Skillnad i groomning sommar/vinter, hur gör man?

movgli

Trådstartare
Hej, sambon o jag funderade lite på hans uppgifter på nästa tävling. Har bara startat när det har varit mellan 22 och närmare 30 grader ute och då är det ju vatten och svampa som gäller. Men nu så ska vi vara med på Fjällnoraritten den 28:e och det lär ju knappast vara så varmt då, så nu funderade vi på hur man gör när man groomar på vårvintern? Svampar man fortfarande och isf. vart ska man/ ska INTE svampa. Höjer eller sänker det pulsen att svampa en varm häst vid sadelgjorden och insida benen när det är kallt ute? Ländtäcke, hur och när använder ni det? Vad ska vi mer tänka på?
Nu så startar vi "bara" CR50 så det kommer ju inte att gå så fort, men min sambo känner sig ngt förvirrad över vad det är som han ska och inte ska göra egentligen. Så vi vore mkt tacksam för alla hjäp, tips och råd som vi kan få.

/Kristina

Sv: Skillnad i groomning sommar/vinter, hur gör man?

Är det kallt kan kylan öka pulsen. Vart skillnaden går är individuellt men skiner solen och det känns sådär vårigt som det har gjort kommer jag ev. svampa (om hästen håller på att koka av värme).

Sv: Skillnad i groomning sommar/vinter, hur gör man?

Täcke på gumpen oavsett om du svampar eller inte. Men eftersom du rider CR så lär det ju inte gå så fort. Då är det mest avsvampning o inte kylning som behövs. Om det inte är rejäl vårvärme.
Ländtäcke används nog mest vid regn.
Ha ett varmt täcke i bilen om det skulle hända något ute på banan som gör att ni måste avbryta.
// Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka