Skillnad mellan longera och rida på volt?

H

Helena_R

Rider en fd. travare och har fått tips om att rida i stora cirklar då han ofta är väldigt tressig och vill rusa rätt fram. Ju mer jag drar i tyglarna desto starkare blir han och stränar emot. Märker att han blir något lugnare då jag går ut på stora cirklar åt båda hållen då han blir som hetast. Men ganska snart igen hetsar han upp sig och drar iväg på raksträckorna då jag lämnat volterna.

Tänkte om jag har någon nytta av att longera honom eller om det är bättre jag fortsätter rida i cirklar?

Har under en tid skrittat honom i grimmskaft och upptäckt att han är väldigt kontaktsöknade, ofta "hänger" på mig och jag är tvungen att leda honom bort från mig väldigt mycket, och promenerar på väääldigt fort så jag gärna blir hängandes efter. Men är dock INTE "tung/stark" med huvudet utan kräver väldigt lätt pusch med grimmskaftet för att vika åt sidan. Hoppas jag gjorde med något förstådd! Fått tanken om att han lyssnar bättre på bettlöst än med bett!?

Han har dock svårt att lyssna på mig då jag ger tryck för att visa att jag vill ha honom en bit ifrån.

Undrar här hur jag ska göra för att dels få honom lugnare vid ridning, samt hur jag kan få bättre kontroll på honom vid markarbete?
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Spontant får jag känslan, baserat på det du skrivit så här långt, att hästen inte har balans. Dessutom verkar det som om hästen inte förstår vad du vill...och utan balans blir det jobbigt och så försöker den springa ifrån det hela.

Backa några steg, jobba från marken och visa tygeltagen och form. Bara skritt i början tills balansen sitter, då kommer hästen att orka hålla igen tempot. Bli säkrare på vad du vill o.s.v. När du sen sitter upp gör du samma sak i skritt. Inte trava förrän du känner att hästen fattar, orkar och vill i skritt. När det känns stabilt går du vidare.

Att från marken lära hästen både tygeltagen, att ge efter för tryck, sidförande, stopp och back ger den lite mer trygghet innan du begär det uppsuttet. Det tar lite tid men ett bra grundarbete är guld värt ;)
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Jag håller med dig i det du säger!

Men vill även tillägga att en travare är inlärd att springa fort och rätt fram, och har även det i sig när den rids. Så hur gör jag för att vänja honom av med det tänket, och att få honom att lyssna på mig då jag ber honom gå i skritt?

Har ridit honom i lite mer än ett halvt år nu och han börjar mer och mer att lugna ner sig, men hans grunder fårn travet sitter i och tar ändå över.

Just här jag undrar om jag kan ha hjälp av longering? För att få honom att börja "tänka" mer och även öva upp balansen?!
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Du backar och börjar om, visar hästen från marken vad det är du vill samt stärker hästens balans. Hästen kommer inte att lugna sig förrän den blir säker i uppgiften, fattar och orkar göra det den förväntas göra.

Ren longering riskerar att ge skador eftersom travare ofta snubblar iväg och försöker springa ifrån. Jag har jobbat med en del travare och de få gånger jag använt longering för att sätta kommandona från marken har jag använt dubbla longerlinor för volten blir för jobbig med enbart en lina. Löslongering är också ett sätt då hästen bara har sig själv att jobba med och det kan stärka balansen MEN, det kan bli tokigt om hästen försöker springa ifrån och tempot blir för högt.

Istället har jag valt att använda långa tyglar + en lina. Går intill hästen och visar tygeltagen, när hästen inte orkar släpper jag ut den lite på volten och tar sen in den igen och så fortsätter vi med tyglarna. En form av tömkörning fast med kortare töm, alltså och jag går nära hästen. Linan har jag då fäst i en repgrimma för att den på intet sätt ska påverka munnen. Fördelen med att jobba så är att man kan jobba mer rakspår och variera volt/rakt och böjningar.

Ridning går utmärkt och jag började alltid med att skritta ut och använda skogen till att runda trän samt lära hästen lyfta benen. Det stärker balans och styrka. Tog aldrig i bägge tyglarna samtidigt utan jobbade en sida i taget. Så fort hästen svarade och gav efter släppte jag ut den helt.

Det är ett rejält projekt att få en travare till att bli bra som ridhäst och det måste få ta tid. Jobba flera korta pass, så fort den lyssnar och försöker göra rätt så avsluta och låt den vila en stund, tänka över vad som händer.
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Har han gått på travet så är det ju det här han har lärt sig, att springa rakt fram och att göra det fort. Du får ha tålamod och skola om honom. Var bestämd med att du inte vill ha honom i famnen när ni är ute och går. Öva följa-john med honom, dvs. han går efter dig och stannar när du stannar. Be honom backa om han kommer för nära.
Slalom mellan koner/träd är bra på flera sätt. Bygg upp hans muskler och ta allting i lugn takt! :)

Kör du honom själv? Testat att tömköra?
Hur reagerar han om du tar in honom på en mindre volt?
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Jag har goda erfarenheter av att jobba med något som heter crayzy-horse-teqnique på travare och andra hästar som har lite bråttom. Har skrivit om det ganska utförligt i andra trådar. Pm:a om du inte hittar det så ska jag hjälpa dig. Det går ut på att lära hästen ta det lugnt på rakspår genom att jobba den på volt.

Jag skulle rekommendera dig att i markarbetet jobba med din häst att han ska gå självständigt. Dvs respektera ditt utrymme och inte hänga på dig. Var stenhård på att du ska ha luft mellan dig o hästen i alla lägen. Hoppas nu att jag förstod ditt problem rätt :-) Jag brukar vifta lite med grimskaftet över axeln för att få hästen att inte komma för nära, de lär sig oerhört fort. Var dock noga med att inte råka smälla till hästen, det behövs typ aldrig. Sedan är det lättare att fortsätta jobba. Kämpa på och lycka till!
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Du har fått bra svar! Men vill vara nämna att många heta travhästar som jag kört och ridit har blivit bättre på skumgummibett, vet inte om det är för att dom känner att "nu kan det inte bli lika obehagligt" men en häst som pullar mycket brukar få utstå hårda bett så jag har upplevt mer än en gång att det verkar lite psykiskt.
Lycka till!
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

*kl*

Du har fått bra råd, men vill tillägga att travare är lärda att ta stöd i bettet, så rid mycket med vikten och ha lite längre tyglar och ställ den även på raka spår.
Börja i skritt och lär hästen lyssna.

Travare är i regel inte heta, hetsen kommer ofta av att de inte förstår och då springer de som de lärt sig.
Du måste börja om och lära hästen vad du vill den ska göra.

När du kommer till volt i trav, rid 8or och låt den aldrig dra iväg.

Hästen har lärt sig att volt betyder starta ;)
Jag brukar börja med volt, halt, byta varv, halt, byta varv osv.
Jag rider tävlingstravare och ingen av dem är het när jag rider.

Bomull i öronen kan vara ett tips i början.
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Tack för alla tipsen!

Köpte mig en halsförlängare för några månader sedan som jag använt lite grann. Då jag enbart går promenader med honom nu i grimmskaft pga hosta, så har jag inte använt någon utrustning alls. Men när han blir bättre, ska jag då använda halsförlängaren igen och börja markarbeta honom i volter, kan det då vara ide att skaffa longerlina och jobba i enbart skritt?

Kommer sitta upp också såklart, men vill jobba mycket på att få honom lugnare innan jag rider igång honom igen.

Har ett gummibett som jag även ska testa.

Tack än en gång för alla jättebra svar! Ni har förstått mig och jag ska testa alla de saker ni gett förslag på! :)
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

Jag skulle rekommendera tömkörning istället för longering, då du under tömkörning kan arbeta hästen mer och det sliter inte så som longering gör.
Och så kan du ju variera med att gå på rakt spår, åttvolter osv.
Jag har svårt att få mina hästar att gå i vettig form under longering, men när de tömkörs så samlar de ihop sig mycket bättre :)
 
Sv: Skillnad mellan longera och rida på volt?

nån nämde tussar i öronen (varför tänkte inte jag på det?) bra ide! och om inte gummibettet fungerar så kolla efter skummgummibett ser ut som en svampkorv :D hästarna jag använt det på har verkligen förändrats efter typ 100 meters ridning/körning. Man förändrar sin rid/körstil själv eftersom bettet inte funkar på samma sätt så man bryter ev dåliga vanor :D (menar inte att du har det men värt att nämna iaf)
Longering kan kanske funka men jag uplever ofta att hästar med lite motor blir mer hetsiga av det så tömkörning verkar som ett smartare alternativ! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: Lager
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 772
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp