Skillnad mellan steriliserad tik och kastrerad hane?

Tigertofflan

Trådstartare
En tik och en hanhund, vilken går igenom den största personlighetsförändringen generellt, när de steriliseras/kastreras?
Finns det några nackdelar med att kastrera/sterilisera? Har hört om viktuppgång (gäller det även tikar?), men i övrigt?

Sv: Skillnad mellan steriliserad tik och kastrerad hane?

kan inte svara på din fråga, men känner mig lite petig. vid en kastrering opereras könskörtlarna bort ut ur kroppen, en sterilisering innebär att könskörtlarna "kopplas bort" från fortplantningssystemet, men de är fortfarande kvar i kroppen och utsöndrar fortfarande hormoner, precis som innan.
jag hoppas att någon annan kan ge dig bra svar angående din fråga :)

Både hanar och tikar kan gå upp i vikt. Min kastrerade tik, som nu är 11 år, har dock samma matchvikt nu som när hon opererades vid tre års ålder så det måste inte bli så om man är medveten om risken. Tikar kan även bli inkontinenta men det är inget som drabbat min tik. De som blir det kan ofta medicineras till att hålla tätt. Rent mentalt har jag inte märkt någon större skillnad på min tik. Möjligen att hon, från att ha varit ganska "mesig" med andra hundar nu tar för sig lite mer, men det kan ju även ha med åldern att göra och hade kanske hänt ändå. Hon är dock fortfarande väldigt snäll så länge andra hundar är snälla mot henne. Min personliga uppfattning är att de håller sig "unga" och fräscha längre när de är kastrerade. Dock inget jag har något vetenskapligt belägg för. De som kastrerar äldre tikar brukar ofta säga att de blir piggare och "valpigare", men då är det ju ofta en livmoderinflammation som är anledningen och den kan ju ha legat och grott ett tag och därmed sänkt aktivitetsnivån på hunden.

Vad det gäller hanar har jag ingen egen erfarenhet men det uppenbara är ju att de får ett minskat intresse för löptikar. Hanhundsaggresivitet kan ju också minska om det inte blivit ett alltför djupt rotat beteende.

Att kastera en tik är dock ett mycket större, och därmed mer riskfyllt, ingrepp än att kastrera en hane. Min egen tik drabbades av komplikationer, som var nära att kosta henne livet, efter operationen. Det är inte helt ovanligt även om de flesta operationer går bra.

Pga det större ingreppet är ju också konvalecensen längre på en tik. En månads "vila" brukar nog rekommenderas. Vad det gäller hanar vet jag inte, men jag kan tänka mig att det handlar om 10-14 dagar, dvs tills stygnen är borttagna.

Oj! My bad! Jag har uppfattat det tvärtom, att när man steriliserar en tik så plockar man ut rubbet och när densamme kastreras så knpisar man bara. Dåligt påläst. Och på tal om, tack vallhund för länkarna! Ska läsa igenom dem imorgon när hjärnan är lite piggare :)
Lizah: Tack också du för ditt svar!

Följdfråga: Finns det för och nackdelar med att kastrera sent eller tidigt (typ strax efter könsmognaden mot 3-4 år eller äldre)? Eventuell rotning av mindre önskvärda egenskaper (hanhundsaggressivitet etc.) åsidosatt.

För tikar kastrerar man så tidigt som möjligt om man vill minimera riskerna för juvertumörer, o andra sidan verkar det finnas fördelar med att bevara tikar intakta, se länken om Rottisars livslängd.

För hanhundar så minimeras risken för framtida prostataproblem vid kastrering, o andra sidan ökar riskerna betydligt för att utveckla en riktigt elak form av prostatacancer.

Mer om riskerna hittar du i länken från naiaonline.org

Narkos o operation är inte riskfritt o för tikar blir risken större eftersom det innebär en stor bukoperation.
På Blå Stjärnan i Gtb har man börjat använda en ny titthålskirurgi där man bara tar bort äggstockarna, med samma effekt som vid en riktig kastrering, utan hormonproduktion så är risken för livmoderinflammation minimal.

På Blå Stjärnan i Gtb har man börjat använda en ny titthålskirurgi där man bara tar bort äggstockarna, med samma effekt som vid en riktig kastrering, utan hormonproduktion så är risken för livmoderinflammation minimal.

Mycket intressant! Har inte hört talas om detta, men om jag skulle skaffa en tik till (vilket iofs inte är tanken) och funderar på kastering så är ju detta helt klart något att ta i beaktande. Gbg är ju nära, och med tanke på att det höll på att gå riktigt illa med min nuvarande tik i samband med operationen skulle jag dra mig oerhört för att göra det på en annan hund.

Jag har precis kastrerat min tik (6 år gammal) och ångrar det inte ett dugg. Det känns som att precis allt har blivit bättre!

Nu var hon inte problematisk från början på så vis, jag har bara märkt att det tillkommit positiva egenskaper av kastreringen.

Har läst igenom länkarna nu, tack igen för dem! :bow: Jag lärde mig mycket nytt. Jag har alltid sett på kastrering av hundar som något man ska göra, faktan här var för mig helt omvälvande.

Jag har en av varje, och jag har inte märkt någon direkt personlighetsförändring på någon av dem. Tiken (kastrerades som gammal pga pyo) har blivit jämnare i humöret eftersom hon slipper löp och skendräktighet medan hanen (kastrerad vid 1½ års ålder av "bekvämlighetsskäl") var samma glada hund både före och efter. Dock har pälsen förändrats så att de fäller konstant, istället för 2 ggr om året.

Som jag ser det är riskerna så små att jag inte hade tvekat att göra om det. Risken att söva en ung och frisk hund är mycket liten. Sannolikheten att den dör i en trafikolycka under transporten dit och hem känns nästan större? De hundar som man överväger att kastrera får oftast en mycket bättre livskvalitet efteråt.

Ang artiklarna så tar jag dem med en nypa salt. Den första presenterar inga vetenskapliga fakta, utan det är enbart tyckande och tänkande från en veterinär (?). När det gäller Rottweiler så är det en av riskraserna när det gäller pyo. De utvecklar oftare livmoderinflammation än andra hundar. En god anledning att kastrera medan hunden är frisk! När det gäller den sista så har jag aldrig hört talas om att man kastrerar före 1 års ålder i Sverige.

Har en tik som kastrerades vid tidig ålder, lite viktuppgång men inte farligt. Kastrerade min omplaceringstik i vintras och hon är 8 år, ingen viktuppgång och mindre aggressivitet, hon hade ordentliga humörsvängningar innan och var hela tiden på den andra tiken och skulle uppvakta henne, med missnöje och slagsmål som följd. Nu är allt mycket stabilare.

En bekant hade en kastrerad hanhund (av medicinska skäl) och en okastrerad, blev en hel del tjafs så han kastrerade den andra med, det blev bättre om än inte helt bra.

Jag har en rottistik som kastrerades vid 4 års ålder pga ep - ingen förändring i humör, ingen viktuppgång.
En rhodesiantik som kasterades vid 6 års ålder pga pyo - blev mycket piggar men hon hade nog haft problem med pyo rätt länge, moderat viktuppgång.
Innan dess hade jag en rottishanne som kastrerades vid 3,5 års ålder pga hanhundsaggressivitet - det blev inte bättre utan tvärtom upplevde jag att han blev osäker i alla situationer istället.

Har både en kastrerad hane och kastrerad tik. Tiken var kastrerad innan hon kom till mig så kan egentligen inte uttala mig om några förändringar men hon har ett jämt och trevligt temperament. Är inte särskilt intresserad av andra hundar men kommer överens med alla. Något ängslig i nya situationer med mycket människor men det hör snarare till hennes personlighet än är en biverkning av kastreringen.

Hanen är en Rottweiler/Amstaffmix som kastrerades för att i första hand se till att han inte bidrog till mer skitavel på Amstaffblandningar och i andra hand för att det förhoppningsvis skulle hjälpa mot hans fixering vid tikar. Han blev helt enkelt väldigt stressad och blockerad när vi möte tikar, detta oavsett om de löpte eller inte vilket var väldigt synd helst eftersom det var svårt att hitta hundar han kunde leka med.

Efter kastreringen blev han lyckligtvis mycket bättre, i dagsläget är det inte ens intressant med tikar som löper vilket dessutom är bra när man passar andra hundar. Han har fortfarande svårt att komma överens med de flesta andra hanhundar men det trodde jag inte heller skulle förändras. Han är dock inte mer osäker, tvärtom är det inga av hans problem som förvärrats. En positiv biverkning är att han slutat försöka markera revir på människor.

De 30-tal andra kastrerade tikar och hanar jag träffat på har inte heller haft några problem av sin kastrering (ännu, de flesta är ju som sagt i livet).

Har läst igenom länkarna nu, tack igen för dem! :bow: Jag lärde mig mycket nytt. Jag har alltid sett på kastrering av hundar som något man ska göra, faktan här var för mig helt omvälvande.
Man måste ta hänsyn till att forskningen kring detta ligger i sin vagga o mycket finns kvar att lära, dock anser jag att det är viktigt att man inte kastrerar hundar av ren slentrian, utan att man tar ställning i varje enskilt fall utifrån den individ man vill kastrera.
O ffa inser att det inte är riskfritt.

Jag minns inte om inkontinens hos tikar tagits upp, det finns mediciner som hjälper mot det, t ex Rinomar/Rinexin, o andra sidan finns det kastrerade tikar där medicinerna inte hjälper öht, en tik jag kände togs bort efter något år då hennes livskvalitet inte längre var acceptabel.

Jag har precis kastrerat min tik (6 år gammal) och ångrar det inte ett dugg. Det känns som att precis allt har blivit bättre!

Nu var hon inte problematisk från början på så vis, jag har bara märkt att det tillkommit positiva egenskaper av kastreringen.

Utveckla gärna, vad har du märkt? Rådan kastrerades i tisdags!

Jag minns inte om inkontinens hos tikar tagits upp, det finns mediciner som hjälper mot det, t ex Rinomar/Rinexin, o andra sidan finns det kastrerade tikar där medicinerna inte hjälper öht, en tik jag kände togs bort efter något år då hennes livskvalitet inte längre var acceptabel.

Inte bara hos tikar... även om det är vanligare. Min hane har fått inkontinensproblem sedan han kastrerades, och av det jag läst så är det någonstans kring 1-10% av hanarna drabbas, främst små raser. Det finns ju medicin (samma som för tikarna?) men jag läste någonstans att den kan ge hjärtproblem istället. Jag har inte kollat upp det mer noggrant då problemet inte känns tillräckligt stort för att det ska vara aktuellt med medicin i vårt fall, att han kissar i sängen typ var tredje vecka går att leva med.

I övrigt ser jag bara fördelar med kastreringen.

"När det gäller den sista så har jag aldrig hört talas om att man kastrerar före 1 års ålder i Sverige."

Men vi har tid för att kastrera våran 6-månaders Amstaff nästa vecka:crazy:

Ingen fara, hos tikarna är det till fördel att kastrera runt 6 månader (innan första löp) då tumörrisken minskar väldigt mycket :)

KL
Detta är en väldigt intressant tråd för mig som har en ettårig hane vars ena testikel inte har trillat ner och inte heller kommer att göra det. Den sitter uppe i ljumsken. Vet. har talat om att risken för testikelcancer öker eftersom stenen ligger för varmt där uppe. Hanen, en mops, är gudasnäll mot allt levande och har aldrig visat någon som helst agression mot hanhundar. Däremot är han väldigt fixerad vid tikar, vare sig de löper eller inte. Jag upplever att detta kan vara jobbigt för honom, särskilt som det finns väldigt många hundar häromkring. Han kan aldrig leka med en tik utan sitter som klistrad vid rumpan.

Att stenen ni ljumsken ska bort är nog givet, med tanke på cancerrisken. Frågan är om vi ska spara den andra, eller om vi ska ta den också. Å ena sidan tänker jag att de kan ge honom högre livskvalitet eftersom han slipper stressa efter tikar och kan vara glad och leka i stället. Å andra sidan är jag rädd för att han ska tappa en del av sin fantastiska energi. Mopsar har en tendens att "gubba till sig" när de blir medelålders, och jag vill inte öka risken. Detta är svårt helt enkelt. Vi har bestämt oss för att prova kemisk kastrering en tid för att se hur han reagerar. Har någon erfarenheter av det?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka