Skillnad mellan flatback och hopp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaddeO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 262
M

MaddeO

Kanske en jäklit dum fråga, men kom igen nu! Vad är skillnaden? Eller snarare hur är en flatback uppbyggd, för tydligen ska det väl även finnas dressyrmodeller? :confused:

Hmm...

Sv: Skillnad mellan flatback och hopp?

Hoppsadlar är oftast flatback.
Ja, det finns märken som Equipe som har fälttävlan dressyr och islands cc som är flatbacks.
Men jag vet itne riktigt avd du vill få fram?
Hur de är att sitta i eller?
En flatback kan ju se ut på många olika sätt, bara för att den har fyrkantigt bakvalv betyder ju inte att det är en flaback. Det finns ju flatbacks som Stubben Siegfried CS/Artus och så finns det flatbacks som Globu Esperanza. Stubben har ett mkt djupare säte och är dessutom mkt rymligare.

Flat back betyder väl "platt säte" vilket måste betyda att sadeln man sitter i inte är djup, utan plan.
Som ovanstående skriver finns det både i hopp, dressyr och island.
Det är väl en smaksak helt enkelt...eller har jag helt åt skogen fel? ;):smirk:

flatback har en planare sits, ja, som gör det svårare (då framför allt i hoppningen där modellen har störst nytta) att sätta sig på bakvalvet vid landning efter hinder...

Vad jag förstår så betyder flat seat platt säte och är en modell som har väldigt plant säte. Flat back som betyder platt bak är en modell som har planare mera fyrkantigt bakvalv just för att man inte ska få bakvalvet i ändan vid landning. Men en flatback kan ha lika djup sits som andra sadlar.

Just det! :idea:
Vad jag klantar mej, back betyder ju rygg på engelska, självklart är det bakvalvet det syftar på. Ursäkta mej så hemskt mycket, hoppas jag inte hann förvirra allt för många! :o :D

kan ju säga som så att min sadel både har flat seat och flat back, nej det är ingen galoppsadel, det är en hoppsadel. :D :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 310
Senast: Tantan
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur