Skillnad bra och dålig sadel

Sv: Skillnad bra och dålig sadel

Det jag skrev om gäller sadlar som jag klassificerar som kvalitetssadlar, därunder hittar man mellanklass sadlar som enligt mitt tycke inte är av så hög kvalitet. Sedan är det naturligtvis upp till var och en vad man vill satsa på. En sadel av hög kvalitet håller 30 år och mer än det, vid normal användning och om när dom sköts väl. Ser man det så, blir inte sadeln särskilt dyr i längden jämfört med en billigare sadel som kanske håller i 10 år.

Vad är det för sadlar du mena och på vilket sätt?
Jag kan försäkra dig att den material som Raymond Blevins, K&B Saddlery, Colorado Saddler, Circle A, Circle Y, Tex Tan, Simco mm anvander är samma material som en Hamley Saddle eller non annan med ett stort namn.
Pris skillnad kan rör sig om $1000 - $3000. Om det rör sig om samma material då måste man fråga sig "vad är det man betala för?"
Svar är hand carved leather och ett namn.

Kvalitet och hålbarhet kan berör på hur mycket sadeln anvands och vart den anvands, och som du namn sköts!

Jag har haft ganska många sadlar av olika märken, i olika prisklasser med bommar av olika tillverkare under årens lopp och det är verkligen stor skillnad både på bommens passform på hästen och kvaliteten på lädret och hantverket. Som exempel har jag haft flera sadlar som varit byggda på bommar från Steele Saddle Trees och dom har inte legat bra på någon häst. Sadlarna var tillverkade bl a av Dixieland, låg/mellanprisklass, och Pullman Saddles (Continental) högprisklass. Jag har också haft några McCall sadlar, dom låg bättre men inte tillräckligt bra. Dom som enligt mitt tycke tillverkar bland dom bästa bommarna är Rod Nikkel, Kent Frecker, Bob Ray, Jeremiah Watt och Sony Felkins m fl. Att tillverka en sadelbom med bästa passform, hållbarhet och kvalitet är ett hantverk och precisionsjobb och inte en produkt som framställs på löpande band. Jag betalar gärna extra för en sadel som är byggd på en hantverksmässigt tillverkad bom som jag vet passar både hästen och mig. Dessutom är det mycket viktigt att sätet är uppbyggt på rätt sätt och det är det inte i sadlar av låg- och mellanprisklass. Men som sagt, det är upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på en sadel men man ska vara medveten om vad det är man får för pengarna. Det finns också sadlar av hög prisklass som Bob's Custom saddles som tillverkas med Bowden bommar och i Sverige kostar runt 40.000 kr, så det är ju som det brukar vara, ingen regel utan undantag.

Du sa inte vad det var för häster som du har haft problem med?
Stor skillnad mellan en grov arbetes hästs och en varmblodig sadel häst.
Steel och Ralide är dom två stortsa bom tillverker i USA. och månge proffesional rytter och week-end sunny day riders som har dom. Ralide är valdig popular bland distance rytter tack vara lätthet, styka, passform och hållbarhet.

Custom Made sadel bom i all ara :bow: men som vilket bom som helst passa den inte häster eller din rumpa då är den inte vart nonting.
Du namn fler custom sadel maker, visst för de priser dom ta för sina sadlar få man en finn sadle att glassa sig med, men som jag vill säja:
"A fancy rig and an overpriced horse does not a horseman make"
Vill man lägga utt 30.000-40.000 på en sadel :eek: "värsågod".......men kom inte och påstå att min $650 Arizona Roper som jag köpt för 15år sen är ett sämre kvalatit sadel.

Nogle af de mærker du nævner kender vi ikke. Men de fleste er, efter amerikansk bedømmelse, kun "ok" til "mellem kvalitets" sadler. Det vil sige, at de er god nok til begynder og hygge rytter men er ikke betegnet som topkvalitetssadler. De er sikkert udmærket kvalitetsmæssigt til de fleste i Europa, hvis de kan være heldig nok til at finde en heste de kan passe ordentlig til.

Er enig også ang. grundig problemer med Steele sadelbom. Og det er på Quarter, Paint, arab, og alt muligt andet. Og det er både med vores egne heste og kundernes heste. Mange har haft sadlerne "prof" tilpasset til hesten af sælgerne.

Bommene er for svaj til de fleste heste. Når hesten skal til at bruge sin ryg, kommer bommen i vejen. Så kommer hesten enten til at lade være med at løfte sin ryg eller til at forsøge at løfte sadlen bagtil, så den klapper med hver eneste skridt. En af vores problemsadler var prof tilpasset til TO af vores heste, både quarteren som er svaj i ryggen og painten der er meget lige i ryggen. På den ene var sadlen alvorligt dårlig balanceret og hesten blev mere og mere hul bag skulderbladene, samt at den var ikke samarbejdsvillig og helst vil være fri for at rides på. Den anden, som også havde sadlen prof tilpasset til sig, var stokhalt og fik en slem hævelse på lænden fra sadlen. Og det var i mindre end en måned, imens hesten var til professionalt tilridning. Træneren sagde at hesten havde en anden skade og skulle til kiropraktor, men den nået hun aldrig, da problemerne forsvandt så snart vi fik løst de alvorlig sadelproblemer. Den anden sadel var tilpasset til kun den ene af en anden prof tilpasser og klemt alvorligt på hestens skulder. Havde vi ikke opdaget problemet, havde hun fået hvide pletter, fordi sadler både klemt og vippet. Og dette er en hest som var rimelig svajrygget. Hendes ryg har faktisk løftet sig væsentlig siden vi fik problemerne løst ved brug af CorrecTORen.

Udover dem som vi havde købt, var der nok prøvet omkring 20-25 forskellige sadler på hestene, som selve de "prof" kunne se ikke kunne bruges. De fleste af dem også med Steele bom, da det var det vi kunne finde til denne tid.

Og man skal også være klar over at der er sadler der er ned omkring papsadel i kvalitet, som stadigvæk indeholder Steele bom.

Måske er der så mange der bruger Steele bom fordi de er så billig? Og siden så mange af de andre gøre det, er det rigtig svært at finde bedre tilpasning i denne prisklasse.

Nogle af de mærker du nævner kender vi ikke. Men de fleste er, efter amerikansk bedømmelse, kun "ok" til "mellem kvalitets" sadler. Det vil sige, at de er god nok til begynder og hygge rytter men er ikke betegnet som topkvalitetssadler. De er sikkert udmærket kvalitetsmæssigt til de fleste i Europa, hvis de kan være heldig nok til at finde en heste de kan passe ordentlig til.

Er enig også ang. grundig problemer med Steele sadelbom. Og det er på Quarter, Paint, arab, og alt muligt andet. Og det er både med vores egne heste og kundernes heste. Mange har haft sadlerne "prof" tilpasset til hesten af sælgerne.

Bommene er for svaj til de fleste heste. Når hesten skal til at bruge sin ryg, kommer bommen i vejen. Så kommer hesten enten til at lade være med at løfte sin ryg eller til at forsøge at løfte sadlen bagtil, så den klapper med hver eneste skridt. En af vores problemsadler var prof tilpasset til TO af vores heste, både quarteren som er svaj i ryggen og painten der er meget lige i ryggen. På den ene var sadlen alvorligt dårlig balanceret og hesten blev mere og mere hul bag skulderbladene, samt at den var ikke samarbejdsvillig og helst vil være fri for at rides på. Den anden, som også havde sadlen prof tilpasset til sig, var stokhalt og fik en slem hævelse på lænden fra sadlen. Og det var i mindre end en måned, imens hesten var til professionalt tilridning. Træneren sagde at hesten havde en anden skade og skulle til kiropraktor, men den nået hun aldrig, da problemerne forsvandt så snart vi fik løst de alvorlig sadelproblemer. Den anden sadel var tilpasset til kun den ene af en anden prof tilpasser og klemt alvorligt på hestens skulder. Havde vi ikke opdaget problemet, havde hun fået hvide pletter, fordi sadler både klemt og vippet. Og dette er en hest som var rimelig svajrygget. Hendes ryg har faktisk løftet sig væsentlig siden vi fik problemerne løst ved brug af CorrecTORen.

Udover dem som vi havde købt, var der nok prøvet omkring 20-25 forskellige sadler på hestene, som selve de "prof" kunne se ikke kunne bruges. De fleste af dem også med Steele bom, da det var det vi kunne finde til denne tid.

Og man skal også være klar over at der er sadler der er ned omkring papsadel i kvalitet, som stadigvæk indeholder Steele bom.

Måske er der så mange der bruger Steele bom fordi de er så billig? Og siden så mange af de andre gøre det, er det rigtig svært at finde bedre tilpasning i denne prisklasse.

Om du kan skicka ditt brev till Ricca modrater som du hade gjört sist kan h-n viderbefodra den till mej med en översättning, jag skulla vara så tacksom.

Det jag skrivit i mina inlägg grundar sig på mina egna erfarenheter av dessa bommar och om andra har hästar som dessa sadlar/bommar passar bra på, är ju det bra, för dom som tillverkar custom made bommar skulle inte hinna producera så många så det skulle räcka till alla nya sadlar som tillverkas.

Hästarna som sadlarna inte passat bra på är av raserna Quarter, Paint och Appaloosa. Sadeln jag har nu är tillverkad av Phil Smith med en Sonny Felkins bom, en s k Poco Bueno tree. Den ligger mycket bra på alla våra hästar så den är jag verkligen nöjd med.

Jag håller fullständigt med dig om att "A fancy rig and an overpriced horse does not a horseman make" men en bra häst och en bra sadel underlättar.:)

Det jag skrivit i mina inlägg grundar sig på mina egna erfarenheter av dessa bommar och om andra har hästar som dessa sadlar/bommar passar bra på, är ju det bra, för dom som tillverkar custom made bommar skulle inte hinna producera så många så det skulle räcka till alla nya sadlar som tillverkas.

Hästarna som sadlarna inte passat bra på är av raserna Quarter, Paint och Appaloosa. Sadeln jag har nu är tillverkad av Phil Smith med en Sonny Felkins bom, en s k Poco Bueno tree. Den ligger mycket bra på alla våra hästar så den är jag verkligen nöjd med.

Jag håller fullständigt med dig om att "A fancy rig and an overpriced horse does not a horseman make" men en bra häst och en bra sadel underlättar.:)

Experiance is the road too learning ;)
Har haft att gjöra med flera custom made trees, "I think they are over rated", som en pensionerad sadddle fitter har jag lär mig dom är igen bättre än en fabriks sadel bom, under vissa förhålenda sämre. Av tradition är dom "wood/rawhide"d.
En sadel maker kompis i Arizona hade gjört ett par hovslager chaps åt mig, vi prata om sadlar för han visst jag var på jäkt efter en, han sa "köp ingen begängnad om du vet inte vad du ska kolla, köpa en fiberglass eller RALIDE, jag ska vissa dig;
vi gick in i verkstad och där hade han 5-6 gamle wood/rawhide bommer ner plucket, allihop hade lös forks (främ valvet), jag fråga hur det kom sig, han slog utt armerna och sa "Arizona!! det är så tört har allting krimper, i ett blott klimat sväller dom och vrida sig".
Väderfull information.

Jag sa i ett tidigar innläg att månge av hästerna är av kallblod typ, ingen mank-ingen sadel läget, quarter häster med.

Just give me one good horse and a good fitting saddle
That´s easy on my ass.

Det er fuldstændig omvendt at mene at det er iorden at deres sadler ikke kan ligge på nogle af de mest almindelig western racer der findes i USA, hvor Steele siges at komme fra. Det var noget andet, hvis vi talte om de danske og svenske varmblodsheste eller om haflinger eller fjord. Men nej, vi taler altså om standard racerne i western verden, som Quarter, Paint, Appaloosa, og Araber. De burde være de nemmeste at finde westernsadler til. Og vi har erfaring med heste med meget forskellige bygninger og afstamninger. Og når man kan prøve en bred udvalg af bommene fra denne firma og stadigvæk ikke finde en ENESTE der ikke skader hestene, kan man ikke snakke om at de burde være kvalitet.

Tips lägg pengar på en bättre begagnad märkes sadel det lönar sig i längden, dom billigare westernsadlarna vrider sig så lätt i bommen och hästen kan ta skada av det.

Med intresse har jag följt denna tråd och jag blir lite förskräckt över vilket snobberi och vilken okunskap som i vissa fall råder.

du ar talmodig du Kenneth ;) jag skulle aldrig orka folja en tyst trad i flera manader... alldeles for daligt talamod for det ;)

Har två kallblod som varit riktigt struliga när det gäller att hitta sadel. Har testat alla möjliga varianter utan större framgång. Herrn som är byggd som en tunna (utan manke o på gränsen till svankig) och som hade sadeltvång när vi köpte honom, har nu äntligen hittat "sin" sadel, en StarTrekk Espaniola. Han älskar sin sadel och har inga som helst problem med sadeltvång längre. Tvärtom! Min andre herre, en högrest välbyggd kille med markerad manke (rak till lätt svängd rygg) och mycket kinkig om något inte är som det ska, har hittat "sin" sadel, en Cattleman´s Wade. Jag har testat vad jag kommit över, och det har varit massor, men dessa har suttit som en smäck på vardera kuse. Jag bestämde mig för att leta tills jag hittade sadlar som passade, och om det var dyra modeller så fick jag spara och önska mig av make och släkt.

Finns det någon seriös sadelutprovare i västragötaland? Känner att jag är alldeles för okunnig för att klara detta själv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just fått hem en ny ponny och vi fick till en hoppsadel. Problemet är att vi upptäckt att sadeln inte passar, den backre...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 698
Senast: Sibylla
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka