Sv: Skillnad mellan steriliserad tik och kastrerad hane?
Både hanar och tikar kan gå upp i vikt. Min kastrerade tik, som nu är 11 år, har dock samma matchvikt nu som när hon opererades vid tre års ålder så det måste inte bli så om man är medveten om risken. Tikar kan även bli inkontinenta men det är inget som drabbat min tik. De som blir det kan ofta medicineras till att hålla tätt. Rent mentalt har jag inte märkt någon större skillnad på min tik. Möjligen att hon, från att ha varit ganska "mesig" med andra hundar nu tar för sig lite mer, men det kan ju även ha med åldern att göra och hade kanske hänt ändå. Hon är dock fortfarande väldigt snäll så länge andra hundar är snälla mot henne. Min personliga uppfattning är att de håller sig "unga" och fräscha längre när de är kastrerade. Dock inget jag har något vetenskapligt belägg för. De som kastrerar äldre tikar brukar ofta säga att de blir piggare och "valpigare", men då är det ju ofta en livmoderinflammation som är anledningen och den kan ju ha legat och grott ett tag och därmed sänkt aktivitetsnivån på hunden.
Vad det gäller hanar har jag ingen egen erfarenhet men det uppenbara är ju att de får ett minskat intresse för löptikar. Hanhundsaggresivitet kan ju också minska om det inte blivit ett alltför djupt rotat beteende.
Att kastera en tik är dock ett mycket större, och därmed mer riskfyllt, ingrepp än att kastrera en hane. Min egen tik drabbades av komplikationer, som var nära att kosta henne livet, efter operationen. Det är inte helt ovanligt även om de flesta operationer går bra.
Pga det större ingreppet är ju också konvalecensen längre på en tik. En månads "vila" brukar nog rekommenderas. Vad det gäller hanar vet jag inte, men jag kan tänka mig att det handlar om 10-14 dagar, dvs tills stygnen är borttagna.