Skilja på "rätt direkt" och "rätt men för sent"

Lejonelle

Trådstartare
När jag tränar olika moment tar det sådan tid för min hund i starten av momentet. Jag vill ju att han ska utföra uppgiften omedelbart efter kommandot, inte när det passar honom. Exempelvis inkallning (vardagslydnad, ej tävling). Om jag ropar "kom" så tar det ofta 10 sekunder innan jag får någon reaktion. Det spelar ingen roll för snabbheten om jag gör något roligt, hoppar, springer eller liknande. Det tar den där stunden ändå. Däremot om jag ryter i blir han snabb till mig (men det vill jag ju inte behöva göra). När han väl börjar komma springer han in med bra fart och jag belönar så klart.

Det är likadant med de flesta kommandon. Hur kan man förbättra detta? Det är ju starten av övningen som felet görs, i slutet av momentet är det helt rätt och därför måste jag ju belöna, eller??

Sv: Skilja på "rätt direkt" och "rätt men för sent"

Hade precis samma problem:( min vovve "släpade" vid fot, vid inkallning så kom hon visseligen direkt men inte med nån väldig fart, fot och läggande/stående så tog det en "evighet" innan hon låg/satt.. fick tipset att "dra" upp tempot när jag hade henne fot, oj, vilken skillnad det blev:idea: Inkallningen löste jag med att belöna först när hon kom direkt å med den fart jag ansåg vara "En tia";) Funkade för mig å min vovve iaf:D

Har samma "problem" med min herre.... Hoppas på många svar och tips! Ska prova det du skrev Ambra med att gå fot, min släpar också! Ska prova med att dra upp tempot och se vad jag får för respons av honom.

*putt putt*

Dela upp momenten

Jag skulle dela upp momenten i mindre bitar och träna varje del för sig. Då har man möjlighet att att belöna mer exakt. När varje del fungerar, sätter man ihop alla delarna.

Finns det INGEN som har fler tips...... :confused:

För att få upp tempot i inkallningen kan du ju kalla in honom och när han är på väg kasta en boll el. annan leksak över din axel.

Gå tillbaka till grunden..... ha hunden i lång lina och kalla sedan in den då har du större kontroll och kan korrigera. Börja på nära avstånd och utöka sedan. När det börjar fungera i lina så kan du koppla av den och fortsätt träna på samma sätt. Gå ej för fort fram. Det gäller att nöta in dessa moment. Dom skall fungera vid ALLA tillfällen.

Glöm inte att berömma och korrigera vid rätt tillfälle. Före du börjar så tänk igenom momenten som kan bli och hur du då skall reagera! Upprepa aldrig kommandon utan säg kommandot en gång tydligt så att du vet att vovven har hört dig och korrigera/beröm sedan efter vilken respons du får.

När hunden verkar kunna detta hemma på gården utan lina så är det till att ta fram linan igen och ge sig ut på nya platser där det finns mer störningsmoment och upprepa proceduren.....som jag sa så är det nötning som gäller :rofl:

Suck, detta fenomen känner jag igen bara att för min hund tar det minst 1 minut innan hon ens tittar på mig:crazy:
"Nelly kom hit"
"vänta lite matte, ska bara lukta klar här först"
"Nej hit nu!"
"vänta"
"HIIIIT"
"jaja, du behöver inte stressa då"

Eller ett annat fenomen vid fot.
"Nelly fot"
"Orka... Men lom jag sätter mig här då? (en halv mil bort)
"Nelly fot"
"suck stånk stön gnäll (men sätter sig 2 km bort)
"Nelly fot"
"suck stånk gnääääääll"
Men efter tredje försöket brukar hon sätta sig rätt:p

Tror våran hund är ett hopplöst fall så nu har jag nästan gett upp:o

*KL*

Jag skulle väl påstå att hunden inte är tillräckligt motiverad för att direkt lämna det den håller på med och till exempel "komma på studs" vid inkallning. Att matte ropar är helt enkelt inte roligare/intressantare än doftfläcken. Eftersom hunden uppenbarligen kan röra sig snabbt när matte ryter...

Jag skulle öka på belöningarna och göra det värt för hunden att komma in snabbt. Variera belöningarna, varje gång hunden kommer så blir du "just vunnit en miljon - glad". Ta initiativet till små roliga övningar så att hunden tar för vana att kolla vad du gör "kanske matte hittar en korvträd snart" osv.
Så har jag tränat med min hund och inkallningen sitter, säkert och snabbt! Resten är dock en annan historia.... :crazy:

Det där tror jag kan fungera bra på vissa hundar och till viss del, men jag har svårt att tro att du kan få till en 100% inkallning på de viset.....är nu ingen expert, men vad gör du den gången din hund ser en annan hund som är MYCKET roligare än matte/husse och de godis som den kan få alla andra dagar. Det enda hunden ser är EN LEKKOMPIS JIPPI!!!!:banana:

Det är inte lätt, men man måste få hunden att tycka att det är kul att komma precis som du säger samtidigt som hunden måste veta att det är ett KRAV. För man vill ju kunna kalla in hunden vid alla tillfällen. Enstaka hundar kanske det fungerar att göra så med, men jag anser att för att få 100% inkallning så måste hunden veta att det är ingen lek när matte/husse kallar in det är en "order". Dock så händer det nått roligt om jag kommer så det är ju faktiskt riktigt roligt att komma till dem.

Är en svår balansgång, men jag anser att med ledarskap och om man är konsekvent så kan man få hunden att veta att den MÅSTE komma och samtidigt behålla det roliga i att komma...

Men min hund kommer ju inte för att jag enbart har en godis i handen... Hon kommer för att jag kallar och det kan betyda en godis, en lekstund, lite kampande, en arbetsuppgift, jag har hittat ett korvträd, jag kastar mig på marken och brottas med henne eller så får hon ingenting. Hon lyssnar på mig för att hon vet att hon tjänar på det, jag är i hennes ögon det roligaste som finns. Jag inser att det inte funkar på alla hundar, men problemet här var väl som jag förstod det att få hunden att komma in snabbt och ivrigt och det kan man väl inte få fram genom att "beordra", "kräva" eller "ryta"....? Det funkar kanske för stunden men jag tror inte på det som en långsiktig lösning. Inte för min typ av hund iaf. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

Tillägg: dyker det upp en rolig hundkompis så funkar inkallningen ändå. Men visst, jag överdrev om jag påståd att den funkar till 100%. Kanske 98%, men så är hon ju bara 7 månader ännu.

Jag har aldrig sagt något om att "ryta" åt hunden. Man skall så mycket som möjligt försöka att aldrig skrika åt hunden. Hunden skall lyda även om man inte skriker utan pratar i vanlig ton. Börjar man skrika åt hunden får man inte göra annat....

Jag skrev också att ditt sätt kanske fungerar på endel hundar. Nu har du en 7månaders hund som mest troligt inte kommit in i den riktiga trotsen än (har du tur så slipper du denperioden :banana: ). Jag vet ju inte vad du har för hundras, men jag är van vid ganska självständiga jakthundar och då krävs det ledarskap. Jag är ingen expert, men jag tror "vanliga sällskaps/brukshundar" också kräver/behöver ledarskap för att man skall uppnå en riktigt lydig hund som lyder vid ALLA tillfällen. Om jag exempelvis lånar ut min hund till någon som skall jaga med henne så ska jag ju inte behöva oroa mig för att hon inte lyder dem. Lydnaden skall sitta i ryggmärgen och det ska inte spela någon roll vem som för den. Att hunden sedan är extra lyhörd mot ägaren är en annan sak.

Bra lydnad uppnår jag genom att vara konsekvent, korrigera vid rätt tillfälle och inte minst BERÖMMA vid rätt tillfälle. Då får jag en hund som vet att den måste lyda men samtidigt tycker att det är roligt att lyda och samarbeta med mig. Samarbete är A & O när jag är i skogen/på fjället med min fågelhund. Vissa hundar har det mer naturligt och andra får man jobba lite mer med.

När det gäller just denna hund så var problemet precis som du säger att den var seg på att komma in. När hunden står och snusar är den förmodligen i sin egen lilla värld eller så ignorerar den bara. Det gäller att bryta de mönstret så att den är lyhörd och samarbetsvillig. Och hon skriver ju att även om hon hoppar runt och är hur kul som helst så fungerar inte de. Det är då korrigeringen skall komma......osv. Då är det bra att träna med lina så kan man korrigera på avstånd och kan då även under kontrollerade former bryta hundens mönster och få hunden att bete sig som man vill....

När man börjar med en liten valp skall man göra precis som du gör då har man en bra grund, men sedan när den blir lite äldre måste man få in lite mer "krav" för att veta att man kan lita på sin hund vad som än händer.

Din hund har lärt sig att hon kan låta dig tjata, för det händer inget ändå.
När jag tränar så ger jag ett kommando, händer inget då så blir det en åtgärd. Och då menar jag inget straff, utan jag gör om, testar något annat mm. Men jag tillåter inte att jag tex måste säga hit, apport 2 ggr eller mer. Ett kommando, annars som sagt en åtgärd.

Sen håller jag med Elinor. Det är så lätt och bara gå och gå om man tex är i skogen, men gör man som hon skriver (vilket jag själv är dålig på), så får man en hund som är aktiv med sin matte/husse och som ser fram emot att något kan hända, sen vad som kan hända, det vet inte hunden. Det där med korvträdet har jag hört sånna som gör, och när man hör deras resultat så tycker jag det verkar en bra idé. Jättebra att träna så på valpar och unghundar, då har man en bra inkallning och koll senare. Men jag tror säkert det går träna så med äldre hundar också.

först och främst måste hunden vara motiverad att göra som du säger. brukar du motivera med godis kan du prova att låta hunden vara mer hungrig nästa gång och bollar/leksaker får de bara ha på träning.

sedan kommer kravet på lydnad, d v s händer inget efter första kommandot sätter du in en åtgärd, t ex går och hämtar hunden och är lite brysk. jag har länge försökt göra mig roligare och roligare men på ena hunden funkar det inte och till slut insåg jag att det var han som styrde mig, inte tvärtom.

det finns inget rätt direkt och rätt men för sent. rätt direkt är det ända rätta. för sent är olydnad.

Vad innebär "korvträdet" exakt..... :angel: :confused:

Att man smyger undan lite (om man kan) och petar in små korvbitar i barken på ett träd. Sedan "hittar" man trädet åt hunden och visar på så vis hunden att det kan löna sig att hålla ett öga på vad matte/husse gör. Sen roar de sig länge med att peta bort och slicka väck vartenda spår att godiset.

Tie skrev:
Det är inte lätt, men man måste få hunden att tycka att det är kul att komma precis som du säger samtidigt som hunden måste veta att det är ett KRAV. För man vill ju kunna kalla in hunden vid alla tillfällen. Enstaka hundar kanske det fungerar att göra så med, men jag anser att för att få 100% inkallning så måste hunden veta att det är ingen lek när matte/husse kallar in det är en "order". Dock så händer det nått roligt om jag kommer så det är ju faktiskt riktigt roligt att komma till dem.

Är en svår balansgång, men jag anser att med ledarskap och om man är konsekvent så kan man få hunden att veta att den MÅSTE komma och samtidigt behålla det roliga i att komma...

cillamuffins skrev:
jag har länge försökt göra mig roligare och roligare men på ena hunden funkar det inte och till slut insåg jag att det var han som styrde mig, inte tvärtom.

Precis det här känner jag att jag problem med med min voffa... Att det faktiskt är ett KRAV, och inte "ok, jag kommer väl då, för just nu verkar du faktiskt vara roligare än det jag för tillfället sysslar med"... (tex när det gäller att "valla" hästar, springa efter harar etc så är jag definitivt inte roligare!) Men hur får jag hennes lilla knashjärna att förstå det?! Långlina är det enda riktigt konkreta jag kan komma på. (Är hon på riktigt trotshumör busmorrar hon o studsar åt andra hållet när hon inte vill komma, o då är det svårt att korrigera henne "nära", om ni förstår hur jag menar..) Bör kanske tilläggas att hon är en riktig tonåring - ett år o åtta månader.

Men åter till åtgärder/långlina etc. För det första uppför hon sig alltid exemplariskt i långlina, hon tror att hon är kopplad, "som vanligt", o försöker inte ens springa efter harar etc. Men om hon nu skulle ignorera inkallaning tex, hur gör jag? Släpar in henne med linan?

Inkallningen (och stanna) fungerar utmärkt vid noll till måttliga störningar. Kraftiga störningar = betydligt mer osäkert...

Ja efter ett tag kan hunden lära sig att nu sitter jag fast så då är det ingen idé. Men träna då med hunden lös nära dig. Av vad du skriver så kan hunden de olika kommandona när det inte är störningsmoment. Gå alltså med hunden hyffsat nära dig. Kanske 3-6meter. Du känner själv när hunden är på i ert tycke lagont avstånd. När du ropat "hit" och ser att du får ingen reaktion från hunden trots att du vet att den hört ropar du skarpt NEJ! För att detta skall fungera måste hunden givetvis förstå vad NEJ är. När den sedan lite förvirrat/ängsligt tittar på dig får du bli len på rösten och uppmuntrande ropa "hit" igen. Sedan är det upp till dig att träna och träna och träna. Öka svårighetsgrade succesivt. Börja inte med att öka avståndet till hunden utan öka störningsmomentet istället och håll hunden nära. När hunden lyder nära dig men med stort störningsmoment kan du gå tillbaka några steg när det gäller störningsmoment och öka avståndet men har ett lite mindre störningsmoment.......fortsätt och öka succesivt hela tiden, fungerar det inte så gå tillbaka ett steg och öva lite mer där innan du prövar öka svårigheten igen.....

Sådär är min lite också... Kaniner är jätteroliga att jaga men har jag honom kopplad bryr han sig knappt om dom. Är han lös däremot så sticker han om han ser en kanin 100m bort... Och han far iväg som ett streck! Inte en chans att han stannar hos mig då inte. Även om han går nära mig så hinner jag ju inte stoppa honom även om jag skulle kasta mig efter honom med huvudet före. Och ett NEJ i den situationen skiter han i rent ut sagt. Han VET vad nej betyder. Men han vet också att han är lös och hinner iväg utom räckhåll.. Sen skäms han när han kommer tillbaka o även om jag har go lust att binda honom vid ett träd och låta honom ha sitt öde där så får man liksom lugnt verka glad och berömma när han kommer tillbaka. Ibland önskar man att man var lika snabb som Stålmannen och kunna springa ifatt hunden och lägga fälleben.....:devil: HUR gör man för att få hunden att stanna när den är lös??? Evigt tacksam för svar!!!! :bow:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 687
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama