Skilja på "rätt direkt" och "rätt men för sent"

Sv: Skilja på "rätt direkt" och "rätt men för sent"

Jag är ingen expert på området, men........ du har inte ledarskap över din hund. Du måste gå tillbaka från början och nöta in ledarskapsövningarna. Det krävs bara några få gånger att hunden lyckas komma unden med att "jaga hare/kanin" så har den lärt sig att så här kan jag göra utan att det händer nått.

Givetvis får du inte "spöa" hunden när den kommer tillbaka, men jag skulle inte berömma den. Jag skulle ta den i koppel(ha stryphalsband) och köra stanna övningar. Vid minsta lilla fördröjning skulle det komma en korrigering med väldigt bestämd ton så hunden hör att jag verkligen är missnöjd......men kom ihåg att skilja på bestämd tom och skrika! Skrik aldrig åt din hund vid träning. Skrika får man göra vid nödsituation. Det triumfkortet skall du inte förstöra vid träning!

Kom också ihåg att det är lättare att få hunden att stanna än att få den att "komma hit". När du väl har fått den att stanna så är det lättare att få den att lyda på inkallning också!

Men i grund och botten så måste du träna ledarskap med din hund för den ser inte dig som ledare för då skulle den stanna. Och nu har det kanske hänt några gånger och den kommit undan med att jaga kanin så då krävs det ytterligare mer träning för att få till det.

Men om du under denna vecka hela tiden är benhård på alla kommandon du ger hunden. Säger du Sitt så skall hunden sitta tills du ger den något annat kommando, samma sak med ligg och stanna. Hunden får absolut inte gå ut genom dörren, ta maten eller hoppa ut ur bilen utan lov. Vid minsta lilla fördröjning eller överträdelse kommer en korrigering (nej) och så för du tillbaka hunden till den position den skulle vara i ex sitt. Kom dock ihåg att ge hunden ett "hopp och lek" kommando efter att du exempelvis sagt sitt, så hunden inte måste förbryta sig för att det inte vet om den skall sitta kvar elle inte. Förbryter den sig då utan att du korrigerar den så är du tillbaka på ruta ett i de momentet igen!

Din hund måste som sagt förstå att du är ledaren. Och den som är låg i rangen måste alltid be om lov av dem högre upp för att få tillåtelse att göra saker!

Sedan när du fått ledarskap över din hund kan du ge dig ut och träna med mera störningsmoment som jag tidigare skrivit.

Köp en spårlina som du fäster i hunden om du är ute och rastar den lös. Då har du lättare att kanske få tag i linan(hunden glömmer bort linan efter ett tag!) och då blir det tvärstopp för hunden i sitt jaktförsök. Kom ihåg att korrigera vid rätt tillfälle Stannakommandot skall komma sekunderna före rycket.
Nu vet jag inte vad du har för ras, men har du en stående fågelhund får du om du använder en lina och tvärrycker till vara försiktig och tänka på vad du gör så att du inte får trög avance. det är en enorm balansgång mellan bra avance och förföljande av vilt! Har du dock en hundras som du bara vill kunna få stopp på så behöver du inte vara lika noga med just det momentet.

Blev du nå klokare :confused: eller förvirrar jag dig bara?! Jag vet ju precis hur jag skulle göra, men att få ner det i ord förståeligt för andra är inte alltid lika lätt. :smirk:

Jag förstår dig! Tror jag... :angel: Jag förstår det du skrivit iallafall. Det där med att jag inte har ledarskapet över hunden skulle jag vilja bestrida lite..i hemmets lugna vrå är det verkligen jag som bestämmer. Samma sak vid ur- och inhopp i bilen och vid matdax. Han går inte föränn jag säger till honom. Nu är han ju en omplacering och var ganska olydig när jag fick honom, men han har gjort enorma framsteg! Dock finns det en hel del kvar ska jag ärligt erkänna. Är jag i rastgården och kallar på honom så kommer han direkt. Nu har det ju blivit så att jag inte gärna har honom lös "i det fria" eftersom han inte lyder till fullo. Kanske kan jag börja träna i rastgården där han inte kan sticka iväg? Ska skaffa en spårlina men en schäferhane på dryga 36kg...:crazy: hur stoppar lilla jag honom när han har full fart.... *ser mig hänga efter i linan*. Får vara snabb o vira den runt ett träd kanske....
Han har "bara" kommit iväg efter kanin 2 gånger så länge han har bott hos mig (ca 3 månader). Men jag antar att det är 2ggr för mycket...?? Jag inser att jag har mycket kvar att träna på men jag vill ju så gärna få det rätt, så man inte sabbar något...
Är mycket tacksam för ditt svar! Kommer du på några mer bra "tricks" så skriv gärna igen!! :bow: :bump:

Har du haft hunden så lite länge och det är en omplaceringshund så har han hunnit lägga sig till med olater innan du fick honom. Det är alltid lättare att lära in nya saker än att rätta till en dålig ovana. Men det går! Krävs som sagt bara lite mer energi och tålamod =)

Har du en stor hund som denna och är liten själv får du lära dig använda din kroppsvikt när du tex korrigerar honom i koppel. Använd inte bara armarna för då blir det tungt....använd hela kroppen då blir du starkare än du tror!

Att han lyder dig hemma är grunden. Men där har han inga riktiga störningsmoment, han känner ju till det mesta där. När han kan grunden måste störningsmomenten komma succesivt. Och tänk på att vad du än gör med honom så kan du göra det till träning! Ställ exempelvis samma krav på honom när ni är ute och går som när ni tränar. ALLT är egentligen träning!

Ett exempel. Har han tendens att dra i kopplet? Då får du se till att han inte tar sig åt det håll han vill pga att han drar. Enda sättet han tar sig dit är om DU väljer att gå dit. Så fort han drar tvärbyter du håll (utan att säga ett ord åt honom) vilket medför ett kraftigt ryck (styphalsband) i halsen på honom = obehag! Det skall alltid vara korta ryck, aldrig långa sega för dom har ingen större effekt. Tvär ryck, släpp efter....det är effektivast. Men detta visste du nog. Påpekar det bara för när man har en stor hund är det lätt att man korrigerar genom att dra/sega i kopplet inte tvärrycka och detta pga att hunden är så stor och tung. Men just övningen med att tvärbyta håll när hunden drar är väldigt effektiv. Du är ledaren och hunden skall följa dig! Var på en kurs och på 5min av denna övning fanns det inte en hund som drog i kopplet och ändå hade ingen av förarna sagt att ord till hunden! Väldigt imponerad blev jag! Hundarna började gå fot och hålla koll på föraren utan att fotkommando givits! Har efter det prövat metoden själv på fler hundar och det är sanslöst vad effektivt det är. Sedan måste man givetvis komma ihåg att berömma hunden lite då och då när den går så fint och speciellt om den söker ögonkontakt! Nåja nu svävade jag kanske ut från ämnet....som vanligt när jag börjar babbla hund :angel:

Nåja, samma sak gäller med spårlinan. Om du får till ett tvärryck och har stryphalsband på honom så kommer det att få effekt.

Kan du under kontrollerade former träna exempelvis på springande vilt så som kanin/hare eller kanske kan du öva på katt? Hundar gillar att springa efter sådana också :D

Såg ett hundprogram där hunden smet ut genom dörren och stack så fort den fick chansen. Och samma hund sprang fram och tokskällde när det gick förbi folk på gatan. Dom visste åt vilket håll hunden brukade fara och kunde placera ut en människa på "pass" utan att hunden såg den. Så fort hunden kom runt busken som det var i detta fall så kastade personen några tomburkar med grus på honom. Hunden fick en chock och blev skräckslagen och förknippade det skrämmande med det olydiga han gjorde! Det går säkert att göra på liknande sätt med en hund som jagar kanin.

Jag har faktiskt prövat detta på en schäfertik som jagade katt och var besatt av kanin. Hon försökte ta sig in genom gallret på kaninburen :mad: Jag tog en hink med lite grus i och gömde mig. Sedan fick dom släppa ut vovven som som vanligt rusade mot stallet och kaninburen. Då kastade jag gruset framför henne och även så att det tog i stalldörren lite och smattrade hyffsat. Hon for med ett yl därifrån och hon hade aldrig sett mig heller. PERFEKT! Men man skall inte sikta på själva hunden utan bara framför så att dom blir skrämd och förknippar det läskiga med kaninen/katten. Man får vara försiktig så man inte träffar ögonen på hunden!!!!! Så man bör som med allt annat ha tänkt igenom momentet ordentligt innan man utför det! OBS! Jag skulle först försöka träna bort beteendet med hjälp av ledarskap och ta detta sätt som en "nödlösning"....

Fortsätt träna ledarskap! Nu verkar du kommit en bra bit på väg, så fortsätt jobba och var ledare vad ni än skall göra. Fasta tydliga regler ÖVERALLT och du skall se att du kommer att få en kanonhund!:banana:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 687
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama