Skilllnad Mellanpudel och Storpudel?? Isl. fårhund??

giowanna

Trådstartare
Hej!

Jag va o träffade ett par storpudlar, dessa var dock aningen FÖR stora för min smak. Mellanpudel hade passat oss bättre, men många har påstått att mellanpudel är gnälliga o skälligare än dvärg och stor?
Vill INTE ha en hund som inte kan ta det lugnt, som gnäller o skäller i tid o otid...

Jag kollar just nu mer på Isländsk fårhund och Lancashire heeler.
Islänningen verkar va allt vi letar efter egentligen! Dock har jag bara träffat ett par IRL, på island, hur trevliga som helst. Men det är svårt att bygga sig en uppfattning efter bara två individer.

Sv: Skilllnad Mellanpudel och Storpudel?? Isl. fårhund??

Du har en bra beskrivning här!
Kan ju säga att den stämmer väldigt bra hur en islänning är. :D

Alltså, o jag är ledaren, och hittar på lite skoj då o då, och behandlar hunden rätt, kommer det gå kalasbra.
Om jag inte tränar den och är ledaren blir den hemsk.

Är det inte så med alla raser? ;-)

Jag vill träna/tävla agility och lydnad
Kunna gå skogspromenader/cykelturer
Hunden ska kunna slappna av inomhus/i paus under träning
Den ska inte va skygg eller rädd för främlingar
Relativt lättskött päls (kunna rakas, eller fällning ett par ggr om året)
Hunden ska kunna va runt barn, har en dotter på 15 månader o en till är planerad.

Kommer det passa tror du?

Alltså, o jag är ledaren, och hittar på lite skoj då o då, och behandlar hunden rätt, kommer det gå kalasbra.
Om jag inte tränar den och är ledaren blir den hemsk.

Är det inte så med alla raser? ;-) Jo, såklart det är. Helt rätt.

Jag vill träna/tävla agility och lydnad Islänningen fungerar ypperligt för det, förig och alert. Med på noterna!

Kunna gå skogspromenader/cykelturer Hur långt som helst! Bara du inte cyklar för fort, för långt. Den är ju trots allt ingen vinthund...

Hunden ska kunna slappna av inomhus/i paus under träning Den vi hade tenderade väl möjligen att vara lite bunden av att vara med jämt. Flyttade du dig i huset så flyttade hunden sig. Dock var den i stort sett alltid själv så detta hade troligen kunnat vara bättre om den tränats.

Den ska inte va skygg eller rädd för främlingar Den möter alla med ett stort leende och en övertygelse om att alla älskar den.

Relativt lättskött päls (kunna rakas, eller fällning ett par ggr om året) Jag tycker inte vår fällde så hysteriskt. Man fick karda ur underullen vår och höst.

Hunden ska kunna va runt barn, har en dotter på 15 månader o en till är planerad. Vår var då hur bra som helst med både egna och andras barn.

Kommer det passa tror du?

Det enda du ska tänka på är att islänningen är en spets, den skäller en del. Med förkärlek på stora fåglar. Så om du tycker att skällighet är ett stort problem så bör du fundera en gång extra. Annars är den nära på idealisk... ;)

Det enda du ska tänka på är att islänningen är en spets, den skäller en del. Med förkärlek på stora fåglar. Så om du tycker att skällighet är ett stort problem så bör du fundera en gång extra. Annars är den nära på idealisk... ;)

Lite skäll är helt ok, men inte för allt, hela tiden. Har en treårig dvärgpinscher idag, och han skäller en hel del, det mesta är hel ok, då han vaktar, men jag tycker han ska sluta när vi sagt att det är ok (folket som knackat på tex). Han skäller liksom mkt när de knackar, aningen mindre när de kommit in, och lite då o då tills de gått igen.

Jag har bara erfarenhet av storpudel. Men det jag har hört av andra är att mellanpudeln kan vara lite aktivare än storpudeln, men det stämmer nog inte alltid det heller. Har en kompis som har en mellanpudeltik på snart ett år och den verkar hur tyst och lugn som helst, nästan lite för lugn (för min smak) av det jag har sett. Men att den skulle vara gnälligare och skälligare har jag inte hört. Tycker en av pudlarnas starka sidor verkar vara att koppla av och vara lugn när det inte händer så mycket.

Men det bästa sättet att ta reda på det är väl att besöka lite uppfödare som har mellanpudel och hälsa på föräldrarna till valparna och se om du gillar deras sätt.

De enda min islänning skäller, är när han är uppspelt.
Sen är de ju helt klart beroende på hur den fostras. Men helt klart en underbar hund!

Senast ändrad:

Det var förresten med en mellanpudel på kursen jag gick i höstas oxå, tror inte den skällde en enda gång under den kursen iaf.

Unki; Aha, kanske bara var ngn specifik individ det gällde då? Får se om jag lyckas dra med sambon till en kennel till ;)

Missel: Ja, men det är helt ok, lite snack är ju bara kul. Eftersom jag redan fostrat en hund, som nu är tre, så tror jag det kommer gå bra, om inte bättre, med tvåan. Jag ska va mer noga med miljöträning är jag var med min pinne, men det är ju av naturliga anledningar, att folk trampade på honom i stan osv, som gör att han inte är lugn där, inget konstigt. Lättare när man har en hund som "syns" :D

På utställningar kan du ju oxå kolla, då får du ju förhoppningsvis se lite olika individer.:idea:

Bra idé! Nån som har koll på större uställningar i Skåne? Runt Malmö eller så?

Vi har en gammal islännings hanne :)
11865926.jpg

11865935.jpg

Icelund's Carl Philip "Ville"
född juni 94
Cool och väldigt orädd hund.
Rätt dominant, men väldigt go och snäll. Älskar människor och mat.
Cool inomhus.

Dock minns jag knappt hur han var som liten genom att jag inte var så gammal då. Dock har han aldrig varit någon vilde. Relativt lättlärd.
Nu 14 år gammal och ett benbrott senare så färdas han inte så bra å fort.
Han var med mycket när vi red förut men det var inga problem.
I hans yngre friskare dagar så var han renskötarhund.

Om han ibland brukar vistas i Lillåfors så har jag nog träffat den hunden! Lika trevlig som alla andra islänningar jag träffat.

Vilken snygging! Kan inte tro att han är så gammal!

Alltså verkar de flesta tycka denna rasen passar mina önskemål?
Hur är pälsen, ska den borstas ofta, fäller de mkt o ofta?

2 ggr om året, just nu är Ganti i fällningsperiod, borstar han varje dag o får av lika mycket varje gång:eek:
Man kan ju undra var allt hår kommer ifrån...
Annars borstar jag ca 1 ggr i veckan.

2 ggr om året, just nu är Ganti i fällningsperiod, borstar han varje dag o får av lika mycket varje gång:eek:
Man kan ju undra var allt hår kommer ifrån...
Annars borstar jag ca 1 ggr i veckan.

Gillar han det? Alltså att bli borstad? 2 ggr om året är ju lagomt. Tappar de mkt hår mellan fällningarna?

Om han ibland brukar vistas i Lillåfors så har jag nog träffat den hunden! Lika trevlig som alla andra islänningar jag träffat.
Där har han väl varit större delen av sitt liv.

Min stora fråga är dock vem du är?
Och vad du brukar göra hos oss:D

Vilken snygging! Kan inte tro att han är så gammal!

Alltså verkar de flesta tycka denna rasen passar mina önskemål?
Hur är pälsen, ska den borstas ofta, fäller de mkt o ofta?
Ja Ville gillar inte att bli borstad.

Men jag brukar borsta han när jag är hem till pappa och det är fällperiod.
Annars behövs det inte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har bestämt mig för att den dagen jag skaffar hund, helst inom de närmaste åren, så ska det bli en pudel. Dels tycker jag de är...
Svar
8
· Visningar
3 438
Senast: jappisen
·
Hundavel & Ras Hej! Jag var helt inne på att nästa hund skulle vara en Finsk Lapphund, men efter mkt funderande, tycker jag de är aningens stora...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: lady_vip
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat