Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?
Är det någon skillnad?
Läste precis i en annan tråd angående vilka rörelser som inte utförs på Spanska ridskolan.
Vad kallas deras inriktning?
Din huvudfråga kan jag inte svara på.
Akademisk ridkonst är Bents uppfinning - inspirerad av gammal krigskonst.
Jag har hört flera nu levande "mästare" kommentera det med att "allt inte var bättre förr"...
Barockridning vet jag inte vad det är...
Spanska ridksolan har alltid kallats "Klassisk dressyr", men den termen säger ju ingenting längre. Craig Stevens marknadsför sig ju som Klassisk. Liksom Philippe Karl - och det är en milsvid skillnad i hjälpgivningen.
Båda de oavsntående Har sin grund på Samur - men plockat ihop sitt eget. Craig har väl liksom Bent suttit länge med näsan i historieböckerna.
(Intressant Kuriosa, Guernierre lär ha uppfunnit öppnan. En bekant som är inne på lite historia menar att det hittats texter där en öppnaliknande övning funntis beskriven redan på 1100 talet )
Klassisk Dressyr är nuemra ett helt värdelöst begrepp då Alla säger sig rida Klassiskt.
Även om man är mil från den Klassiska devisen CALM STRAIGHT FORWARD.
Så här säger Kottas om vad som är Klassisk dressyr
”Inom den klassiska dressyren kommer hästen i första rummet. Ryttaren måste skaffa sig ett bra säte, kunna kontrollera sina tankar, och alltid ha en stor förståelse för hästen”
Om man bortser från vissa marknadsföringsidéer, så tycker jag att detta är en gemensam nämnare för de mästare som anses avandra hålla på med Klassisk Dressyr.
Hästen är inget utbytbart redskap, den är en partner: Den skall utbildas med vänlighet och förståelse, utifrån sina fysiologiska förutsättningar att rida med spänning är inte okey.
Det gemensamma för de som anses företräda den Klassiska Dressyren är en "hållning" gentemot hästen.
Alltid hästen först - riding måstegrundas på kärlek till hästen som individ. Dressyr är en konst som man _ger sig åt_ .
Dvs det är arten häst som sätter vilkoren för HUR
Kottas talar om det, Podhajsky, de Kunffy, Walter Zettl tex, är noga med att påpeka att ryttaren aldrig får stänga dörren framåt.
Det alla verkar vara övernes om är altså CALM
På det sättet kan man också kalla _bra_ tysk Dressyr Klassisk, eftersom de också prioriterar att hästen är LÖS - Tillåten (losgelassen)
Är hästen stressad - är det INTE klassisk Dressyr
Kottas säger såhär om historien.
Att om man använde den utrustningen som användes på 1600 talet - så hade man hamnat i fängelse, och om man anväde en del av de metoder som användes under barocken - så skulle man för hästens skull - bli skjuten
I övrigt skrev ju True Blue bra
Klassisk ridning är att försöka följa den gamla traditionen att bygga hästen till att utföra rörelserna lätt och otvunget - som om den gjorde allt man ber om på eget bevåg, som det väl fortfarande står i TR?
För att det sall se utvunget ut - så måste ju hästen vara avspänd