Skillnad? Luzern

bollen__

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden mellan hackat strå och pellets? Vad gör att man väljer det ena istället för det andra sas?
Innehåller det samma värden?

Tänker mig att med hackat strå är det mer grovfoderlikt.

Men, en säck med hackat strå räcker inte lika länge som en med pellets va? Skiljer det i pris också? Vad kostar eg. luzern?

Sv: Skillnad? Luzern

Om vi pratar Kraffts lusern så är pellets och hackat strå samma sak innehålls- och näringsmässigt, det är bara strukturen som skiljer dem åt.

I tarmen behandlas de båda som grovfoder och tas upp på samma sätt, men tugg- och sysselsättningsmässigt är det ganska stor skillnad på dem. Det kan såklart skilja mellan olika individer, men i de flesta fall ger hacket mycket längre tuggtid, vilket är otroligt viktigt för hästen.

Generellt kan man väl säga att man väljer hack åt en lättfödd häst där man vill hålla nere fodermängden men ändå förlänga ättiden, och pellets åt en häst som behöver mer lättuggad mat. Pellets är såklart mer lätthanterligt i stallet också, vilket väger in för många människor.

Hur länge säcken räcker beror ju på hur mycket du ger... ;)
Krafft har samma vikt på båda produkterna, 25kg/säck.
Det kan kanske kännas som att hacket tar slut fortare, eftersom man ger större volym av det, men säcken (eller snarare balen...) är ju mycket större än pelletssäcken från början också. Ingen skillnad, alltså!

Priset per kg kan tydligen variera, hacket kan vara dyrare än pelletsen. Vet inte vad det kostar just nu, men de har höjt under sommaren. Skulle gissa på drygt 10:-/kg...

Oki! Tack för utförligt svar.
Det känns som att pelletsen kommer att bli lättast att hantera, då han står hos min far just nu så blir det nog enklast för honom. Tuggtiden tror jag inte att jag behöver bekymra mig om då han står på bete fortfarande. Men jag vill kompletera med något för han är gammal så jag är rädd att han ska falla ur, och fick då för mig att lusern var ett bra alternativ.

kraffts innehåller som sagt samma värden, hackad strå blir ju en större volym och borde ju då ta längre tid för hästen att äta upp än pelletsen. Är väl en smaksak, gav min häst pellets men han tyckte inte om det, provade att ge lite hackad strå men var inte överförtjust i det heller.

Jag gav min hackat strå för att han ratade pelletsformen.
Tyvärr fick han förstoppning av strået så nu blir det inget mer lucern för vår del. Annars gillar jag strå-varianten.

Jag ger pelleterat, min häst är svårfödd och orkar inte äta allt hö och hackat lusern på en gång. Sedan är pelletsen betydligt billagare hos oss iallafall.

Hoppas pelletsen är billigare här då också! Verkar bli smidigast för mig att ge det, det är pappa som tar hand om honom nu när han ska ha det...så det blir nog kanon!

Liknande trådar

Äldre Har precis haft en liten upplevelse att dela med mig av. Halvljuset pajade på vänster fram. Tja, jag ska ju ändå serva så då får dom...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 628
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 614
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Estivuz
·
Hästmänniskan Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två...
Svar
10
· Visningar
2 110
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka