skillnad för ryttaren med breda el smala fendrar??

Sv: skillnad för ryttaren med breda el smala fendrar??

Tar det som ett Nej eftersom ingen svarar hehe

Läser mellan raderna och trådarna, och gissar att du inte är riktigt bekväm med din sadel i ridningen.

Gissningsvis tappar du stigbyglarna i trav när du skall sitta ner, i galoppen kanske du blir väldigt trött och tycker att du skvimpar runt? Eller?
Så litet värk på olika ställen i kroppen och oförmåga att utföra vissa rörelser? Ont i höfterna? Kanske oxå övre delen av rumpan på en eller båda sidor. Värk i knäna när stigbyglarna blir för korta?

Läste även någonstns att du har reumatism vilket innebär att en avtrillning minst sagt är katastrofal då det finns risk för att du blir liggande länge.

Har jag rätt?

Börja med att kontrollera att du har RÄTT STORLEK på sätet! En litet för stor eller flack sadel kommer du att ka omkring i som en smörklick. Det är fruktansvärt jobbigt och det brukar tendera i att man sitter och klamrar sig fast.
Många problem kan du avhjälpa genom att dels ha en nätt sadel av tex barrelracemodell vilken dels är lättare att lägga på men även brukar vara byggd så du inte behöver "bresa" med benen så förskräckligt som i en kraftigare sadel.
Tillse att bakvalvet är ganska högt, gärna 5 tum, så du sitter bättre fast i sadeln. Då blir det även lättare att slappna av i benen.

Jobba på att lära din häst gå i mkt lugn och långsam jog där du kan sitta ned utan att få ont eller kasa runt. Kan inte din häst jogga så mjukt som din kropp behöver -skit då i joggen!
Strunta i lättridning om du inte fixar det med din kropp. Montera istället dit ett litet "safetyhandle" på gulleten som du kan hålla i dig i litet samtidigt som du står upp i stigbyglarna i fältsits om hästen behöver trava på ordentligt. Det spar både din kropp och hästens rygg.

För din egen säkerhets skull så skulle jag överväga att alltid ha ett safetyhandle monterat. (Ett ca 2 cm bredd läderband, typ hundhalsband eller liknande som är spänt runt gulleten brevid hornet)
Detta safetyhandle kan du då ta tag i vid alla tillfällen där du känner dig osäker eller om du känner att du inte kan slappna av i benen. Det är extremt bra att använda vid uteritter i galopp över stock och sten där det kan bli litet extra skumpigt.

Får du ont av trav, hoppa över det och rid mera skritt och galopp.

Sedan, glöm inte det, mnga mil i ärslet gör att det blir bättre. Men rätt sadel!

//Waern,
med RA och fibro

Glömde svara på frågan.
Fendrarnas bredd har inte så stor betydelse. De är mest för att man inte skall skita ner sig och för att inte klämma sig.

Det som avgör är dels fedrarnas placering i sadeln, den är blir olika för ryttaren beroende på vilken sorts modell man har. Vidare hamnar fendrarna jättefel om man har en felaktig storlek.

Kvaliteten på lädret och tjockleken är av stor betydelse. Tjock och god kvalitet gör att fendrarna ligger bättre stilla.

//Waern

Tack så mkt för ditt svar!! Och du har så rätt i det du skriver :) Jag har beställt en sadel (bomlös fast kommer att ha bra padd under ändå för hästens rygg tills jag kan rida bättre) och den kommer vara mindre i sätet. Har faktiskt en barrel race sadel och den är hur go som helst fast passar självklart inte min nuvarande kuse så jag har den ute på annons. Men iaf i den sitter man omsluten och man känner sig extra säker i en sådan sadel :)

Gubben kan jogga och då är det inga problem med stigbyglarna men som sagt det är i trav o galopp som jag tappar dom när jag för ett ögonblick förlorar balansen mellan hästen o mig :/

Har du någon bild på hur detta "safetyhandle" ser ut på häst o sadel, förstod inte riktigt..

Tusen tack för att du tog dig tid att skriva :D

På min bomlösa sadel hade jag ett sadelhandtag.
Gå in på Hööks, och sök på sadelhandtag. 55 kr .

Jag känner mej oxå osäker när hästen travar då min häst är väldigt skumpig.
Menar du ett handtag , som i att man har det runt handleden?

Då vet du ju egentligen svaren inom dig:)

Du behöver bara få dem bekräftade! Och är på väg till en förhoppningsvis bättre modell av sadel och roligare ridning iomed att din bomlösa kommer.

Har ingen bild med mindre än att jag röjer min identitet för alla.. Skall försöka kolla om jag trolla fram något dock..

Försöker i alla fall förklara igen.

Ta en bit tjockare rep eller ett hundhalsband eller en slaktad gammal lädergrimma. Det du har typ.

Så knyter eller spänner du fast repet/läderbandet runt själva gulleten. Gullet är den uppstående del som hornet är monterat på. Det går bara att knyta/spänna fast ett band runt den på ett sätt.

Runt själva gulleten, antingen på höger eller vänster sida om hornet. Det skall sitta åt så pass att du lätt kan komma in med handens fingrar och ta tag i handtaget. Personligen brukar jag ha mitt safetyhandle på vänster sida men det är en smaksak. Man kan ha ett på vardera sida om man vill variera sig.

Poängen är att handtaget kommer att vara lättare att gripa tag om och hålla sig i än ett horn. Dels blir det rätt vinkel för handen och om det blir riktigt skumpigt så kommer dina knogar och övre delen av dina fingrar att ligga mot gulleten och stödja dig. Blir det ryckigt så kan du hålla dig kvar lika bra som en rodeoryttare vilken kan sitta på en bockande häst genom sitt rephandtag.

Förstod du eller måste jag leta bild?

//Waern

Det där låter ju smart. Jag brukar få hålla i hornet i traven , vilket gör att man lätt lutar för mkt framåt eller håller handen på gulleten vilket inte är så stabilt.
Ska testa idag när jag rider. :)

Såg att jag skrev lite skumt innan, menade alltså inte att man har handtaget runt handleden, låter ju inte så bra ;)
Utan modellen att det är en ögla :)

Senast ändrad:

Japp nu förstod ja hehe. Men jag tycker faktiskt att hornet funkar bra, men jag ska testa din ide oxå :D Man kan ju även ha sådan safety grej på båda sidorna av hornet så det blir handtag som man håller i sig med båda händerna(?) :)

Men då kan vi konstatera att breda el smala fendrar gör ingen skillnad i ridningen what so ever(??) :)

Finns en annan holländsk sida som skickar direkt till kunden. Men eftersom jag måste ta på avbet så har jag gått genom stallvrå så hon tar hem den från holland där jag hittade denna skönhet :)

Hmmm då ska en nybörjare + en med dålig balans ha breda fendrar kanske?? :D

Nu har jag grejjat en bild. Vete fåglarna hur jag får in den här så ni får helt enkelt föja länken.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31836087.html

Läderbandet eller vad man nu har bör vara så pass att man lätt kan få in handen och fatta tag om det. Dock skall det inte sitta för löst eftersom det är smärtsamt (om man råkar smälla i knogarna från långt håll) och ger sämre känsla om man kommer för lngt ifrån själva gulleten.

Ovan lösning är ganska vanlig företelse när man rider in en häst eller har en stökig ung sådan..

Som tidigare sagt så har inte själva fenderns bredd så stor betydelse. Dock hur lång den är, om den är dubbelsydd och kvaliteten på lädret. Är det en sämre sadel med läder av sämre kvalitet så är följdaktligen fendrarna sladdrigare.

//Waern

hmm måste vara något tillfälligt fel för jag kan inte se den heller men om jag klickar på profilen WaernW uppe i vänstra hörnet så ser jag alla album och där finns då bilden med... skumt.

//Waern

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka