ju finnas många förklaringar. Många människor är sneda i kroppen på något sätt. Jag själv slappnar inte av tillräckligt i höger ljumske vilket gör att hela sitsen förändras för att nämna något.

DET problemet har jag också (i galopp) Hur gör du för att träna bort detta? tips på stretch/uppmjukning eller annat uppskattas!

antar att du är högerhänt?

Jag är vänsterhänt o har alltid haft svårare för högervarv efter det känns lite bakvänt. Men på Flash märks ingen skillnad alls mellan varven, han är extremt liksidig o har tvingat mig att oxå bli det.

Jag "vet" att min häst är ojämn, går sämre i ena varvet oavsett ryttare (inget extremt, men min tränare är såpass rak och erfaren att jag litar på hennes ord, och kanske ffa eftersom den visar det redan från marken), den flyttar mig i sadeln så min snea sits blir ännu värre.
Vet ju med mig att jag inte är helt rakriktad, men det märks desto mer när det inte räcker att rätta till de där smådetaljerna som man själv gör utan först måste "flytta tillbaka" hästen.
Ffa i vänster eftersom det är det varv hästen har svårast att böja sig åt, positionerar jag inte först hästen så sitter jag och lutar mer och mer utåt om jag inte tokspänner mig istället för att sitta kvar! :p

De korrigeringar i min egen sits jag tycker hjälper är bl a: sitta mer på vänster sittben och flytta bak det sittbenet/höften. Räta upp ryggen åt vänster (blir lätt överdriven böj åt höger i ryggraden i vänstervarvet) och försöka flytta fram höger skulderblad i förhållande till vänster. Om jag tänker på det OCH försöker få hästen jobba jämnt så den slutar flytta mig så brukar det fungera bra.

Det behöver ju inte betyda så mycket, rid och var glad och fortsätt rida för tränare.
Bra råd! :)

Till övriga som svarat så stämmer det att jag är högerhänt. Jag märkte obalansen väldigt tydligt häromdagen när jag blev longerad. I vänster varv kände jag hela tiden att jag höll på att tappa balansen och att jag använde knäna för att inte tippa över. I höger varv satt jag som formgjuten i sadeln.

Jag ska prova att sitta över aningen mer på det sittben som lättar i vänstervarvet. I början kommer det säkert att kännas snett men för hästen bör det ju bli att jag hamnar mer rakt över.

Tips: försök hitta en "läromästare" att rida, i det här fallet en häst som är extremt känslig för sitsen.

Min tränare hade en sån, som bara ostkrokade sig fram eller t o m stannade och vägrade röra sig om ryttaren satt fel! :p Och numera har jag själv en sån där inget funkar om man själv inte sitter "rätt", eller rättare sagt där man direkt får feedback även på små ändringar, kan vara skillnaden mellan kanon och pannkaka.

Alla har vi våra snedheter, även hästarna, visst är det kanon att försöka göra sig så rak och rörlig som möjligt, och hästen likaså, men en viss grad får man ändå "acceptera" och jobba utifrån. Uppenbarligen går det att lyckas ändå med tanke på hur många procent av oss människor som t ex har låsning i SI-leden (och även hästarna) men ändå rätt många som lyckas hyfsat bra utifrån det.

Tips: försök hitta en "läromästare" att rida, i det här fallet en häst som är extremt känslig för sitsen.
Min tränares häst är ganska känsligt för sitsen. Inte så att hon vägrar gå fram men hon tolkar gärna min snedhet som en vikthjälp. Fullt rimligt ur hennes synvinkel :)

Perfekt! :)
Då är det bara att försöka få rida den några gånger och vilt experimentera med att rätta till sitsen! Utan att kompensera en massa med dom andra hjälperna, hellre att det känns skitkasst när man inte sitter rätt och blir en tydlig skillnad när man lyckats rätta till det.

antar att du är högerhänt?

Jag är vänsterhänt o har alltid haft svårare för högervarv efter det känns lite bakvänt. Men på Flash märks ingen skillnad alls mellan varven, han är extremt liksidig o har tvingat mig att oxå bli det.

Det behöver inte hänga ihop med det. Jag är högerhänt och har lättare för vänster varv.

Låter som en plan! :) Eftersom det är hos en privat tränare kan jag själv komma med önskemål om vad jag vill träna på. Det är lite svårare på ridskolan. Hitills har jag ridit tränarens vackra vita pålla alla gångerna.

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 776
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 237
Hästvård Jag har en 5-åring som inte känns helt ren och jag tror att det kommer bakifrån. Trots lång tid som hästägare har jag dock lite...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: krusmynta
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama