Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

F

Fazer

Är det någon skillnad?
Läste precis i en annan tråd angående vilka rörelser som inte utförs på Spanska ridskolan.
Vad kallas deras inriktning?

De följer väl den gamla ridkonstens regler?

Jag blir faktist förvirrad av alla olika inriktningar...f´låt Ingela :crazy:

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Ingen fara. Det är ju lite där, jag också är ute på svag is. Men efter vad jag förstått, så är det DET som är de gamla ridakademierna, dit den klassiska ridkonsten sedan fortsätter sin bana utifrån historien från de gamla grekerna, genom barockridningen/akademiska ridkonsten och så framåt... Men den Akademiska Ridkonsten är ju ett begrepp som Bent Branderup har myntat i våra trakter i vår tid. Det har vi kunnat läsa i en annan tråd nyligen om jag inte helt är ute och cyklar... Det är ju inte egentligen bara ren barockridning, utan det är ju bruksridning och lite allt möjligt som Branderup har plockat russinen ur kakan från.

Men jag PM'ade för snart ett halvår sedan, några av våra klassiska dressyrare, som jag hoppades skulle kunna komma med något litet utkast, så jag kan lägga in en förklaring om det också i vår "nygamla faq" som jag snyggat till idag.

Om man ska hårddra det hela, så finns det "tre inriktningar" inom klassiska ridkonstforumet.

• Klassisk ridkonst/dressyr, som är den röda tråden i forumet och ridstilen då. Den Klassiska Ridkonsten började på Xenophons tid, med lagerkrans i håret och invirad i ett lakan om grundsynen och grundtanken inom hästhantering och ridning, som genomsyrade tankarna bakom ridakademiernas utbildningsskala, stridskonst och ridakademierna.
  • Barockridning, härrör från stridskonst och ridakademierna, men skulle väl ändå inte finnas utan punkt ett. Här gick man omkring i stallarna med stora klänningar med puffärm eller kortbyxor, kråsskjorta, ridjacka och hatt med plym.
  • Akademisk Ridkonst (som alltså är en blandning av punkt 1 o 2, samt russinen ur kakan från andra hästmänniskorinfluenser, gauchos, bruksridning, western, island, mongoler, med mera med mera. Och det är väl här idag många försöker ha prydliga riddräkter, eller som jag säckig sweatshirt, urtvättade ridbyxor, ridhjälm på sniskan, ridskor och korviga shortshaps.

Så frågan JAG fortfarande vill ställa om man ska ställa en fråga är: Var är den klara skillnaden mellan Klassisk Ridkonst/dressyr och Barockridning.

Men den frågan får jag säkert svar på, när någon inom "klassiska sidan" kommer med ett litet utkast till FAQ-en. Det är inte så noga, om det är någon av de tre eller fyra som jag har PM'at och vänligen bett om hjälp, eller om det är någon annan i gänget som känner att de kan tända ett litet ljus...

Den här knuten är ju anledningen till att jag hela tiden har tjatat om att ridningen inom klassisk ridkonst inte är svart eller vit.

:bow:

Senast ändrad:

Decarpentry skrev sin bok "Academic Equitation" 1949. (se länk http://www.amazon.com/Academic-Equitation-Classic-Edouard-Decarpentry/dp/0851318215 )
Han betraktar sig inte som grundare av den Akademiska ridkonsten, kanske som traditionsbärare och förmedlare av kunskap och ett kulturarv. Han citerar många föregångare.

MEN Decarpentry var domare och ryttare, och ville att hans bok (böcker) skulle hjälpa fransmännen till bättre resultat i internationella tävlingar.

Klassisk ridning är att försöka följa den gamla traditionen att bygga hästen till att utföra rörelserna lätt och otvunget - som om den gjorde allt man ber om på eget bevåg, som det väl fortfarande står i TR?

I den mån Barockridningen följer ovanstående tradition, är den klassisk... men en hel del är mer utanverk - kläder och utrustning från barocktiden. Kul för dem som håller på, kan vara fint att titta på ... men inte i första hand ridning.

Så ser jag det, lite kort. :)

Är det någon skillnad?
Läste precis i en annan tråd angående vilka rörelser som inte utförs på Spanska ridskolan.
Vad kallas deras inriktning?

Din huvudfråga kan jag inte svara på.

Akademisk ridkonst är Bents uppfinning - inspirerad av gammal krigskonst.

Jag har hört flera nu levande "mästare" kommentera det med att "allt inte var bättre förr"...

Barockridning vet jag inte vad det är...

Spanska ridksolan har alltid kallats "Klassisk dressyr", men den termen säger ju ingenting längre. Craig Stevens marknadsför sig ju som Klassisk. Liksom Philippe Karl - och det är en milsvid skillnad i hjälpgivningen.

Båda de oavsntående Har sin grund på Samur - men plockat ihop sitt eget. Craig har väl liksom Bent suttit länge med näsan i historieböckerna.

(Intressant Kuriosa, Guernierre lär ha uppfunnit öppnan. En bekant som är inne på lite historia menar att det hittats texter där en öppnaliknande övning funntis beskriven redan på 1100 talet )

Klassisk Dressyr är nuemra ett helt värdelöst begrepp då Alla säger sig rida Klassiskt.

Även om man är mil från den Klassiska devisen CALM STRAIGHT FORWARD.

Så här säger Kottas om vad som är Klassisk dressyr

”Inom den klassiska dressyren kommer hästen i första rummet. Ryttaren måste skaffa sig ett bra säte, kunna kontrollera sina tankar, och alltid ha en stor förståelse för hästen”

Om man bortser från vissa marknadsföringsidéer, så tycker jag att detta är en gemensam nämnare för de mästare som anses avandra hålla på med Klassisk Dressyr.

Hästen är inget utbytbart redskap, den är en partner: Den skall utbildas med vänlighet och förståelse, utifrån sina fysiologiska förutsättningar att rida med spänning är inte okey.

Det gemensamma för de som anses företräda den Klassiska Dressyren är en "hållning" gentemot hästen.

Alltid hästen först - riding måstegrundas på kärlek till hästen som individ. Dressyr är en konst som man _ger sig åt_ .
Dvs det är arten häst som sätter vilkoren för HUR

Kottas talar om det, Podhajsky, de Kunffy, Walter Zettl tex, är noga med att påpeka att ryttaren aldrig får stänga dörren framåt.

Det alla verkar vara övernes om är altså CALM

På det sättet kan man också kalla _bra_ tysk Dressyr Klassisk, eftersom de också prioriterar att hästen är LÖS - Tillåten (losgelassen)

Är hästen stressad - är det INTE klassisk Dressyr

Kottas säger såhär om historien.

Att om man använde den utrustningen som användes på 1600 talet - så hade man hamnat i fängelse, och om man anväde en del av de metoder som användes under barocken - så skulle man för hästens skull - bli skjuten

I övrigt skrev ju True Blue bra :bow:

Klassisk ridning är att försöka följa den gamla traditionen att bygga hästen till att utföra rörelserna lätt och otvunget - som om den gjorde allt man ber om på eget bevåg, som det väl fortfarande står i TR?

För att det sall se utvunget ut - så måste ju hästen vara avspänd

Så frågan JAG fortfarande vill ställa om man ska ställa en fråga är: Var är den klara skillnaden mellan Klassisk Ridkonst/dressyr och Barockridning.

Här har man ju inte fått några PM :angel:

Skämt å sido.

Jag har inte näsan i historieböckerna - men däremot i de nu levande mästarnas böcker, och skall man ringa in vad Klassisk är så är det

Att hästen är; Lugn - rak - och tänker framåt

eller; I balans, Lugn, Tänker framåt, Liksidigt tränad och tillräckligt och korrekt tränad förr uppgiften.

Och ovanstående kan ju en väl riden Westernhäst, eller islandshäst vara. Eller gammal travare....

Jag citerar Kottas igen

Egentligen finns det bara två sorters ridning: Bra och dålig

Bra är för mig, utbidlning som sker med hästen och med en fungerande utrustning

Här har man ju inte fått några PM :angel:

Skämt å sido.

Jag har inte näsan i historieböckerna - men däremot i de nu levande mästarnas böcker, och skall man ringa in vad Klassisk är så är det

eller; I balans, Lugn, Tänker framåt, Liksidigt tränad och tillräckligt och korrekt tränad förr uppgiften.

Och ovanstående kan ju en väl riden Westernhäst, eller islandshäst vara. Eller gammal travare....

Jag citerar Kottas igen

Bra är för mig, utbidlning som sker med hästen och med en fungerande utrustning

Och var, här hittar jag svarte på vad SKILLNADEN mellan klassisk dressyr/ridkonst och barockridning/akademisk ridkonst.

Vad jag vet, måste hästen vara rak, för att klara av samlingen och skolorna ovan mark, så där är "vi" lika...

Vad jag vet, ska hästen tänka framåt, där är "vi" också lika...

Nu frågade jag inte efter likheterna,

utan skillnaderna. :angel:

"Lite utanför protokollet"...

Förstår ni nu, att man kan bli förvirrad även när man är mitt i krutröken?

Det regnar... Men jag ska nog banne mig ge mig ut i urskogen med min lugna och sansade uråldriga häst och ta en "lika lugn" promenad som igår... Spänn fast säkerhetsbältena, Stäng dörrar och grindar, rökning är numera förbjuden och framför allt... Vid tanke på någon som helst form av arbete i böjning i skogen... Håll i hatten! :bump:

Senast ändrad:

Men då skulle jag skriva

Att Skillnaden melllan Klassisk Dressyr och andra "alternativa" stilar är att den Klassiska Dressyren skall uppvisas på ett sådant sätt så att den kan få godkänt av en Dressyrdommare _enligt TR_

Det är alltså ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara för en metod, en viss _utbildningsgång_, och ett särskilt förhållningssätt till hästen och ridningen.
Alla tävlingsdressyr är deffinitivt inte Klassisk, då inte alla tävlande ekipage använder den Klassiska metoden.

Kom också på att även Carde ( klassiska ridinstitutet i Samur Frankrike) är utbildad och anlitad Grand prix domare.

Vad sägs om det?

Senast ändrad av en moderator:

Mmm... NU börjar vi komma någon vart... Då kan man ju nästan säga att klassiska dressyren som DU menar motsvaras av det som Jegra kallade "modern dressyr" i gamla faq-tappningen, eller? Jag var för snabb att lägga den i papperskorgen, ser jag... När jag försökte lägga in ny information om Klassiska dressyren, så var det för många tecken och då var jag tvungen att ta bort lite gammalt...

Jag läser o läser o läser o hittar nya vinklar här, o nya vinklar där... Men jag tycker att man allt som oftast kör huvudet i väggen. Det klarnar säkert med tiden... framemot jul 3007 eller nåt... :rofl:

Jag vet inte vad Jegra skrev :confused:
Så det kan jag inte svara på.

Okey filar vidare

Hopbakning av mig och True Blue

Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara för en metod, en viss _utbildningsgång_, och ett särskilt förhållningssätt till hästen och ridningen.

Den utbildninsggången finns beskriven i den Klassiska Devisen; Calm - Straight - Forward, samt i den tyska utbidlninsgskalan.

Klassisk Dressyr försöker alltid följa den gamla beprövade traditionen att systematiskt bygga hästen till att utföra rörelserna lätt och otvunget - som om den gjorde allt man ber om på eget bevåg.

Hur det ser skall se ut för att betecknas som Klassisk Dressyr - står beskrivet i TR
All modern Dressyr bekänner sig inte till de Klassiska idealen och metoderna.
men det var utifrån dessa som TR skrevs för och bedömninegn skulle vara en check på att hästen var utbidlad enligt de klassiska principerna.

Nu då :D

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag förstår nog lite mer...

Vad då, menar du att du har suttit här på klassiska ridkonstforumet i X-antal år och inte läst FAQ-en som stått överst i forumet? Det var Jegra som skrev den från grunden ja och jag ändrade bara rubriken till att börja med och då stod det helt plötsligt att det var jag som skrivit inlägget.

Finns det fler, som vill lägga sig i rabatten... öh... debatten, är ni välkomna! :bow:

jag läste det säkert för två år sedan - men jag har inte memorerat det

kl

Jag har kvar originalversionen av den gamla faq'n på datorn på kontoret, om ni vill kan jag lägga upp den någonstans om ni vill kunna återvända till det som stod i den? Men i så fall får ni ha tålamod till på måndag.

Värt att notera är att den faq'n togs fram gemensamt av de som var här på forumet när det startade, även om jag var den som drev på formuleringar etc. Faq'n motsvarade hur vi då såg på definitionerna. Det har hänt mycket sedan dess och det var hög tid att uppdatera den.

Själva debatten om vad som är vad är jag rätt less på så den överlåter jag åt er... ;)

det vore spännande att se :)

Faktiskt vore det intressant att höra hur Borba definierar Klassisk Dressyr?

Jag skickade gamla Faq-en i runda arkivet i ren hast när jag var på jobbet i hopp om att jag kunde plocka upp den på min dator hemma på min gata i stan på kvällen. Men då var den bort i bort-borta... Så det skulle vara jättesnällt om du kunde lägga ut den igen. För även om mycket vatten har runnit under broarna, sen du skrev den, så är en del fortfarande aktuellt som du ser av de delar jag försökt spara... Jag måste nog plocka i sär barockridningen och Akademiska Ridkonsten också antar jag för att få med herr Branderup o Co också. För jag antar att det kan bli rabalder där också. Lika bra att plocka i sär allt och försöka förklara hur-vad-varför även i den teoretiska faq-en i möjligaste mån. Även om det bara får plats 10.000 tecken och det var i stort sett vad du hade i din grund. Så på något vis MÅSTE jag minska ner alltihopa, mer eller mindre. Nu blev Fredrik_´s klassiska definition kort och koncis. Tänk om man på något vis kunde få det andra lika kort och koncist, men ändå så pass att alla förstår LITE av vad det går ut på.

Vad kul att att ni försöker reda ut begreppen!! :bump:

Har varit borta hela dagen och har inte tid nu heller att läsa ikapp, men ser fram emot intressant läsning i morgon!!

Har tjuvläst lite fort i början av tråden och det var spännande!!

Tack ska ni ha som har engagerat er så här långt! :bow::bow:

det vore spännande att se :)

Faktiskt vore det intressant att höra hur Borba definierar Klassisk Dressyr?

Det kanske finns någon som har mer uppdaterad info om vad Julio har för definition, men som jag kommer ihåg honom när någon frågade vad det var för dressyr han ägnade sig åt så var det rätt och slätt "dressyr" och verkade snarare tycka det är befängt att försöka spalta upp det som vi gör.

Men ta inte mitt ord på det utan passa på att fråga honom någon om ni får chansen någon gång.

kl

Jag har kvar originalversionen av den gamla faq'n på datorn på kontoret, om ni vill kan jag lägga upp den någonstans om ni vill kunna återvända till det som stod i den? Men i så fall får ni ha tålamod till på måndag.

Som sagt, på måndag, ev. tidigare om vi har vägarna inåt stan i helgen... Hoppas nu bara jag inte har rensat ut den i någon sorts städiver...

Jätteschysst om du vill lägga ut den igen, eftersom jag helt missat att läsa den!

Tack för förklaring!
Det är det här jag funderat på, angående Branderups ridstil kontra det som du nu bekräftar som Klassiskt.

Med andra ord är det ett felaktigt namn på denna del av forumet, eftersom klassiskt inte är alls samma som det t ex Branderup utövar.
Har jag förståt det hela rätt då?

Baranderups stil kallas väl för Barockt va?

För den akademiska är väl ytterliga en annan stil eller vad man nu ska kalla det? För det är väl dit Borba och gänget brukar räknas eller... de rider inte med pisken rätt upp i alla fall, så lite skillnad är det ju gentemot Branderup.

Eller är jag ute och cyklar...??

Jag kan för lite om Borba, jag har bara varit på två clinics

Men Bent kallar sin stil AR.

För att förvirra ytterligare; Sedan finns det de som kallar sin grej klassisk fast det inte passar in i det jag skrev.

Men Calm Straight Forward, anses allämt vara devisen för det Klassiska systemet.

Appropå det så förklarade Kottas detta "forward" på sista clinicen; it means "in to the contact", så jag hade inte så fel, hästen skall "tänka framåt" och alltså sträcka halsen framåt mot bettet.

KL
Jag har läst att många tycker att detta uppdelande är onödigt, själv tycker jag att det är varudeklaration

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka